Vad kan komma fram?
Hej..
Ska para mina kaniner i Augusti och jag undrar vad som kan komma fram?
Jag vet inte vilka mammans föräldrar är.. men går det att gissa?
Lakrits (honan)
Färg: Svart
U: okänd
E: okänd
Mini Pim
Vit blåögd , han kan vara dolt brokad.
U: Micki brokad svart
E: Leo vilt gul
Viltgrå och svart wienertecknat, ev med eller utan brokning, är det som man vet kan komma.
Varför ska du para dessa?
Inte så seriöst eller smart att para en kanin med okänd härstamning…
Men ja svart och viltgrått wiener får du räkna med. Inte den roligatse kombon kanske :)
#1 Tack! :)
#2 Hoppning och kel.
#3 Tack ;)
#4 då rekommenderar jag dig att inte ta kullen. Tror inte du får sålt bebisar för hoppning till särskilt många då föräldrarna väl är helt otävlade? Personligen skulle jag inte ta en denna kullen. För att få till en "bra" hoppkull behövs att kaninen är minst medelsvårklassad och har kapacitet för högre klasser för att få sålt ungarna. Jag är själv hoppare så, och kan säga att de flesta har precis samna åsikt.
Snälla, jag frågade om vilka färger som kan dyka fram.
#5 Okej.
#6 jo jag vet det men säger bara att det är en kull utan syfte och du får vara beredd på att sitta med större delen av ungarna helt själv då de kommer bli relativt svårsålda. För tänk om du får en stor kull på 10 ungar?
#7 Ja, men jag tar inte kull på dem för att sälja alla. Om jag får 10 stycken och inte får dem sålt så kommer jag behålla alla eftersom jag inte kommer ge bort dem till massa som bara ''vill ha'' :)
#8 då har du massor av burar att bygga då.. Om du nu inte har ex tio tomma burar nu.
#9 Jag har en aning om det, jag vet hur man ska göra och vad kraven är.
#9 Vad är det att spekulera om i denna tråd..?
TS frågar vilka färger som kan komma fram på eventuella kaninungar. Tror hon har förstått budskapet att det kanske inte är det allra bästa alternativet att avla på en kanin med okänd stam.
TS skriver också att hennes syfte med kullen är kel och hoppning. Sen om kaninungarna blir svårsålda är det ju hennes (och hennes föräldrars) ansvar att se till att alla kaninerna ändå har tillräckligt utrymme.
Minipim är ju trots allt väldigt aktiv på forumet, genuint intresserad och får på så vis ny kunskap.
Min fråga är vad syftet med alla dessa syrliga kommentarer är?
#11 Tack så jättemycket! Jag tycker att en sådan kommentar behövs här 
Kanske svart wiener?:)
#13 Tack, jag tror det :) Eller ja, förmodligen blir det wienertecknat :)
#11, kan inte göra mer än att hålla med dig. Hon frågade trotts allt färger. Är det så stora problem med resten då? Lite barnsligt att försöka "ställa mot väggen" sådär.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#15 Tack :) <3
#16, inga problem. Sa bara vad jag tyckte. Vet dessutom hur det känns när någon som är lite äldre och som har lite mer erfarenhet vill försöka pressa lite eller vad man ska säga. Lycka till med kullen! <3
#17 Tack, såg att du också skulle ta kull eller om det var du? Lycka till du också isåfall :D
#18, jo, vi pratar om det här hemma. Isåfall blir det att rensa ut friggeboden och bygga om. Men det är lite si sådär. Tack iallafall!
Tänkte att eftersom vi båda är i ungefär samma ålder och vill starta egen uppfödning kanske vi kan hålla kontakt med varandra ? <3
#19 Vad skoj, javisst :D
Det skulle bli väldigt skoj :)
Hade gått ur denna diskussion då jag visste att folk skulle säga emot mig. Jag menar självklart inte att vara taskig på något sätt, vill bara klargöra för TS att hon troligtvis kommer få behålla alla ungar själv. För nästan inga, som tidigare nämnt, hoppare hade varit intresserade av denna kullen kan jag lova.. För föräldrarna är väl inte tävlade alls? Och för att man ska få intresserade på en hoppkull krävs det att föräldrarna är minst medel/svår-klassade tyvärr. Kel vet jag inget om då jag själv aldrig skulle ta en kull endast för kel, då jag redan tycker det föds för mycket "onödiga" (ursäkta mitt ordval men det är min åsikt) ungar. Särskilt inte när man inte vet vad som ligger bakom kaninen. Den kanske kan bära på bettfel? Det vet man inte. Men nu går jag ur denna igen innan det urartar, förlåt för OT men var tvungen. :)