Kanin frågor.
Hej. Jag har fått en kanin, jag har snart haft den i bara en dag. Den är en unge på 2 månader, den är svart och den är en blandras av svensk päls och dvärgvädur.
Den bor ute. Och vi går i koppel med den i trädgården och så, men den kan gå fritt utan att den ''rymmer'', den sitter alltid kvar eller springer bort och stannar någonstans, men aldrig utanföt vår trädgård.
Vår grannes har en katt, och min kanin och katten har träffats. Dom biter eller gör inget på varandra, men dom verkar inte trivas så mycket i varandras sällskap heller. Nu undrar jag också om katten ör farlig för min kaninunge? Min kanin bor ju ute, så tänk om katten kommer åt den!
Sen så undrar jag också om man kan tvätta eller duscha sin kanin? För den är inte såå smutsig, bara lite, och så luktar den väldigt mycket hö. Så kan jag då tvätta den med bara vatten? I så fall med kallt, varmt eller ljummet vatten?
//Tacksam för svar.

Katter brukar inte hoppa på kaniner, de tycker oftast att kaniner är ett för stort byte och väljer hellre möss och liknande smådjur. Har du en rejäl och säker bur så är det inga problem.
Kaniner klarar gott av att tvätta sig själva. Ifall din kanin luktar hö så tycker jag inte att du ska tvätta den, för den kommer att lukta hö direkt igen. Kaniner luktar hö och så är det med det.
Jag tycker inte att man ska tvätta kaniner i onödan som t.ex om de luktar hö. Har de dock fått på sig något som de inte får bort själva (tex målarfärg) så tycker jag att man ska tvätta den. Jag tvättade min långhåriga kanin när hon hade diarré och hon inte fick bort det själv.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Tack! Jättebra svar! :D
Vissa katter kan vara "hatiska" mot kaniner. Men om du har en säker bur är det OK, som Ciss sa. Kaninen och katten kan även såsmåningom börja bråka,

Okej.. Men Smillan (katten) brukar inte göra nåt än att följa efter mig och min kanin Yuki. Men den ligger ner och det ser ut som den vill attackera, men den gör inte det, utan springer bara upp bredvid kaninen utan att röra den.
Min kanin brukar jaga bort den. Katten är rädd för den ibland. O_O'
När min katt var unge så var hon livrädd för kaninerna. Om hon såg dem när de var ute och skuttade sprang hon och gömde sig :P
Sen växte hon men hon har aldrig brytt sig om att hon egentligen skulle kunna bita ihjäl en kanin. Iof är hon typ lika stor som kaninen :P
Rätt så gammal bild på mina älsklingar :)
- Mvh Emma
Ser ut som Busan käkar upp örat på henne :P
- Mvh Emma