är han viltgul?
Har redan haft en tråd angående min busepojks färg, fick inget säkert svar så provar igen.
Som unge hade han en silvrig ton, lite åt lila hållet. Underullet är vitt och han har en något ljusare nyans på magen jämtemot resterande pälsfärg på kroppen.
Ögonen ser gröna ut och pupillen har en röd ganska tydlig nyans. I solljus ser det ut som att ögonen är spräckliga med blått och grönt, men trodde inte kaniner kunde ha gröna ögon? Han får också väldigt mycket rödare ögon än syskonen som är blåögda när man fotar med blixt. Kan han ha rubilglans? Han har vita genomskinliga klor.
varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns
Har du någon bild på honom? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
jag har funderat lite på viltbeige, det kan ju ge rubinglans?
Han ser ut att ha rubinglans:) Han liknar en viltisabella, men det vågar jag inte uttala mig om med all säkerhet:)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#5 Fick också för mig viltisabella.
viltisabella verkar inte stämma in helt, men sen kan han visserligen ha en färg men avvika från standarden. Ska försöka hitta en bra bild på när han precis började få päls, han hade en silvrig-lila ton då :)
Eftersom att han har rubinglans bör han ju ha dubbla bruna anlag. Han ser också ut att vara lite blåaktig runt nosen, så jag tror som du att han är viltbeige. =)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Otter isabella, eller otter kanel kanske?
Eller så är han viltbeige som #8 skriver
Såhär har han sett ut, först silvrig sedan väldigt stark orange med lite blåton och nu ljus beige/orange med vit underull och svagt ljusare på buk, ljumskar med mera. Han ser nästan lite blå/lila ut ibland, som att han skulle vara fläckig. Super svårt att förklara, riktigt klurig färg! Trodde nästan bourgogne ett tag…
ska försöka ta lite fler bilder om han vill sitta stilla, är det något särskilt jag ska ta kort på för att underlätta?
Vilka färger är föräldrarna? =)
Kram Elsa
vit blåögd och svart otter mantlad, så inge vidare hjälp :) han har lite blåton på nosen ja :)
Viltbeige eller beige otter. "Krokodilögon" alltså grönaktiga uppstår när havanna är med i leken.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Okej, så han har alltså mest troligt brunanlag? Hur vet jag då om han är viltbeige eller beige otter? Pappan är otter men bär på enfärg, syskonen är otter blå wienert och gul/blå japan wienert. Mamman har väldigt isblå ögon men pupillen där ser ofta röd ut, kan hon kanske vara havanna under det vita?
Vet du vilka färger mammans föräldrar är?
Kram Elsa
nej tyvärr är dem så långt bak jag vet bara vit blåögda ''/ men det är ju tydligt att båda föräldrarna bär på blått, pappan i enkelt och mamman enkelt eller dubbelt. Båda bär på gult, pappan i enkelt och någon utav dem bär på japan.
Jag skulle nog tippa på beige otter om pappan är otter. ;)
Kram Elsa
men hur ser man skillnad på vilt och otter beige? jag ser ju så tydligt på den blå ungen att den är otter men denna har inte alls tydliga färgskiftningar :)
Det är svårt när det gäller gula färger. Enda sättet för att veta säkert är genom PARNING, men här bör det ju vara otter då det troligen bara är det anlaget som finns här. =)
Kram Elsa
Det är nästan omöjligt att se skillnad på en beige otter och en viltbeige. Man kan bara utgå från föräldrarna.
Om mamman är vit blåögd så är det omöjligt att veta.
Att hon bär på havanna är inte osannolikt om hon har rödskimmer i det blå.
Båda föräldrarna bär på havanna, och gult, och blått, för att kunna få en beige unge.
Den beiga ungen bär inte på havanna, den ÄR havanna. En gul-blå-havanna.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Okej :)
Men då är det konstaterat att den är beige i vilket fall som, antingen otter eller vilt. Vilken färgkombo! Trodde jag aldrig att det skulle ligga så mycket gömt bakom men jag fick verkligen allt i ett… Pappan som då är svart otter mantlad måste då bära på havanna, men mamman? Om hon har röd pupill kan hon få det genom att bära på havanna eller måste hon vara havanna? Nu blir det ju lite OT men det här med genkoder är så intressant :)
Ja det är ju möjligt att han "bara" är viltisabella. Då bär både pappan och mamman "bara" på blått och gult.
Om han är viltbeige eller beige otter så bär båda på blått, gult och havanna.
Enda sättet att veta om mamman är havanna under det vita, är att para henne med en havanna. Om hon får ungar som inte är brunfärger (andra färger än havanna, egern, beige) så är hon INTE havanna.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se