Gran o tall
Kan kaniner äta grenar eller gnaga på från gran och/eller tall?
Hör o läst olika om de.
Jag har inte vågat ge de. Men jag har lätt att få tag på de så om de vore så skulle de ju vara jätte bra ;)
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Det enda jag vet är att idegran är dödligt giftigt både för kaniner och hästar! Är också nyfiken på detta. Har hört att man kan ge kaniner barr, men vågar inte prova innan jag vet säkert.
Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.webs.com
Någon som vet??
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
jag vill också veta! jag vill nämligen ge sånt till min kanin och vill veta om det är bra! :)
Gran brukar jag ge till kaninerna på vintern ibland. På våren brukar de få de där späda ljusgröna granskotten.
Tall har jag ingen aning om är giftiht elller ej.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
kan man ge gran på sommaren, hösten och våren också?
#5 Tycker väll det. Jag ger det bara på vintern eftersom att det finns träd med blad som kanienrna uppskattar mera. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#5 Ja det är bara björk man ej ska ge på vintern
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har läst att gran innehåller ganska mycket syra (det vet alla som tuggat på granskott nån gång x) ) och att man inte ska ge för mycket pga det. Gran är annars najs för det innehåller C-vitamin som man dock inte behööööver ge kaninerna men det finns undersökningar som visar att liite extra kan ge en lugnande effekt på kaninerna :)
Tall vet jag inte så mycket om.
tja, han får nog blad och gräs på sommaren istället för gran ;)
värkar godare U.U
#9 Man ger grenar för att slipa ner tänderna. Gräs, maskrosblad mm är mer mat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag brukar ge honom tjocka grenar i hagen som han får gnaga på och det brukar han gilla ;) han hoppar äver över dom och leker vid grenarna. :)