allergi!
Jag är en tjej som dör för djur d.v.s älskar djur betydligt mycket. Det kan vara från insekter till en häst. Jag har älskat djur lika mycket hela mitt liv.
Jag har alltid velat ha egna djur men det har aldrig blivit av, förens våren/sommaren 2010 då jag fick min lilla älsking Leo.
Anledningen till att jag inte har fått ha några egna djur är att jag har allergi för djur (pälsdjur). Jag kommer ihåg dagarna då jag var liten och satt på mitt rum och grät för att få något djur det kunde vara från hamster till hund. Jag ville alltså bara ha något levande och något jag kunde gosa med.
Mina argumenter fungerade efter 10 år.
Och nu, har jag fått tillbaka mina allergi utslag. Jag dricker mediciner så det ska gå bort så snabbt som möjligt. Jag skulle aldrig leva utan mina två älsklingar de är mitt allt. Jag gör allt för att få ha kvar de. Mina föräldrar skulle inte sälja de men ifall de skulle göra det skulle jag definitivt inte tillåta.
Jag förstår självklart att de vill mitt bästa och att jag ska må bra. Jag blir liksom svullen på armarna,magen och bena och får utslag. Det har hänt att jag har fått de här utslagen lite då och då innan 2010 för att jag alltid har hållt på med djur oavsätt vad mina föräldrar sa.
Jag gör allt för att få bort de här utslagen uschh vad jag hatar de.
Men nu har det gått 2 dagar så de börjar troligen försvinna lite. Jag är så glad över det.
Jag ville bara skriva av mig :)
/Kram Betul ♡
Hehe är också pälsallergiker men övertalade att skaffa kanin och kanin påverkar mig inte mycket alls… speciellt inte nu när jag har rex :)
Ångrar Aldrig att jag övertalade att skaffa kanin..kaniner är livsräddare som så många andra djur :3
Är mest kattallergiker och nu innan jag ska börja naturbruksgymnasie så har jag tagit ett allergiprov fast har inte fått tillbaka resultaten än dock :)
//Joanna
#1 Det är så konstigt för att jag började få de här allergi utsalgen efter 8 månader då jag har haft min kanin.
Jag ångrar mig absolut inte och håller med dig.
Det är samma här, jag reagerar på katter väldigt mycket. Jag hoppas att du får ett bra resultat.
/Kram Betul ♡
Hoppas jag med.. men med katter så är korthåriga katter värre än långhåriga konstigt nog :) Förhoppningsvis så visar resultaten låg allergi! :D
//Joanna
#2 Allergier är märkliga. Jag får utslag på mina händer ibland men vet ej vad jag är överkänslig emot. (gjort allergitester men det visar ju inte överkänslighet).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Jag har troligen mer allergi för långhåriga katter lr innekatter. Jag vet det för att jag gosade, lekte med min grannes långhåriga innekatt och efter 2 veckor fick jag en väldigt stark allergi. :)
/Kram Betul ♡
#5 Det är ju ingen skillnad på inne eller utekatter xD Inte om man är allergisk eller inte.
Syrran är tvärtom. Tål långhårskatter oftast bättre. Men hon kan inte ha dem i ansiktet för då rinner näsan och kliande ögon.
Se till att tvätta händerna varje gång du har kelat med kanin/katt och sedan inte ta händerna i ansiktet förrän du har gjort det :)
#4 Jag håller med dig.
Det är ju svårare att undvika något man är allergisk för lr är mindre känslig för när man inte vet vad det är, det är ju jobbigt med utslag. :)
/Kram Betul ♡
#6 Jaha det var något nytt för mig. Jag trodde att innekatter fäller mer hår än utekatter. ;)
Jag är allergisk mot pälset så det är nog drf jag reagerar mer på långhårigakatter lr andra långhåriga djur. :)
/Kram Betul ♡
#8 Nejnej det är ingen skillnad på det. Det enda är att innekatter är inne och utekatter är oftast både inneochute :)
Individuellt hur mycket katten fäller ;)
Sitter bara och nyser om jag gosar med korthårig katt :) Långhårig katt kan det ta upp till 2 dygn på någon alls allergisk reaktion såsom nysningar och utslag 
//Joanna
#9 Det hade jag faktist ingen aning om, tack :)
/Kram Betul ♡
#10 jag har faktist inga nysningar just för den dagen men efter 2 veckor börjar jag få utslag och nyser.
