Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1542 ggr
Horse:Bunny
0

MIn kanin äter ej hö!

Neej, jag förstår inte vad det ärmed honom! JAg köpte han i höstas och då åt han jätte mycket hö och jag fick fylla på hela tiden ;) men sen när några månader gått så äter han knappt något hö ;( jag vet nt om han kanske har en sjukdom eller något!? snälla hjälp mig? har ni något likande problem, eller ?

[Luppa]
1

Har du kollat tänderna?
Om de är OK, minska på kraftfodret eller ta bort det helt.

Skogsdalens
0

Vilken pellets ger du honom och hur mycket?

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

0

HAns tänder är bra, 1 halv- 1 deceliter ellets om dagen!  jag brukar ge han olika pellets för först köpte vi pellets som var jätte bra men sen när vi skulle köpa igen så fanns det nt dom pelletsarna så vi köper lite olika..

0

HAns tänder är bra, 1 halv- 1 deceliter ellets om dagen!  jag brukar ge han olika pellets för först köpte vi pellets som var jätte bra men sen när vi skulle köpa igen så fanns det nt dom pelletsarna så vi köper lite olika..

0

dom i djuraffären sa att jag skulle ge han så¨mycket pellets ;)

[Luppa]
2

Djuraffärsfolk vet oftast lika mycket om kaniner som jag vet om bilar, mao i princip inget alls.
Är det en stor kanin? En i storlek med Dvv behöver max 0,5 dl pellets om dagen. Oftast mindre om det är en kelkanin som bara sitter.
Jag skulle skära ner på pelletsen om det är en kanin på 2 kg eller mindre.

Luktar höt fräscht? Vart köper ni det? Hö man köper på mataffär eller liknande är sällan bra.

hobbymupp
0

Matomställningar är känsliga saker för kaniner. Hoppas att du i alla fall övergår lååångsamt mellan fodersorterna. Ett tips? är att hitta en sort som du kan ha längre tid.

Har du höet i en höhäck eller på "golvet"? Vissa kaniner föredrar höhäck, andra på golvet. Testa båda!
Som sagt, minska mängden pellets, ge bara precis så att han håller hullet. Vissa rekomenderar att man slutar med pellets någon dag så att han börjar äta hö av hunger. Detta är tveksamt tycker jag, då kaninen kanske behöver pellets och antagligen kommer sluta äta hö när man börjar ge pellets igen. Men alla sätt är bra utom de dåliga, så man kan ju testa :)
Ger du mycket grönsaker/annat godis? Kaniner kan tröttna på smaken av hö om de får för mycket godsaker.
Annars kan du ju testa att byta hö. :)
Vissa tandfel syns inte om man inte kan se käktänderna. Om han inte börjar äta hö så kan han ha något annat fel, tex i tänder eller mage som gör att han väljer bort den svårsmälta födan.

Lycka till!

0

JAa jag får börja välja en sorts mat som han får äta :) jag har en lejonhuvad hermelin en dvärgkanin! JAg ger han grönsaker lite då coh då.. jag har testat att lägga höet på marken och i hökorg men inget av dom hjälper! jag ska prova att bara ge hö nt pellets prova i 1 dag ialafall :)

tack för hjälpen allihopa :)

Fridaaaa
1

#8 Finns ingen ras som heter lejonhuvad hermelin.
Antagligen är det en lejonhuvad kanin eller korsning mellan hermelin och lejonhuvad kanin.

Vad är det för hö du ger? Kanske inget bra hö?
Minska på pelletsen, max 0,5 dl pellets. Och växla inte mellan olika pellets, inte bra för dem

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Luppa]
0

Lejonhuvad hermelin finns som sagt inte, så det är troligtvis en blandning mellan Lejonhuvad kanin och Hermelin. Mao ganska liten…
Mina vuxna Lejonhuvade kaniner får MAX 0,5 dl pellets om dagen. Ungdjur som växer får ca 1 dl men då äter de inte så mycket hö som jag skulle vilja…
Så minska ordentligt på pelletsen! Och de dagar du ger grönsaker eller frukt så får du ge ännu mindre pellets.

0

Men spelarool vad den heter -.-   aa fast jag brukar inte ge så mycket pellets och vi har bra hö som är rekommenderat av min mammas kompis som har en kaninfarm :)

hobbymupp
0

#11, höet kanske funkar bra för din mammas kompis kaniner, men inte för din :) Precis som att jag gillar viss smak på mat, medan du kanske gillar en annan.

Du skrev att du ger 1 halv - 1dl om dagen. Det är vad en dvärgvädur ska äta ungefär, och de är större än en hermelin. 
Riktlinjen är att kaninen ska äta 1msk pellets per kilo kroppsvikt. Så väg din lille kille och gör sedan om hur mycket mat han får och bara av en sort.

Fridaaaa
4

#11 Klart det spelar roll. Man kan ju inte säga att man har en ras som inte finns? Blir ju tokigt…

0

Men när jag köpte han stod det att han var den rasen! GUd dom på affären har typ lurad mig totalt! sakt att jag ska ge 1 halv. 1 dl om dagen och att det är en lejonhuvad hermelin! herregud men tack så mycket ^^

Fridaaaa
0

#14 Om du går in på skaf.com, så står alla raser där som finns ^^,
Finns många som luras tyvärr :(

0

Okej Tack <3 ^^

juliafrojd
0

Jag ger min kanin lite mer än halva skålen.. han äter bara lite ändå så mycket som han vill ha och skålenb är aldrig tom. och han är en dvärgvädur.

Fridaaaa
1

#17 Hur stor är skålen? :) Max 0,5 dl tror jag räcker till en ddv :)

juliafrojd
0

vet inte men han äter aldrig allt :) han äter typ tre matskedar per dag

hermelineen
0

Min förra kanin åt aldrig hö. Han hade det bara att ligga på. Dock den jag har nu äter mycket hö. Min förra kanin åt då bara mer pellets än vad min nya gör.

hobbymupp
0

Äter kaninen inte hö så kommer det med största säkerhet leda till mag och/eller tandproblem förr eller senare. Felutfodring är den vanligaste anledningen till att kaniner kommr till veterinären. Äter de inte hö så är nått oftast fel och då är det extra viktigt att de äter pinnar och har ett kraftfoder med MINST 20% fibrer för att hålla igång magen.

0

Men nu äter han hö allting är ordnat nu :)