Dvärgkanin
Finns det verkligen en egen ras som heter dvärgkanin? Läst i en del böcker "det här är min dvärgkanin molle..", och funderat på om rasen exicterar, eller om det är ett samlingsnamn.

Hampus är hermelin/dvärgkanin.. Men jag vet inte säääker om det är en ras eller en korsning..
Det är ett samlingsnamn för bland annat hermelin, dvv, dv hare. Alltså raser under en viss vikt. Samma sak med kaniner med avvikande hårlag så som angora, rex, osv :)

#2 Tusen tack för infon!! Så Hampus har ddv i sig?
Det behöver han inte ha. Jag kanske förklarade lite flummigt. Så här är det:
Endvärgkanin är en kanin som väger under en viss gräns (kommer inte på gräsen just nu) och alltså är en "liten" kanin. Det finns alltså vissa raser som kallas "dvärgraser" som alla dvv, hermeliner, dv hare osv osv. Om en kanin väger under den gränsen men är en korsning och man vet inte riktigt av vilka raser den är en korsning av. Så säger man att det är en dvärgkanin för att förenkla det hela :)

Skiiitbra förklarat Lillatrasdockan!! =)
#5 tackar =) känner verkligen att jag behöver träna på att förklara saker =p

#6, Nej då! Det verkar Du klara fint!! =) Värre me en annan… *visslar* JAG borde träna på sånt!! ;o)

#4 Håller med Pinscher2 Super bra förklarat!!
haha, tackar endå då 

Du kan mycke du ;)
#10 jag kan väl kanske en del men jag vill alltid veta mera :)

#11 Precis, man lär sig alltid något nytt :)

Okej, det var det jag tänkte, att det var ett samlingsnamn. men t.ex. i boken Dvärgkaniner lyckliga och friska så står det till en del bilder bara dvärgkanin, och om man inte är jättebra på att se Vilken ras? det är, då tror man ju att själva rasen är en dvärgkanin.
Någon som har boken och skulle kunna berätta för mig vilka raser det är på sida 10-11?
Hum, jag kankse har den… låt mig tänka… är det en pytteliten bok med massa färgglada sidor? vänta så går jag upp och kollar om jag har den ;) finns ju en channs att den är hos pappa isf med (är hos mamma).
Dvärgkanin är en ras. (är typ 90%) Eller hmm.. nja där skönk det till 57%
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag sprang upp och kollade men jag har den inte här, men jag misstänker starkt att jag har den hos pappa för jag kan tom se vissa bilder framför mig i boken :) MEn du skulle inte kunna ta kort på bilderna och lägga upp här så kan vi hjälpa dig? :)
precis
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#15 vad menar du med att dvärgakanin är en ras? för det finns nämligen ingen ras som heter dvärgkanin O.o

#16. jag har ingen kemra nu, och hemma har jag såklart ingen dator >.< Men det är nog rätt bok du menar, den har en rosa framsida och en massa söta bilder :)
Oj menade att det skulle vara olika dvärgkanin raser, men det är lite mysko. Är det mest då korsningar? Eller renrasiga dvärgkanin raser?
hmm blev lite rörigt kanske..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#20 läs mitt inlägg där jag förklarar en gång till så kankse det klarnar upp lite =) eller hoppas det iaf :P
Tror jag har den boken, ett ögonblick ska jag springa och kolla.
HITTADE DEN!
På sidan 10-11 är det bilder på
* "dvärgchinchilla" = chinchillafärgad hermelin (eller hermelinkorsning) * "Långhåriga dvärgkaniner" = antingen hermelin eller dvärgvädur fuchs, men öronen är så korta att det nästan helt säkert är en hermelin fuchs.
* "ung färgdvärgkanin"= skulle tippa på en viltgul/bourgogne (inte så bra på just de färgerna) hermelin
* "Dvärgvädurskanin" = Där var det rätt iaf. Det är en madagaskar dvärgvädurshona med 2 små madagaskarbrokade/mantlade ungar.
* "Hermelinkanin" = Rätt där med. En vit rödögd hermelin är det.
* "Svart-vitskäckig vädur" = En svart manteltecknad dvärgvädur
* "Svart-tanfärgad dvärgkanin" = Ser ut som en black and tan hermelin.
#22; Herregud, fattade inte så mkt. är oerhört trött. För många bokstäver :P. Får göra ett nytt försök i morgon istället ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Kanske var lite rörigt skrivet… =P testar att göra det lite enklare..
Bild 1, "dvärgchinchilla". Finns inget som heter dvärgchinchilla, utan den kaninen är egentligen en chinchillafärgad hermelin/hermelinkorsning.
Bild 2, "ung färgdvärgkanin". Denna är troligen en bourgogne-färgad eller viltgul hermelin/hermelinkorsning.
Bild 3, "Dvärgvädurskanin". Denna är rätt. Det är 3 dvärgvädurskaniner (madagaskar-färgade).
Bild 4, "Hermelinkanin". Japp, det är en hermelin (vit rödögd).
Bild 5, "Svart-vitskäckig vädur". Det är en svart manteltecknad dvärgvädur.
Bild 6, "svart-tanfärgad dvärgkanin". En black and tan-färgad hermelin/hermelinkorsning.
Bild 7, "Långhåriga dvärgkaniner". Är antingen en hermelin fuchs, eller en dvärgvädur fuchs. Men eftersom den har så korta öron är det mest troligen en hermelin fuchs (en blå).

*putt*
Djuraffärer brukar kalla sina kaniner som ej är renrasiga för dvärgkaniner. Så bara kaninen väger under ett visst antal kilon så kallar ofta djuraffären sina kaniner för det. Jag brukar aldrig säga dvärgkanin. :/