Det är faktist ganska kontigt att det börjar reagera efter 2 veckor. Har frågat läkaren och hon sa att det var något konstigt med det och att jag kanske är allergisk mot något annat men sedan fick jag göra ett allergitest som visade att det faktist var för pälsdjur.
/Kram Betul ♡
#12 Då är det inte katten. Tar inte 2 veckor för en allergi att komma. Det kommer direkt eller efter ett litet kort tag men inte 2 veckor.
#13 jag vet att det är jätte konstigt, till och med läkaren reagerade på det men det är faktist sant, det tar 2 veckor innan min allergi kommer fram, jag har ingen förklaring till varför. Men det är ju inte något normalt utan väldigt konstigt.
Jag har tagit allergi tester flera gånger för att garantera om det verkligen kan stämma att jag är allergisk mot djur.
Jag ville ju inte acceptera det från början men sedan efter 2-3 test förstod jag att jag verkligen var allergisk mot djur.
/Kram Betul ♡
#14 Kan ju lika väl vara något annat. Tror inte att det var katten. Tar inte 2 veckor. Något annat pälsdjur du har reagerat på.
#15 Jaha det är så du menar.
Ja, jag har reagerat på katter, hundar, och kaniner det kanske finns något jag har glömt. Och alla reaktioner skedde efter precis 2 veckor
/Kram Betul ♡
oliiver har du din kanin ute eller inne..?:)
Vet inte alls om detta kan vara till någon hjälp, men det finns ju så kallade luftrenare som man kan placera i tex sitt sovrum eller vardagsrum.
Precis som namnet avslöjar så renar den luften från partiklar och olika allergener (olika ämnen som kan framkalla allergi).
Electrolux tillverkar en luftrenare som är rekommenderad av astma och allergiförbundet. Det finns många omdömen lämnade på denna luftrenare (tex på prisjakt) och de flesta säger den är toppen, att deras besvär blir mindre påtagliga i hemmet. Fungerar mot pollen, hö, hund- och katthår…
Sen gissar jag att det är från fall till fall (allergi är så individuellt) hur pass bra verkan maskinen har. Och kontaktallergi kanske den inte hjälper så mycket emot.
Den kostar en bra slant, men kan ju vara värt det om man får mindre obehag…
Bara några små funderingar och ett tips? ;)
#17 Jag har min kanin ute med tanke på att det skulle bli värre om den var inne.
tack för ditt förslag :) det skulle nog fungera för pollen det är ju super för jag har pollenallergi också.
/Kram Betul ♡
Jag har också astma/allergi. Har astma medecin, men vet också att jag känner av vissa saker utan att behöva kolla upp det med läkaren. Jag har katter och kanin inne i min lägenhet. Vissa kattraser tål jag, vissa inte. Mina katter funkar bra (Norsk Skogkatt & huskatter). Men om jag är på djurhemmen bland en massa huskatter så börjar näsan rinna och jag börjar nysa en massa. Ny katter som jag träffar även vissa hundar kan jag känna av, men brukar bli bättre så fort jag har vant mig in. Damm och sånt känner jag av, har därför rätt så svårt med spån och hö - ibland så är det bättre, ibland inte. Alspån funkar dock väldigt bra för mig, men kutterspån är svårare. Plus att jag måste ge kaninen så färskt hö som möjligt, för att annars känner jag av det rätt så väl, eftersom det dammar mera - ibland så slutar jag nästan att andas. ^^ Så jag har balkongen väldigt ofta öppet, speciellt när jag håller på med höet. Brukar även låta höet vara på balkongen. Har även jämt ett fönster öppet med nån glipa i köket. Har även ett fönster öppen mellan varven i sovrummet, så jag vädrar rätt så ofta. Plus att jag borde städa mycket oftare än vad jag gör. För att då funkar det bättre med - fast städa e så tråkigt. Kaninen känner jag av ibland, men det kan bero på höet osv med. Men asch. tycker man om djur så gör man det. =) Roliga är att jag kommer att skaffa mig minst en kanin till - gärna två till. ;) *trottsar allergin/astman* Är även sugen på marsvin, men dom känner jag av en del. Lika så råttor. Så får se vad det blir me det. Ev skaffar man sig nå småkryp eller reptil istället. =) Men nå flera kaniner blir det allafall =)
Fast vissa dagar går det bättre än andra också konstigt nu. Just nu de få senasta dagarna har det varit jobbigt med nysningarna, andningssvårigheter, hostande osv. Trotts astma medecin och en massa vädrande…. suck!
