aggresiv kanin
Förra sommaren köpte jag två Rex systrar. Den ena, Vipra, har från dag ett varit surare än sin syster Mini.Har hanterat dom dagligen. Ute i sele eller i stor Hage. de har en stor bur med tillhörande gård. Inte mina första kaniner. haft både honor & hanar innan.
Vipra har gått från sur till elak. Har kommit med bortförklaringar, könsmognad, brunstar osv.Hon attakerar mig som livet stod på spel.Hyperventilerar. I sele kan hon vända sig om & försöka få tag i mig. Likadant i hagen. jag har en 4 årig son & väntar en till. Sonen får inte vara i närheten av kaninerna. Något som är helt fel. Jag har kämpat. Känns som jag försökt allt. Mini är jätte snäll & mysig. Även hon får känna på Vipras humör.
Vad är rätt att göra? låta henne vara utan mänsklig kontakt.(Något som är uteslutet) Omplacera eller låta henne somna in. För hon kan inte må bra. Har haft dom sen ungar.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
hur gammal är hon? lång tonårsperiod kanske. :p
Blir 1 år 31 maj. Känns inte som detta beteendet är helt normalt. I hagen så ligger hon & trycker. Tillslut går hon runt lite
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Har också haft en väldigt aggressiv kanin… Hon hyperventilerade också och lät som en tinger om man kom nära buren!
Men Inne var hon hur go som helst, och kunde ligga och mysa i famnen superlänge, men så fort man öppnade ytterdörren och hon kände den friska luften så började hon sprätta som en tok.
Fullt med ärr på armarna efter det…
Men hon var ändå min bästa vän, och jag saknar henne oerhört mycket!
Hon gick bort i höstas av okänd anledning.. :/
Har du testat att ta in henne?
// Kram Tilda!
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
#4 Vipra avskyr att vara i famnen. Gör allt för att komma åt mig. de är ute kaniner. Men får mkt uppmärksamhet.
Tänker även på sonen. han får inte vara nära kaninerna. Något som i mina ögon är fruktansvärt.
…………………………………..
Himla tråkigt med aggresiva kaniner! Har själv haft några kaniner som vart aggresiva men lugnat sej med åren. Enligt mej, så tycker jag inte om när man tar bort aggresiva kaniner.. men ibland så finns det ju inte så mycket alternativ. 
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#6 Tro mig. tanken att låta henne somna in tar hårt på mig. Känns fel för mig oxå. men jag funderar på om hon mår bra. Tänker även på min son. Djuren ska var till glädje för alla. Hon har varit problemantisk sen hon kom till mig vid 8 v.
…………………………………..
Hur bor hon?
Har hon som en Hage eller inhängnad som hon kan gå ut i?
Är buren hon bor i stor?
Mina kaninern fösvarar sina revir mycket mer i störa burar med inhängnader.. men det är säkert olika från kanin till kanin…
#9 de har en stor bur med tillhörande ute del.Kolla bilden. Har tunnel, leksaker,grenar & olika saker. Ändrar inredning regelbundet
…………………………………..
#10 - Okej… Ser ut att vara en stor bra bur iallafall :)
Är hon verkligen aldrig snäll/mindre elak?
#11 nej tyvär inte. Hon har från dag 1 varit lite lynnig. Hon är väl snällare om inga människor är i närheten ;) Men ett djur måste ha mänsklig kontakt. Man måste kunna göra hälso kontroller, motionera dom osv. Jag tänker på henne. Mår hon bra av att vara såhär?
…………………………………..
Ojdå..vad jobbigt! :(
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
frågan är vad jag ska göra? har haft otur med mina kaniner. sen nu att Vipra är som hon är. det är tufft. Sen tänker jag på Mini. Hur skulle hon reagera av att bli själv? Det har alltid varit dom två.
…………………………………..
Här ryker aggressiva kaniner. Jag har en son som älskar kaniner och vill vara med och mata, klappa & pilla. Jag riskerar ingenting, han är viktigast för mig. Så om jag ska ha kaniner hemma så ska de vara absolut dumsnälla!
När jag var 17 så hade jag ett par opålitliga hoppkaniner, men då var det bara jag som hanterade dem och inga barn. Så då spelade det ingen roll. Nu har jag andra prioriteringar.
Så jag hade omplacerat alt avlivat.
