Mask och infektion
Hej! Jag är ny här.
Jag har just skaffat min första kanin, för 6 dagar sedan.
Samma dag jag fick honom började han nysa (tisdag), men jag trodde det var toa-lätt-ströet. Nästa dag(onsdag) hade han svårt att andas, det blev värre och värre och till sist åkte jag in med honom akut. Han fick stanna över natten o röntgas o stödmatas o fick antibiotika. På torsdagen fick han komma hem o jag skulle fortsätta stödmata o ge antibiotika (baytril). Han har växlat mellan att se hängig ut och att vara rätt livlig, men jag märkte att han började se raggig ut, trodde dock det var infektionen.
Men idag (söndag) hade han kissat o bajsat i sängen (lol) och då kunde ja se att det var en massa små vita tunna maskar som låg runt avföringen o i kisset. Då blev jag extra orolig eftersom han också är sjuk. Jag är dessutom en smula sur på djuraffärn.. va faaan hur tar de hand om djuren? Noll koll? Dyrt som faaan blev det också. Mummel mummel..
Jag lider med honom o tänker att jag ger honom mer pellets (cuni complete).. eftersom han äter dåligt med hö. Jag ger honom också lite hövällings-stödmat, men eftersom han är helt ny för mig o väääldigt sprattlig o får panik så gör jag det inte så mkt. Fast nu sedan jag hittat masken så tror jag att jag kanske måstes bli bättre på att stödmata flera gånger om dagen. :(
Den enda klinik som är bra på akutvård för kaniner är stängd pga påsken o regiondjursjukhuset vet inte så mkt om kaniner. Jag vågar inte avmaska själv då jag inte vet med vad o hur mkt eller om det är ok att göra det medan han får baytrilen. Det råkar inte vara någon kaninveterinär som hänger här på forumet???? :S
Jag tycker så synd om honom. Pluppisen..
Men han är vääldigt söt min ninis. <3
Du kanske borde köpa avmaskningmedel åt honom?
#1 Hon skriver ju att hon inte vågar avmaska själv och att hon inte vet om hon kan ge honom avmaskningsmedel samtidigt som antibiotika.
TS: Du kanske kan ringa till en veterinär på annat ställe i Sverige och fråga om man kan avmaska samtidigt som kaninen får antibiotika. Lycka till!
#2 oops sorry de missade jag
Skulle nog köpa på helgöp apotek om jag vore du- flyt Axilur, ges med 14 dagars mellanrum, rengör buren noga mellan avmaskningarna
Du kan ju ge extra yoghurt + Critical Care så magen håller sej i form under all medicinering. Lycka till
Bra ide med att ringa annan kaninveterinär i landet. Ska göra.
Critical care är det jag ger honom, fast det är svårt att få för mig att få honom så lugn.. Men men, jag försöker. :)
Det där med yoghurt? Ska man ge d till kaniner? Tänkte du att man blandar d me critical care eller? Är d bättre än vatten? Det finns ju probiotika i critical care.. trodde jag. Men kanske ska försöka det också. D ger ju mer näring o goda bakterier.
Tack för tipsen.
Är inte yogurt en mjölkprodukt? Kaniner är laktosintoleranta…
#7 man brukar ge laktosfri a-fil om de är lite förstoppade
Hoppas det löser isg! googla lite och sölk om man kan avmaska och ge antibiotika samtidigt! annars så tycker jag att du ska avmaska! du kanske kan ringa någon annan klinik och rådfråga?
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#6 Pröva med endast Critical C om du har/ får tag på det nu( finns hos vissa veterinärkliniker o Gnagarboden ex), med vtn
Ev Proviva el laktosfritt nog allra bäst annars om han blir dålig i magen av antibiotikan, (vet ju dock att man kan föda upp ungar på fil, grädde o äggula)..
