Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 877 ggr
Borgbackens
0

Ger mantlade mantlat?

Fick ju nyligen sex små bebisar, varav fyra var manteltecknade. 
Pappan till ungarna är japanbrokad eller japanmantlad.. Det vet jag inte, är inte duktig på att avgöra sådant.

Men tänkte då, eftersom att bebisarna blev mantlade allihopa, är pappan japanmantlad då? Eller kan en brokad ge mantlade?

Jag vet att "brokat" bara är ett uppsamlingsnamn för icke godkänt mantel, scheck etc. tecknade…

Hoppas ni förstår!

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

[Guldvingens]
0

Brokat och mantlat är båda samma kod, Kk. En mantlad kan ge icke godkänt mantlad (känt som brokad) och vice versa. En perfekt mantlad kan med en helfärgad kanin ge en kaninunge som enbart har ett fåtal "fläckar" (detta som folk säger är vitsceck).

En dubbelbrokad (vitscheck) kan se ut hursomhelst. Sitter inte i teckningen (som många tror, mycket vitt), utan i genkoden kk.

[Wera]
0

Tycker Arvid är brokad :)
Och lika så hans avkommor, de fyra "mantalde" tycker jag är brokade i mina ögon, isf. en av dom som ser ut att vara mantlad. Dom andra tycker jag har för mycket vitt (av döma på bilderna) Men det är egentligen samma gener så det kvittar om de inte ska ställas ut ;)

Borgbackens
0

#1, Okej.. Tack för svar!
Då hade jag inte riktigt koll ändå då… :)

#2, Jomenvisst, kvittar ju. Men ändå "kul" att ha koll.. Två utav de tre ser ut att vara dåligt mantlade, resterande ungen ser ut att vara väldigt undertecknad manteltecknad ev. wienertecknad, eller alt. brokad :)

Hälsningar Johanna ~

[Wera]
0

#3 undertecknad mantlad är väl samma sak som brokat? :) i så fall vad jag tolkar det som

Borgbackens
0

#4, Kan stämma.. Inte tänkt på det ^^
Då är den förmodligen brokad!

Hälsningar Johanna ~

conejos
0

Precis, brokat är ju en dålig mantel,eller undemantlat som man säger. Tex att det finns för lite "stora fält" med tex viltgrått och det blir därför prickigt som många kallar det

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Borgbackens
0

#6, Okej, så undertecknad manteltecknad och brokad är samma? Glad

Hälsningar Johanna ~

mlinz
0

Liten rättelse Sanna, eftersom manteltecknat är dominant så sriver man en helfärgad kanin som kk och en vitscheck som KK ;) 

Men ja, brokat och mantlat är samma sak, men en brokad är en "dålig" mantel