#16 tack för ditt ärliga svar. Precis så känner jag oxå. För det är inte precis som detta är något nytt. Hon har ju alltid varit lynnig. & det har bara blivit värre & värre. Djuren i familjen är allas. Inte bara mina.men så känns det som jag ger upp. Dessa motstidiga känslor…
…………………………………..
Som jag ser det. Min sons bästa går före mina känslor för kaninerna.
Om ditt barn skulle bli kraftigt allergisk - skulle du göra dig av med kaninerna då? Det är i princip samma grej. En arg kanin kan göra stor skada på en liten barnhand, och allergi kan också göra stor skada.
#18 Klart sonen går först. Så är det ju bara. Ja om någon skulle bli allergisk. Då är det nog värre med våra 19 marsvin & hunden som bor inne.
…………………………………..
jag tycker att du ska omplacera henne så att man kan tänka att man iallafall försökte, och om det inte går och hon måste avlivas så har du ju gett henne en chans. Det är så jag brukar tänka iallafall :) Ifall du planerar på att omplacera henne och inte hittar något hem så har jag alltid tid och plats.
Mvh Linnea
#20 Men vem vill ha en ohanterbar kanin? Men så går tanken. Vi kanske inte passar ihop bara. Hon kanske är toppen hos någon annan. Hoppet finns. Här funkar det inte. Det är lika bra jag fattar det. Men ibland vill inte hjärta & hjärna samarbeta. ska prata med uppfödaren först iaf
…………………………………..
#21 jag känner ganska många som har tagit hand om aggresiva kaniner som tillslut har blivit helt underbara små gosungar. Så det finns ju som sagt hopp. Menade bara att avlivning behöver ju inte vara ett alternativ än. Ne det är ju oftast så att hjärtat inte vill :/ har också varit med om det där.
#22 Hellst vill jag inte avliva henne. Hon är ändå frisk. Skulle säkert passa som hopp kanin 
…………………………………..
#23 ja det skulle ju vara jätte bra om hon tyckte att det var kul också :)
Menade inte att man behövde avliva. Jag har omplacerat mina arga hoppkaniner till såna som klarar av det temperamentet och som inte har någon annan än sig själv att tänka på.
Nu senaste var det Caliban, som fick flytta till en kompis som är van vid bitska kaniner, och ja. Han har blivit bättre men fortfarande inte helt pålitlig, och kommer nog aldrig att bli.
Kanske skulle en kastrering funka? Det lugnade ner min tjej och hon har nu ett jämnt och fint humör :)
/Jessica
#26. har funderat på kastrering. Men nu är jag egoistisk. Min förra Rex dog på operations bordet. Jag vågar inte..
har funderat på att försöka börja klicka henne. Tankarna har gått idag ska ni veta. Mått riktigt dåligt. Har iaf mailat uppfödaren.
…………………………………..
Prova sära på dem efterssom kaniner är kolonidjur och den kanske blir stressad av den andra :) lycka till föressten!
#28 "Flocken" vet vad hon gör och vet att dem är kolonidjur ;). Dem är till & med uppväxa tillsammans. Tror inte att det har me ddet att göra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tror att de skulle bli mer oroliga utan varandra. Nu kör vi klicker med båda. Så får vi se hur det går.
…………………………………..
#29 tycker det är intressant det där med att ha kaniner tillsammans, för t.ex marsvin är ju flockdjur och de ska vara tillsammans och man får ha dem i en bur, medans kaniner är kolonidjur men ändå får man ha de tillsammans i en bur. Brukar tänka på det så ;) det är som att de flesta tycker att de olika sorterna är likadana.
#31 Det står på jordbruksverkets sida att man bör ha kaniner ihop, ingen lag.
Men går det bra och kaninerna mår bra av det kan man ju ha dem ihop. T,ex min ena hona mår mycket bättre med sällskap än utan sällskap av en annan kanin.
Jo vet att det är lag på att marsvin ska vara minst 2 st, har själv marsvin ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det som slår mig är att hon kanske har ontnågonstans? Har du kollat hos någon veterinär? Kan ju vara ett medfött fel?!
#33 Problemet är att jag inte skulle kunna ta henne till en vet. Om jag får i henne i en transport bur skulle vi inte få ut henne igen. Stress kan döda en kanin. HOn har aldrig suttit i en transport bur.
Nu har hon börjat attackera bara jag kommer nära buren. Uppfödaren ska snart ner & hälsa på. Får se vad hon säger.
…………………………………..