Nagellack, farligt?
Många brukar ju måla en liten prick i örat med nagellack på kaninungarna för att skilja på dom. Men är inte det farligt, att mamman stöter bort dom? För jag menar, nagellack har ju en riktigt stark doft? Tacksam för snabbt svar!
Jag vet inte om det är samma sak, men vi gjorde det ju på hundvalparna, och mamman brydde sig inte det minsta. Kanske är annorlunda, i och med att hundar är rovdjur, men jag tror inte att det ska göra så stor skillnad?
När jag testade nagellack så hände då ingenting. Är man orolig kan man ju använda ex märkpännor. Jag kommer beställa en giftfri "tatueringspenna" sen till nästa kull (märkningen går att tvätta bort sen).
#2 okej vad bra, går nagellacket att tvätta bort sen?
#3: Man får nog ta bort det på samma sätt som man tar bort det på sina naglar, med nagellacksborttagning. Annars nöts det bort.
Jag har andvänt nagellack flera gånger. Men ungarna har inte vart yngre än 3 veckor när jag målat dem. Sedan tar man en så pass liten klick.
Det luktar ju bara innan det torkat och jag låtar det alltid torka innan jag släpper ner ungen igen.
Vill man inte måla kan man ju klippa bort lite päls på en unge. Det gör jag på mina gerbiler.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com