#19 Det är bra att du kan känna av när du inte mår så bra.:) Det är dock inte så med mig, vilket är jättekonstigt. Min allergi reagerar efter 2 veckor som sakt och det har alltid varit så :/. Och det är det som gör allting mycket svårare då det gäller djur. Jag är med olika djur varjedag så därför vet jag inte mot vilken jag har allergi mot. Jag är bl.a med mina djur och sedan med grannens katt och jag är också i stallet rätt så ofta.
Jag vill också ha en till kanin en teddyvädur, och en hamster. Det är något jag verkligen vill ha i år. :)
Det är verkligen jobbit med allergi/astma. Lycka till :)
/Kram Betul ♡
oliiver, hur ser din allergimedicinering ut? Har du fått ut allergimedicin av din allergiläkare eller använder du receptfria mediciner?
Jag har två allergiska barn som faktiskt klarar av både utekaninerna och inomhushamstrtarna. Men så går de på en medicinering satt av läkare.
Iaf äter mina barn varje morgon Aerius. De tär deras basmedicinering. Den äter de alltid. Vi pollensäsong (de är även pollenallergiker) så äter de sen även Telfast på kvällen. Och under värsta björksäsongen så får även ett barn Zaditen ögondroppar.
Tack vare denna medicinering är de helt symtomfria.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#21 den medicinen jag äter heter Loratadin, och jag är verkligen nöjd med den. Den har hjälpt mig väldigt mycket under de perioderna jag har haft utslag. Jag rekommenderar den, men fråga någon läkare innan.
Den finns receptfri men de gånger jag har ätit den medicinen så har jag fått det av min läkare. Det finns mer i förpackningen om man får den av en läkare. Men den finns även receptfri på apoteket.
Loratadin fungerar även för pollen.
Jag är glad över att det gå bra att ha djur ändå :)
/Kram Betul ♡
till TS: har du pratat med sjukhuset om att ta sprutor i några år ? Jag ska nog göra det om ca ett halvår och blir då förhoppningsgvis av HELT med mina allergier mot främst pälsdjur! :D
Mvh Alice och Morpen :)
#23 nej det har jag inte. Vadå för spruta? vad heter den?
det är första gången jag hör att man kan ta spruta för att slippa allergi. Hur går det till?
Om det är något som man kan göra så vill jag jättegärna ta de sprutorna det skulle vara super skönt att slippa allergi.
/Kram Betul ♡
Allergivaccinering är inget man får för att man ska kunna ha husdjur utan det är nått som kan vara aktuellt ifall man är så allergisk att man trots medicinering blir sjuk om man träffar folk som äger husdjur. Tex om nån som har en hund hemma sätter sig brevid en i bussen och man får en allergisk reaktion.
Kanske kan man få betala det själv men då lär det blir dyrt eftersom det handlar om 1 spruta i veckan i 8 veckor och sen en spruta varannan månad i 3-5 år.
