Frågor om Kaninhoppning =D
Hejsan alla glada medlemmar! Jag hoppas i alla fall att ni är glada
Är det någon som vet hur man kan bygga egna hopp hinder?
Jag har en kanin som heter Zoie , jag har haft henne i ca 2 veckor nu.När man ska vara med på kanin tävling(hopptävling) måste man kaninen vara en viss ålder ? Får dom tävla i olika klasser?
Med vänlig hälsning Isabelle . G

hej, jag kan skicka dig lite ritningar, eller så skickar jag dig hemsidan till kaninritningar ;) Jag ska snart köpa en ny kanin (min nin som jag har nu ska åka bort påp söndag, till ett nytt hem) så ja ;D Jag har byggt 2 hinder & är mkt nöjd med dem
1. Tänk på att inga spikar eller så får sticka ut och att det gärna ska vara 50 cm långa bommar till hinderna. Det ska även vara märlor som bommarna sitter på, eller något annat som gör att dem trillar ner när kaninen eller någon annan nuddar dem
2. Om din kanin är en unge (och du fick henne vid 8 veckort) är hon inte redo att hopptävla/träna ännu. Hon måste först lära sig gå i sele, och det brukar man börja med vid 12 veckors ålder. Hoppning får dem börja tävla vid 16 veckors ålder, men många börjar inte träna förrän dem är 16 veckor.
3. Kaniner tävlar i olika klasser beroende på hur högt dem kan hoppa. Alla kaniner börjar dock tävla i lätt eller lätt ny
Tack!!! vad snällt. Min kanin är 10 månader..
Tack!!! vad snällt. Min kanin är 10 månader..
Jaa, kolla på sidan www.libraartic.com där kan man få massor av tips? om kaninhinder :)

Ja & på deam it, glömt sidan men på en sida, kan skicka lit senare så finns det massor av bilder & ritningar..
okej!

Jag har byggt sex kaninhinder och de vart faktiskt väldigt lyckade! Fick lite inspiration från libraartic och http://www.kjerstin.se/kaninsidan/index.htm
Tack <3

nej, dom tävlar inte alls i lätt lr lätt ny beroende på hur högt dom kan hoppa . De handlar om klassningen. Alltså Kaninen börjar tävla i lätt ny , där tävlar den enda tills den tagit uppstaplings pinne (vill säga bra placering) då hamnar dom i lätt . Sedan från lätt till medelsvår behöver dom tre uppstaplings pinnar, från medel till svår behöver dom också tre pinnar .Men från svår till Elit (de högsta klassen) behöver dom 5 pinnar . Sedan i elit tävlar man om cerfikat , tror de va typ , när dom har samlat in tre cert så får dom titeln : Tex Ch Skutte . Ch står för Champion , och sedan om dom plockar fler cert (kan inte så mkt om cert) Så kan dom få titelen S Ch skutte = Super champion skutte , och så vidare.
Men tävlar du inofficielt så kan man inte få pinnar. Endast i Officeiella tävlingar kan man plocka pinnar .
Har inga tips? om hur man bygger hinder tyvär .Men tänk på att inte använda spik som bom stöd .

Kaninen ska vara minst 4 månader för att tävla.

vill du börja tävla så kolla här: www.tvastaddal.se .
Tryck sedan på länken hoppsektion .
#10: Jag menade att kaniner som kan hoppa högt tar pinnar och klassar upp sih.