"Hyllbur"
Hej!
Såg i en tråd om vad man handlar på IKEA och någon hade gjort en snygg bur utifrån en "IVAR"hylla och tänkte göra en sån också (sorry om det är copyright.. (: ). Men vi hade hyllor hemma att göra buren av kom mamma på. Den vi hittade var L85xB50xH60. Självklart vet jag att längden inte är ok för en dvärgkanin, då längden måste vara minst 100 cm. Jag tänkte fråga om det är ok att göra en övervåning, för då blir det ju 0,5 kvm (och lite mer!). Men jag har läst att hyllor är förbjudet här på KIF. Vi har möjlighet att sätta hyllorna på längden så det blir L170xB50xH60. En med två våningar tar betydligt mindre plats och då har jag större plats för en stor och fin Hage. Vad tycker ni personligen är bäst? Lång bur och liten Hage eller kort bur med två plan och stor Hage?
Kan ju även fråga om det är bra att ha en fleece-filt eller matta istället för kutterspån när kaninen är rumsren? Det skvätter ju inte lika mycket då, om man säger så.
Tack.
Vänliga Hälsningar Lina
Det här med mått är jag inte så duktig på. Däremot vet jag att det är många som har mattor till sina kaniner och själv håller jag på att introducera en fleecefilt till min kanin. Fleece är ju bra eftersom det inte blir trådar om kaninen gnager på filten =)
Och en filt kan man ju slänga in i tvättmaskinen eller tvätta för hand om kaninen skulle råka göra sina behov utanför toan =)
Det hjälper inte om man gör en övervåning, då våningarna inte räknas ihop och kan göras till en godkänd yta.
Utan båda våningarna måste ha minst godkända mått.
Gällande matta så funkar det utan problem.
Självklart bör ju kaninen ha en toalåda att göra behoven i.
Putt
Vänliga Hälsningar Lina

Håller med 1# den buren är tyvärr inte godkänd så det bästa är ju om du kan ha 2 ihop på längden =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Båda våningarna måst ha godkända mått :)
#6 Gammal tråd
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.