Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 5202 ggr
[squash97]
0

Fastna i kompostgaller??

Fick reda på av min kompis idag att hennes ena kanin som bodde i en utebur med kompostgaller-hage runt hade blivit skrämd av något, försökt ta sig ur hagen och fastnat med huvudet i gallret! Kaninen hade tyvärr dött när de kom ut eftersom hon inte kom loss… Händer denna sortens olycka ofta? :O Vad finns det för alternativ till kompostgaller, till hagar eller liknande?

[MiniPim]
0

Mina kaniners sommarburar är gjorda avv kompostgaller. Dem har regn skydd, även så att dem får skugga.

Men mina kaniner är så vana vid, katter och andra djur så dem försöker inte ta sig ut. Sedan när vi fick kaninungar försökte dem ta sig ut och det var ju hur lätt som helst, så i mittenburen där oftast den som ska föda bor i har vi hönssnät på kompostgallret.

Säg åt henne att hon också kan sätta det så kaninen inte ska kunna ta sig ut ifall hon har fler kaniner.

Stackarn som fastnade :s

[squash97]
0

#1 Smart, hönsnät… :) Ja, hon har två kaniner till som visserligen är mycket äldre och skrämmer bort de djur som de inte vill ha i sin omgivning, men jag ska prata med henne :)

Någon som varit med om detta eller liknande med kompostgaller? :/

[sstorm]
1

Jag har haft en kanin som jag fått klippa loss ur kompostgaller. Det var ett ungdjur som jag trodde var för stor för att ta sig igenom, de var han också för han fastnade halvvägs. Men han satt så lungt, han hade insett att han satt fast och behövde hjälp loss. Men hädanefter släpper jag aldrig ut såna jag inte är helt säker på att de inte kan ta sig igenom.

Friggeshoppkaniner
0

Min hane stack huvudet i ett hundgårdsgaller förra sommaren och fastnade, men upptäckte det i tid och klippte bort nätet.

Nu har jag kaninerna i hagar med reglar och svetsat nät (fyrkantigt) så dom ej kan skada sig/hoppa över/gräva sig under :)

[MiniPim]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Okej, säg åt henne att hönsnät är ett tips?! :)

Jag har faktiskt varit med om det, min kaninunge Mini Pim hade fastnat och det va en mördarsnigel på honom :s Som tur så såg jag det på en gång och vi fixade hönsnät. Blir bara helt förskräckt av att tänka på det.

fiamias
0

höns galler är absolur förbjudet så använd INTE det ? kaninerna kan fiva sig och få djupa sår , det är lifs viktigt att ha fyrkantigt galer !!! <33

Rexkanin.W
0

Min kaninunge Hupie var van vid att kunna sträcka ut huvudet ur kompostgallret, tills hon en dag sträckte ut huvudet och insåg att hon hade vuxit. Som tur var va jag där och kunde knipsa loss det. Jag brukar dock aldrig lämna en kanin i en så osäker Hage, då vi har mycket katt,räv osv.

Blenky
0

Jag tycker inte att det är dåligt att ha hagar gjorda av kompostgaller, så länge man håller koll på kaninen. Jag skulle däremot inte ha mina kaniner i burar gjorda av enbart kompostgaller eftersom man inte kan övervaka dem hela tiden, ifall något skulle hända. Dessutom tror jag inte att de är särskillt tåliga mot ev. djurattacker… Obestämd
Men håller man koll och finns där, så att man snabbt kan hjälpa till ifall att något skulle hända, så ser jag inget problem.

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

[MiniPim]
3

#6 Hönsgaller är inte förbjudet. Om man fixar kanterna osv så är det inte alls farligt.

Och nej, det är inte livsviktigt att ha just fyrkantigt galler..;)

alicekanin
0

Min kanin Tingeling rymde ur kompostgallret i lördags. Hon kom i genom hela isg men vi var ju där några meter ifrån annars skulle jag aldrig låte henne vara där själv. Men nu är jag rädd att hon har lärt sig detta och kommer försöka göra det när hon blir större:(

Förra året tog jag och min kopis en kull på våra kaniner. När ungarna ( dom var två en hona en hane) blivit stora och vi fick göra två små burar i panik för mamman juckade på båda. Vi tog då kopost galler och dela av en spilta. Ungarna var jätte bra kompisar men dom var typ 12 veckor och vi skulle sälja en så vi skulle vänja dom lite också. Vi gick in i typ 20 minuter och sen när vi kom tillbacka så hade den ena ungen försökt komma till den andra. Vi fick ut henne men sen fick dom vara tillsammans ändå. Vill bara till lägga att ena är såld nu så dom bor inte tillsammans nu!

