Scheck/brokad?
Vad är skillnaden? Tacksam för svar!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Detta är bara två bilder! Ungen är en Isabella Vit scheck och den stora vuxna kaninen är Isabella Brockad.
Jag skulle förklara det som att Schecken enbart har ett streck över ryggen med färgade öron och ringar runtom ögonen. Men brockad har mera mantel än schecken. Men brockade kaniners teckningar kan skilja mycket!

Tack för svaret! Fler som kan visa bilder?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Oftast säger man felaktigt scheck, men scheckteckningen e något som hör till raserna engelsk scheck, lilla tysk scheck & tysk jättescheck. De ska ha en "gjäril" vid nosen, helfärgade öron, kindfläckar, ål & fläckar på sidorna…..
De som de flesta kallar scheck, heter egentligen vitscheck, och e ett resultat av när man parar två manteltecknade/brokade kaniner. Det e helt enkelt en "dålig brokad/manteltecknad" kanin.
Bilden föreställer min Rune som e en engelsk scheck (scheckteckning)
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Mina #3 är vitscheckar :P
- Mvh Emma
#5 ngn som hajar 
#6 Förut när jag var ny med färger så trodde jag att de var scheckar, nu vet jag bättre :P
- Mvh Emma

vitscheckar har väl ofta problem med magen och kan dö vid typ 3 års ålder:P Om både mamman och pappan var brokad.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
En vitscheck kommer bara om båda föräldrarna är brokade/manteltecknade. Å ja ett annat anlag som medföljer den teckningen gör att de kan ha ngt svagare immunförsvar. Ett gammalt ordspråk lyder "en vitscheck blir aldrig vuxen"
Självklart gäller det inte alla….