När kan jag para kaninerna?
Det stämmer inte överhuvudtaget att hanen inte får vara äldre. Det är bara rent "skitsnack".
Vid vilken ålder det är lagom beror lite på ras. När det gäller dvärgraserna så anser jag att yngsta ålder är ca 8 månader. Jag parar gärna mina när de är mellan 8-12 månader gamla. Har dvärgvädur och hermelin rex.
ja hanen får vara äldre men det är inte så nödvändigt om han är större och när hon är 7 månader kanske beror på me då kan det vara svårt att sälja ungarna
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
det är sant som 1# säger man kan vid 4 månader (alltså det går) men det är bra att vänta men vänta inte till den är över 1 år vad har du för syfte med att avla tex. om hon får 7 kaninungar har du 7 lagliga kaninburar?
#1 Tack så mycket för hjälpen. