Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 463 ggr
annalinderholm
0

Märkning/Rinmärkning

Hallå!

Undrar hur viktigt det är att märka hanarna först när det gäller ringmärkning?

Är osäker på kön på en, och skulle beöva sätta på ringarna så snart som möjligt.

Tack på förhand.

Norberg90
0

Vet faktiskt inte hur viktigt det är, men det är ju egentligen en regel. Kan du inte fota o lägga ut? Så kan du få hjälp med könsbestämning :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Lina R
1

Ringmärkningen är det helt random på. Eftersom man köper några stycken i taget, så jag har en del kullar som har ringar som heter 1289, 1290, 1291, och sen den fjärde 1384. Eftersom jag köper ringar 10 i taget, så blir det ju ett glapp i serien ibland.

Så med ring är det inte så nogat.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[Luppa]
1

Vad händer om man märker honorna först om man öronmärker då, rent krasst? Ingenting. Cool

annalinderholm
0

Så det är alltså bara att märka dom? :)

Lina R
0

Jupp :).

Tänk på ringstorleken!

En del av mina hermeliner har A-ring, men bara dom med allra klenast benstomme. Jag sätter B-ring på dom flesta, eftersom jag vill ha en grov benstomme på dom så att dom inte ser ut som dvärgharar.

Vad är det för ras du ska märka? Dvärgvädur? Har för mig att det är D-ring som gäller för dom.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

annalinderholm
0

Det är dvärgvädur! Har D. Och har precis satt på ringarna. Gick hur bra som helst :)

atlanta
0

#6 Har aldrig sett en ringmärkt kanin, har du möjligen en bild du kan visa?

Zvintos
0
Linnet
0

Skönt att man inte behöver märka kaninerna eftersom vi bara föder upp kelisar. Skulle aldrig vilja utsätta kaninerna för varken ring eller öronmärkning.

atlanta
0

#9 Tack, bra bilder Glad