Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 7589 ggr
denice95
0

Mjölkersättning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår gick en utav babisarna bort, den var väldigt liten och tanig, med dålig balans. En utav ungarna, Ashera är fortfarande mycket mindre än sina 3 syskon, så jag tänkte ge den mjölkersättning om man kan ge det som "tillskott" till modersmjölken. Om man nu kan ge dom mjölkersättning också, kan man då ge Royal Canin mjölkersättning för valpar? (se bilden) eller är det någon annan som gäller? :)
Dom blir 3 veckor på fredag btw..

Peak303
0

Jag brukar köpa kattmjölks ersättning som de har på apotek.
Sen kan man ju alltid prova att hlla mamman och låta ungen dia lite extra :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

denice95
1

#1 Jo men jag har den där Royal Canin ersättningen hemma så tänkte om man kunde använda sig av den :)

Peak303
0

#2; jaha okej, aldrig provat de. ^^
Du kan ju nog alltid ringa veterinär och fråga om ingen här vet :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

sskaniner
1

Annars kan du ju lägga mamman på rygg och låta ungen tutta:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

CorneliaAndersson
0

Jag använde Espilac. Har fortfarande burken hemma.. haha :P Men annars gör som den ovan skrev, låt mamman ligga på rygg.. ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

BusBella
0

Hittade en bra flaska på Teddytassen som man kan använda, här är den.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

denice95
0

Okej, hörde bara med min lärare här på skolan om hon hade någon mjölkersättning till kaniner, och då hade hon då den här royal canin för valpar som jag fick ta av, så tänkte höra om det gick att använda, brukar låta hon dia mamman utanför buren ensammen numera :)

ullaholger
0

Jag har fött upp kaninungar när deras mamma dog och jag använde kattmjölksersättning eftersom den är mer lik den för kaniner, det finns nämligen ingen för kaniner. Dock är kaninmjölk väldigt fet så ersättningen bidrar inte så mycket om det inte ges i större mängd. Jag vispade i äggula i mjölken för att få i mer fett.

[Wera]
0

Jag har använt mig av samma som du visar i #0 men fär kattungar. :) Så burken är rosa, inte vit…

#8 Äggula är ju inte fett det är ju protein… Om man vill ha mer fett kanske man istället kan hälla i lite vispgrädde?

denice95
0

#10 Okej, men tror du det går att använda den här för valpar då? :)

[Wera]
0

Jag vet inte för jag tror kattmjölk är mer lik kaninmjölk men du kanske kan söka på Google och se om det är större skillnader? :) Ang flaskanså ingick det i burken man köpte :)

denice95
0

#11 Okej, får göra de :)

Smågrå
0

På ett annat forum gavs rådet 50% standard mjölk och 50% grädde till kaninungar. Det har jag gett till dem allra minsta i min stora kull som föddes natten till idag. Smaskar o sväljer! Har beställt flaskan från Teddytassen, vill inte att någon skall dö av svält bara för att de blev 10 syskon.

ullaholger
0

#9 ööh jo det innehåller mest fett. Det är vitan som är proteinrik. Kolla upp fakta innan du skriver.

[Wera]
5

#14 Ett ägg innehåller ca 5 g fett och 6-7 g protein så jag hade minst lika mycket rätt som du, för gulan har också protein bara att vitan har ca 1 g mer. Så sluta "ööha" mot mig och idiotförklara mig ;)

lomsen
1

Du kan ge lammnäring, köp på ex granngården, kaniners mjölk är mycket fet ocj liknar allra mest fårets, jag ger mina i skål från 3 veckor, du behöver ej de flaska, de kan lapa i sig. Jag ger det även till mamman som ju då får mer mjölk…

Ger när det är många ungar i en kull eller om någon halkar efter… Lycka till!

denice95
0

#16 Lät väldigt smart, så det gör alltså inget om mamman skulle få i sig de? :)

denice95
0

#16 Vad kostar lammnäring på ett ungefär? :)

Lina R
0

Kaninmjölk liknar faktiskt allramest SÄLENS.

Så fet och proteinrik är den :).

Laktosfri stavmixrad keso + olja är nog snarare det som kommer närmast kaninmjölk.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

denice95
0

#19 Alright! :)

lomsen
1

#19 ja, men var får man tag på sälmjölk, det är ju lätt att få tag på lammnäring menade jag, första gången fick jag av en fårbonde vi har som granne sen köpte vi en säck, det blir ju lite mycket men rätt ok hållbarhet om den förvaras rätt. Kanske kan frysas, vet ej.

#18 Kommer ej ihåg pris men dyrt var det inte!

Lina R
1

Det är absolut lättast att köpa färdiga ersättningar ja :). Ville bara påpeka detta, det är svårt att nappa upp kaninungar just pga att de kanske inte får i sig den näring dom behöver.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se