#25 jaha men vrf kan inte de som har allergi mot djur och har egna djur få ta den sprutan? Det är ju jobbigt för oss att få en massa prickar på kroppen lr nysa. :)
/Kram Betul ♡
#26: Antagligen för att det kostar en hel del och det blir för dyrt för landsting att bekosta det för alla allergiker.
Jag är enbart tonåring så tyvärr kan jag inte allt om det men mitt råd skulle vara att du iallafall skulle kunna prata med någon om det :) och om du inte får ta sprutor så kanske ni kan försöka med någonting annat. tex håller dem nu på att uppfinna en tablett som man kan lägga under tungan i X antal år och slippa katt allergi. Det finns redan mot gräs (timotej) allergi :)
#27 okej då förstår jag.
#28 skulle vilja testa den :)
först vill jag bara säga att jag inte bara är allergisk mot katter, jag tål katter också men inte alla och när jag väl får allergi så reagerar det mest på katter.
/Kram Betul ♡
#29 det brukar vara så, även så för olika hundraser. Dem flesta är mest allergisk mot katt sen kommer jag inte ihåg om det var hund/häst och sen marsvin. Kanin brukar man inte vara allergisk mot, som tur är för mig ;) Då är man oftast allergisk mot marsvin och hö.
Allergi är så otroligt indivudellt och ett allergitest säger inte heller allt, vet jag av egen erfarenhet. Säger den att man är allergisk emot hund så innebär det ju inte automatiskt alla raser. Både jag och pappa är ex på papperet allergiska emot hund. Jag har ägt rottweiler med sambo och inte reagerat, äger även nu två stycken staffordshire bullterriers utan problem. Långhåriga däremot reagerar jag lätt på (dock lite mildare på cavalier, har jag märkt). Pappa däremot klarar ingen hundras överhuvudtaget, då han reagerar bland annat på saliven.
Många allergier hör också ofta ihop, såsom björkallergi och allergi emot äpplen. Så kallad korsallergi.
Min allergi mot pollen, damm och hö har faktiskt blivit hjälpt utav luftrenaren som jag köpte sommaren 2010. Jag reagerar fortfarande lika mycket på pollen om jag är ut, men nu klarar jag mig bättre inomhus.
#31 kanske lite OT och jag får ursäkta om jag snår din tråd lite!
Men måste fråga dig NinniH vet du om det är sant att man inte kan vara allergisk mot damm utan man är allergisk mot allergener i dammet som kanske kommer från t.ex. hund, katt osv?
Jag vet att jag bör skriva detta på allergi i fokus men passar på nu ändå, hoppas de går bra :P
#32: Det är mycket möjligt att så är fallet. Damm brukar ju sällan vara enbart ex smuts, utan brukar vara allergener odyl i. Vad för allergener varierar säkerligen.
Åh, det är samma för mig.. :( Är allergisk mot pälsdjur, och har kaniner och gerbiler.. haha bra där!
Och nu har jag sökt in till ett gymnasium på en bondgårn typ, med inrikting på djurvård.
Egentligen stod det att man inte skulle söka om man hade allergier osv men jag kunde verkligen inte stå emot :S
Det är det jag vill hålla på med! Satsar på att bli veterinär! :)
// Kram Tilda!
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
#34 Jag vill också hålla på med veterinär och hjälpa djur så de mår bra.
Eller så vill jag hålla på med advokat och försvara djur. Jag vill verkligen med hela mitt hjärta stoppa djurplågeri. usch jag blir så arg bara jag tänker på plågeri.
/Kram Betul ♡
#31 Ja det stämmer, man är inte allergisk mot själva dammet utan det som finns i det. Damm är ju uppbyggd av allt möjligt.
När man ska pricktesta för damm brukar man testa främst mot dammkvalster. Det är små microskopiska djur som lever i bla damm, sängkläder och på oss själva.
