GRÄVER

Haha, sluta? Kaniner gräver så är det, det är deras naturliga ;) Men stoppa en jordhög där han kan gräva ist så kanske han inte gräver sig ut :)
det gör mina med ^^ men jag täcker igen hålen då och då så de inte tar sig ut :P
Använd kompostgaller som botten också :)
Du kan inte få en kanin att sluta gräva. I det vilda gräver de ju hålor som de bor i, så det är naturligt beteende. Det sliter även på klorna om de gräver och det kan ju vara bra.
Så lägg in jord mm som han kan hålla på och gräva i. Sen kan du ju lägga nät vid kanterna av buren/kompostgallrerna så att han inte kan gräva vid kanten för då är det lättare att ta sig ut, då behöver han inte gräva så långt. Om han bara har tillgång till att gräva "i mitten" av buren så får han gräva så långt för att ta sig ut. Då hinner du förhoppningsvis se vad han sysslar med, eller så ger han upp. ;) Eller så lägger du nät/galler som golv i hela buren. Hoppas det löser sig.

Sluta? nej det går nog tyvärr inte men du kan ju alltid sätta nät i botten

Jag hoppas att du har kompostgaller som lock också.
Ett par av mina kaniner var grymt duktiga på att klättra på gallret för att hoppa ut.

Gräva gillar dom, så det är nog svårt att få dom att sluta. Men om man har lite grejer åt dom att hoppa över osv, då kanske dom gräver lite mindre.. ;) Man kan ju lägga trädgårds-plattor i sten runt kanten mot kompostgallret, på insidan, så att dom inte kan gräva sig ut. Till tak har jag satt en gardin som jag har satt fast med säkerhetsnålar. Då kommer iaf inte rovfåglar in o inte kommer kaninerna ut heller. Men funderar på nåt bättre tak.. Mina kaniner är inom staket, för vi har inhägnat vår tomt så att vinthunden ska få springa där ute. Så det kommer iaf inte in andra hundar. Vilket är jätteskönt!!!

tack för alla svar ja ska försöka med att lägga in jord å sånt:P
Håller med Photoniq :p

Fast kompostgaller tror jag har för brett mellan gallertrådarna… Var med om en gång att en kanin fastnade med benet och bröt det så allvarligt att vi fick avliva henne… Visserligen var det inte kompostgaller utan nät med stora maskor. Detta var en kaninunge, så jag vet inte hur det är med vuxna kaniner?
Jag hade haft hönsnät i "burens" botten om jag hade varit dig. Men det är mest för att jag varit med om en kanin som fastnat, brutit benet och det ledde till avlivning…
Kramar!!
#10 Oj.. :s Visste inte att det kunde vara så illa… Men att lägga galler/nät i botten och sen liksom täcka med nåt? äääh, har ingen aning asså … :p

hmm,, han har ju en markbur med nät på botten i ja vill ju liksom att han ska ha "lite mer frihet" o kunna äta på gräset o sånt:/
#12 gräser sticker upp alldeles utmärkt genom nätet :)
- Mvh Emma

okej,, kanske ska prova då:)
ha nät i botten eller he dit en sten det funkar för mig