Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 764 ggr
Gentle
0

Mår hon inte bra ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har upptäkt att min kanin har börjat att bygga bo(tror jag) hon har börjat att plocka päls från sitt bröst och bunkrat upp i ett hörn i sin utebur.Och härom morgonen så skuttade hon omkring med hö i munen.Tror hon att hon ska ha ungar ?kan dem bli skendräktiga som hundarna kan ?Hon har inte träfat nån hankanin.Och nu tycker jag att hon har blivit slö eller är det omstälningen att hon är ute om dagarna ? snälla skulle bli så glad om nån kunde hjälpa mig =)

ciss
0

Är du säker på att hon inte blivit parad?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Tina-A
0

Kaniner kan vara skendräktiga men brukar bli det när de blivit "parade" eller i alla fall träffat en hane

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Gentle
0

Ja jag köpte henne för ett år sedan från djurafären och så länge går dem väl inte dräktiga ? hon var inte ens könsmogen då hon kom till oss.Är det vanligt att kaninhonor gör så här ?

Gentle
0

Kan andra djurslag utlösa detta betende ?för hon träfar bara katterna.Och dem springer hon efter och vid nåt tillfälle försökte hon rida på en av katterna.Brukar honkaniner rida på varandra eller är hon en han ?Ni tycker nog att det låter konstigt men jag vet inte vad det tagot åt min kanin,ibland så undrar jag om hon inte kan vara en hankanin men jag har ju papper på att det är en hona,kan uppfödaren ha sett fel ?

Tina-A
0

#4: Du kan ju titta efter själv om du vill :) Är hon över 8 veckor (men hon är väl snarare 1 år?) så ser och känner du en pung om det inte skulle vara en hona. Men honkaniner kan också rida på varandra och det är ett dominansbeteende. De vill visa vem som bestämmer. Jag har aldrig hört att en katt skulle göra en kanin skendräktig?, det tycker jag låter ganska konstigt..

Tina-A
0

Måste bara fråga, är du säker på att hon inte bara fäller? Då brukar dom ju iof inte boa eller bära runt på halm, men då tappar de ju i alla fall päls. Lite mer "random" när dom fäller än när dom boar.

Gentle
0

Hon har redan fällt men det kanske har blivit nån rubbning nu när hon börjat vara ute ?

myriis
0

En av mina kaniner är skendräktig? ofta :P Hon var skendräktig? när hon inte ens träffat en hane, och då var det extremt. Magen svällde, hon bäddade med päls/spån, blev lite sur av sig och åt mkt. Men somsagt var det "bara" skendräktighet.. :)

Zvintos
0

Kaniner kan bli skendräktiga även om de inte blivit "parade" eller träffat en hane.
Deras parningsdrift är så stark.
Har en hona på 2 år som är superskendräktig, och den enda hanen jag har (som för övrigt är kastrerad) bor inomhus och de har ingen kontakt med varandra alls.

Jojsan
0

min ena hona har oxå varit skendräktig?, då hade hon aldrig sett en kaninhane ^^

Gentle
0

Så då är det inget fel på henne vad skönt =)

Jojsan
0

nej, det är inge fel :)

Sosso
0

Sådär bettedde min kaninhona sig också, precis så som du berättade :p Men vet inte om det beror på hanen som har sin bur bredvid.

Star
0

okasterade honor kan få för sig att dem ska få ungar och bygger bo, händer min kanin nästan varje vår:) Kaniner är endast dräktiga i 4 veckor så hon är garnterat inte med ungar:)

[Zoie]
0

Min kaninhona gör precis lika nu ! jag har haft henne i 3 veckor nu och jag vet ej om hon har kaninungar i magen , Jag vet ej om hon har parat sig med någon i förra familjen. Hon piper när man tar på magen :(

Ellen95
0

Har hon blivit parad?? Om hon inte har blivit det är hon nong skendräktig?.