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

[Wera]
0

Aldrig varit med om att en kanin fastnat för har aldrig kaniner som är mindre än en fullvuxen dvärgvädur (är dom "långsmala" kan dom dock försöka) i kompostgaller. Men mina dvärgvädurar kommer inte igenom med sina huvuden. Haft kullar som går igenom hur lätt som helst så dom är i gårdar med minknät. Hermelinerna fastnar nog lite lättare dock. :)

Stoppa minknät/putsnät, alt. hönsnät neråt och ca 50 cm uppåt på kompostgallret då riskerar man inte att de fastnar :)

Jag tror dock inte att kaninen dog av att den fastna? Isf. om den kvävdes. Den kan lika gärna ha skrämts ihjäl annars.

Rexkanin.W
0

Om man har hönsgaller kan man ju lägga en bräda eller något sånt som kant längst ner, så kaninen inte skadar sig. Men måste ändå säga att en räv ryckte upp ett sånt galler för nån månad sen så man får altid vara på sin vakt.

[MiniPim]
0

#12 Rävar kan ju göra det men jag skrev inte bara hönsnät, utan kompostgaller också innanför.

Rexkanin.W
0

#13 Det skulle kunna funka, om inte räven tar sig igenom båda. Räven häromkring är ju väldigt stor. Men du kanske bor på ett säkrare ställe? Vi bor ju med stora skogen som granne så här är det inte roligt om kaninen smiter;)

[MiniPim]
0

#14 Vi bor ju inne i skogen vi också, har kommit några rävar några gånger men våra kaninburar är säkra :)

[Wera]
0

#14 När vi bodde i vårt gamla hus var det bara skog överallt kring hela huset, fanns bara en liten grusväg som ledde till mer skog x) Men kaninerna stack aldrig till skogen, de höll sig på våran gräsmatta och våra har rymt några gånger men aldrig stuckit in till skogen fast än den ligger 3 meter från kaningårdarna xD

Har man kompostgaller och hönsnät på kompistgaller så tror jag inte en räv kan komma in så länge man även har galler på marken och över gallret som "tak" (som man inte bara lyfter upp gallret eller hoppar in ^^). För kompostgaller är hårt så dom kan ju inte bita sönder det tror jag eh. :)

Rexkanin.W
0

#15 Är också nogrann med säkerheten, vet inte hur mycket jag skulle klandra mig själv om de hade blivit tagna:( Men min granne med dvv uppfödning hade inte lika tur:( Har aldrig hänt mig nån gång , och kommer förhoppningsvis aldrig hända:)

[MiniPim]
0

#17 Har hänt våra grannar att dem har blivit av med sina kaniner. Bara för att dem hade kaninerna i en Hage som inte hade tak eller vad man kan säga ^^

[squash97]
0

#11 Min kompis sa att kaninen måste ha hoppat upp mot gallret och sedan kvävdes den nog för den satt fast en bra bit upp på gallret :( Hon var inte så gammal(kaninen), ett halvår kanske :/ Hon hade dock kaninen i en stor utebur på ben med en kompostgaller-hage runt som kaninisen kunde gå ut i när hon ville… Jaja, thats life :( Skaffar jag kanin eller kan hjälpa en som ingen vill ha, då ska den/de få en ordentlig rasthage med kompstgaller+höns/fyrkants-nät…

Tack för alla svar :) Bra att det är så många här som bryr sig om sina kaniner(finns ju tyvärr många som inte bryr sig också:/ även om de inte finns här).

Rexkanin.W
0

#18 alltid så synd när nån blivit av med sin(a) kanin(er):( De små filurerna betyder så enormt mycket för en. Och inget slår lyckan när man fått en ny älskling:) Är så petig på säkerheten att det nästan är löjligt^^

[squash97]
0

#14 Coolt… Min granne som har två kaniner släpper ut dem på sitt sommarställe och då följer de tydligen efter henne som två hundar. Skulle aldrig våga prova men det är lite häftigt att här går folk och tror att kaniner bara är små tråkiga pälsbollar som sitter i sina burar hela dagarna när de egentligen är såmycket mer ;)

Rexkanin.W
0

#21 Tar man tid och övar kan man t.o.m få de att göra skojiga tricks! De är så mycket smartare och bättre än vad folk tror:)

Sweety
0

Det har aldrig hänt mig, som tur är. Glad

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

[squash97]
0

#22 Hihi, måste testa någon gång, måste bara hitta en kanin att låna så jag kan träna… Oskyldig

rockmonster
0

Jag hade en kanin som fastnade med huvudet i ett kompostgaller. Hon ryckte sig loss själv och bröt käken. Käken läkte jättefint (syndes inte på röntenbilden att den varit bruten när vi varit på återbesök). Dock fick hon en (godartad) tumör bakom ögat sedan, troligen som följd av olyckan.

Jag har hört om ett par andra fall där kaninerna fastnat, dock är detta enda gången jag varit med om det själv.

[squash97]
0

#25 Ush, låter hemskt men skönt att den klarade sig i alla fall :) Dumt att det verkar så vanlig… :(