Blev lite orolig av en tråd om kanin o avmaskning på zoonen. Det står att annan infektion kan orsaka att maskarna växer explosionsartat för att tarmfloran blir störd. Min nin har ju en luftvägsinfektion o dessutom får han antibiotika.. ANtibiotikan gör ju också att tarmfloran blir störd.
Fast hittade också att man kunde ge liite av probiotika i kapselform till kaniner för tarmfloran. Fast min nin gör fina torra pluttar, så jag tror jag avvaktar med proviva o probiotika o sånt. De hjälper ändå inte mot masken.
När kaninen är nedsatt av annan anledning så kan maskarna öka, ja. Det är dock ingen större fara att kaninen dör av maskangreppet, infektionen är betydligt allvarligare.
Kolla med veterinären om det är ok att avmaska, om inte så väntar du tills Baytrilbehandligen är över.
Sen så tycker jag att du ska kontakta kaninens uppfödare, om kaninen är sjuk när du köper den så bör uppfödaren ge dig pengarna tillbaks.
Om den är köpt på djuraffär så gäller nog 1 v garanti, tror dock att det bara gäller dödsfall.
Jag älskar honom, min nin. Dessutom är jag en mes när det gäller att klaga. Synd bara att jag inte hann skaffa försäkring..:/ Men det gick ju så snabbt.. akut sjuk inom mindre än ett dygn efter köp.
#13 Försäkringen börjar inte gälla direkt ändå, tror det dröjer några veckor innan den gör det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om någon känner till en duktig kaninklinik/vetr./smådjurssjukhus el dyl utanför stockholm som också går att ringa när det är akuta frågor så skulle jag vara glad. Kanske kan ni skriva ett privat meddelande om det, eller ev. skriva här.

Roslagstull brukar ha öp helger
#13 Jag skulle inte bli det minsta sur om mina kaninköpare "klagat" på att jag sålt en sjuk kanin. Sånt vill jag veta!
Jag har varit i djuraffären o de vet att han är sjuk, men de är också noga med att mena att han måste fått luftvägsinfektionen pga stress, pga flytten till mig. O att springmasken egentligen inte borde kunna finnas eftersom de djuren de har inte vistats utomhus..
Men de hade två kaniner o två marsvin tillsammans… o han har inte fått springmasken från mig lol. Dessutom smittar den inte mellan kanin o människa, för det är inte samma sort riktigt. Och jag har inte djur. Skulle kunna sätta en peng på att de andra i den buren också hade mask. Men som sagt den kanske inte syns.. för mig syntes det för jag hittade färsk urin o spillning i min säng o kunde se dem mot det begie lakanet. Men jag förstår dem.. har man flera ninar o guinnies i samma bur så blir det svårt o avmaska.. o dessutom.. det är ju inte bra att använda sådana preparat för ofta.
Men har också läst att eftersom det mer eller mindre är normalt och kanske tom bra att det finns liiiiite mask så finns också förklaringen att det blir problem om djuret får en allvarligare infektion för att tarmfloran o immunförsvaret är nersatt o maskarna då får härja fritt. Vet heller inte - antibiotika kanske har liknande effekt eftersom den ger sig på tarmfloran som håller maskar o parasiter i schack.
Så svårt också tycker jag att komma o säga att han säkert var sjuk innan jag fick honom. Ok, om han hade knasiga tänder mm… sådant kanske man skulle kunna diskutera. Men som sagt de vet att han varit sjuk. De har gett mig några små produkter gratis. Men hehe.. mitt konto är länsat efter hans sjukhusvistelse. ^-^
Och jag kände att mina chanser för att de skulle stå för sjukvårdskostnaderna eller ens dela på dem var mkt minimal - då hade jag fått bråka rejält kändes det som. Och det har jag svårt för av någon anledning. Kanske för att det är svårt att bevisa nåt.
Men bra att du har den inställningen, jag borde egentligen köpt av en uppfödare, och det var min avsikt, men när jag höll honom i famnen blev jag kär och visste att det här var min kanin. <3