Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1458 ggr
valorous.kid
1

hö eller gräs?

min kanin har alltid tillgång till hö på vintern men inte på sommaren, eftersom han alltid har tillgång till gräs då. ersätter gräset hö eller måste han ha både och?

Saffran.
0

Kaniner ska ALLTID ha hö! Men du kan ju ge båda på sommaren. ;)

Fridaaaa
1

Mina har hö i buren men inte i hagen.
Sommartid äter dem mestadels gräs, knappt pellets eller hö, men dem har hö ifall dem vill ha :) (utom i hagen)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

valorous.kid
0

okidoki, då ska jag direkt gå och köpa en påse!! ;)

Fridaaaa
1

#3 Det är ju inte ens sommar nu? 
Köp gärna av bonde om du hittar, hö i matbutiker skullejag inte ge min kanin. Vissa djuraffärer har bra hö i påse som dem packeterar själva :)

Zvintos
0

Rent lagmässigt så är det helt OK att sommartid ersätta hö med gräs. Mina brukade inte gå dygnet runt i sina hagar, så de kunde äta sitt hö när de kom in i sina burar. Hade de gått i hagar dygnet runt under sommaren, så hade jag nog lagt in lite hö ändå.

claryy
0

Gräs kan ersätta hö :)

[Luppa]
2

Förstår inte riktigt varför gräs inte skulle kunna ersätta hö… Hö är ju torkat gräs, och hö bör rimligtvis vara en ersättning för gräs när det inte finns tillgängligt?
Vi skulle då aldrig ge våra får hö på sommaren, de betar ju Flört

Mina niner får dock hö i sina burar även på sommaren, men de äter i princip inget av det.

claryy
0

#7 Precis ;) Och vad jag vet äter inte vildkaniner hö?:)

Fridaaaa
0

#8 Gräset torkar ju på hösten så blir ju nästan som hö på vissa ställen ;)

claryy
4

#9 Men asså på sommarn;) Det var ju det vi snacka om.

valorous.kid
0

jag ska nog ändå köpa hö till min lilla nin som har får ha i buren, men han får gräs också i hagen ;)

Fridaaaa
1

#9 ja sommartid är dem ju gräs, men dem har ju fri tillgång dygnet runt det har inte våra tamkaniner (om man inte flyttar runt Hage ofta och dem är där i dygnet runt). Mina har dock hö för säkerhets skull :)

claryy
2

#12 Vissa har ju fri tillgång till gräs dygnet runt;-) Men har man kaninen inne på nätterna ska den självklart ha hö i buren. Om vi säger så här; kaninen ska alltid ha gräs ELLER hö:-)

Fridaaaa
0

#13 Japp precis ;)

dermot
2

Kaninen ska ha fri tillgång till grönföda - dvs gräs eller hö. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

claryy
1

Då är alla överens, hoppas TS är nöjd med svaret?:)

Pelzi
0

Jag ger åt mina bara gräs på sommaren :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

valorous.kid
1

ja då är alla överens! ;) kaniner ska alltid ha tillgång till gräs eller hö :)

tilde&twix
0

Ett tips? är att alltid ha hö i buren, kaninen kanske tycker att hö är det bästa att äta om nätterna ifall den blir hungrig, det går väll ändå inte ut i hagen då?

Håller med Frida, som hon skrev en bit upp, kontakta en bonde om du har en i närheter eller känner någon som kanske kan fixa till dig. Min pappas mobror fixar nämligen 110 liter till mig i månaden. Och jag har bara en kanin : )

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

claryy
0

#19 Har man en Hage som är anpassad efter att kaninen ska kunna gå ute dygnet runt, är det inga problem;)