Det är ganska mycket man kan gör för att minska andelen allergener i luften. Luftrenare har redan tipsats om. En annan sak är att dammsuga med en bra damsugare som har HEPA filter eller vattenfilter. Våttorka sen gärna alla ytor ofta. Undvik mattor, stora gardiner och andra textilier som samlar damm. Dessa samlar även upp de djurepiterlier som allergiker reagerar på. Vädra alla sängkläder dagligen och se till att inga husdjur får vara i sovrummet. Sovrummet ska så långt som möjligt hållas fritt från sånt man är allergisk emot (därför bor våra hamstrar i vardagsrummet)
#32 Jag har husdamskvalster allergi, alltså inget ifrån djuren
okej, tack för alla svar :) Jag har mot alla pälsdjur förutom kanin och hamster (haha) och nästan inget från kvalster så för mig är det nog allergenen som ger mig reaktioner.
#38 hur kommer det sig att du kan tåla kanin och hamster när du är päls-allergisk
/Kram Betul ♡
#39: Därför att man är inte allergisk emot pälsen i sig och att allergi är individuellt. Som sagt, jag är också på papperet pälsdjursallergiker men äger hund, kanin och hamster utan problem.
#40 jag förstår precis vad du menar, Jag har själv en hund och en kanin som jag framförallt tål, det blev lite problem (allergisk) nu vilket jag inte vet varför med tanke på att jag håller på med flera djur som sakt.
En sak jag undrar, finns det verkligen allergivänliga djur? isf hur kommer det sig att just de är allergivänliga lr kallade för allergivänliga? Det kan vara från hund till kanin d.v.s alla djur.
/Kram Betul ♡
#41: Nej, det finns inga djur som är säkra "allergivänliga". Ex pudlar är ju sk allergivänliga, men min pappa är allergisk emot dessa också. Det är olika från person till person och även vad exakt hos djuren man är allergisk emot. Min pappa är allergisk emot hundsaliv och således spelar det ingen roll om rasen är sk allergivänlig eller ej, för saliven är densamma.
#41 precis som NinniH säger finns det inga som är 100% allergivänliga. Finns ju en kattras som sägs vara allergifria men när jag var hos en kompis som hade två styckna fick jag värre reaktion än någonsin tidigare och mina värden steg troligtivs till 100.. (skala 0-100)
#42, 43: Okej då förstår jag, men varför säger man just att de är allergivänliga och inte de andra djuren. Vad är speciellt för de?
/Kram Betul ♡
#44 katterna har iallafall annorlunda struktur på pälsen :) sen vet jag inte så mycket mer, du kan ju alltid googla på det ;)
#44 De raser som inte fäller brukar man säga är allergivänliga.
Alltså som inte fäller året om.
Svårt att förklara
Men som redan sagt, finns inga direkt allergivänliga djur som har päls
#45,46 tack för svaren
/Kram Betul ♡
#39 Alla djur är olika och det är de olika djurens protein i bla saliv som man inte tål som allergiker. Djurproteinerna är ganska lika det är däför det är så vanligt att man är allergisk mot flera/alla pälsdjur, men man kan även ha selektiv pälsdjurallergi.
Min dotter tex är superallergisk mot hästa, lite mindre mot hundar och katter. Inte allergisk mot kaniner och hamstrar.
Min ena son är bara allergisk mot katter, inga andra pälsdjur.
Sen är det ju så att man bara kan bli allergiskt mot det man utsätter sig för. Det är med andra ord inte ett dugg konstigt att Jonas på Skansen-akvariet är allergisk mot lemurer och vi andra vanliga inte är det.
#48 Kan allegin för t.ex hund komma fram efter 8 månader? Innan de 8 månaderna var det ingenting.
/Kram Betul ♡
#49 Ja, En allergi kan utvecklas när som helst. 8 månader är en helt vanlig normal tid för en allergi att utvecklas.
#49 Ja du kan utveckla allergi med tiden. Det kommer ju inte pangboom, utan det utvecklas.
Min lillasyster t.ex tål kastrerade djur bättre än okastrerade av någon anledning. Och hankatter då bäst.
hela min familj är pälsallergiker så jag undersökte lite om djur som är allergivänliga och jag hittade några hundraser, chinchilla och så kan man ju ha en utekanin!! vi skaffade kanin och det funkar jättebra!! ;)
#52 Finns inga "allergivänliga" hundar eller katter för den delen. Det kan skilja stort från person till person Vilken ras? man tål eller inte tål. Men man brukar kalla dem hundraser som inte fäller för "allergivänliga hundar" :)
(PS skriv helst inte med tjock text, jobbigare att läsa ;) )
#53 jaha, men jag läste på typ google eller nåt sånt att det fanns allergivänliga hundar o.O (okej ;))
#54 Men så är inte fallet. Finns t.ex dem som är hundallergiker men tål t.ex pudel och sedan kan det vara en annan som är hundallergiker men som inte tål pudel :)
#55 okej ;)
#55 & #56 joo det finns raser som är framavlade för att vara allergivänligare mot allergiker. Dem har annorlunda struktur på päls osv. T.ex. min kompis katter har krulligt hår istället för slät och dem fäller ingenting, så visst finns det "allergivänligare" raser, även pudel fast den är inte framavlad till att vara allergivänligare den är bara det eftersom den har så luftig päls osv. dock tål ju tyvärr inte alla allergiker dessa raser, det beror som sagt på individ och hur allergisk man är! ;)
#57 Dem kallas som sagt "allergivänliga" men alla allergiker tål inte dem, tål t.ex långhåriga katter eller korthåriga katter.
Men jag tycker inte att man kan kalla något djur "allergivänlig" för det luras lite och är missvisande
#58 jaa men då är ju det vad du TYCKER.. Det kan mycket väl vara så att allergiker tål dem allergivänligare bättre än vanliga och oftast är ju fallet så.. därför dem kallas allergivänliga raser då det är dem man rekommenderar åt allergiker i första hand :)
#59 Ja alla har rätt till åsikt. Men nej det är intevanligare att man tål dem. Snarare lite 50/50 :) Sedan beror det på vad man är van vid osv också. Mycket som spelar in ;)
#60 ja självklart är det så, men jag tror ingen av oss vet till hundra procent kan säga hur många allergiker som tål dem allergivänligare raserna. Den enda jag kan "hänvisa" till är att jag går själv hos en allergisköterska/doktor regelbundet och hon har sagt att det är därför dem kallas allergivänliga. Men som vi alla redan vet finns det inget djur som är 100% allergivänligt..
Jag är själv allergisk mot vissa pälsdjur. Värst är absolut hund. men det beror mycket på pälsen, för vissa hundar räcker det att dom är i min närhet och jag nyser och det kliar i ögonen. Om jag dessutom klappar så får jag utslag.
Men hundar som jag tål är tex yorkshire terrier. Alltså den sortens pälsen.
Gällande kaniner så känner jag inte av dom överhuvudtaget. Övertalade mamma att få skaffa en kanin för 5 år sedan. Hon var väldigt skeptiskt mot det. Men då min kompis hade kanin och jag ej kännt av den så gick hon till slut med på det.
HAr inte kännt av någon av mina kaniner någon gång. Enda är att jag kan känna av höet där jag grejar och delar upp höbalar. Annars Ingenting. 
Linderholms kaniner
#62 samma som mig då förutom att jag har 100 % på katt och typ 60 på hund :) Jag har också 2 kaniner men känner enbart av höet. Tydligen är det ganska vanligt att man är mer allergisk mot marsvin än kanin..
Jag är allergisk mot marsvin. Eller kände av min kompis marsvin. Klarar inte av den släthåriga pälsen
Linderholms kaniner
#64 Alla marsvin har inte släthårig päls ;) Men din kompis marsvin kanske har det? :)
#65 Jo precis min kompis marsvin hade det. Så därför vet jag inte om jag tål andra marsvin med annan päls eftersom jag inte träffat några sådana.
Linderholms kaniner
Tvätta händerna när du har hållit på med dem och ha en speciell jacka på dig när du är med kaninerna. då kan det underlätta lite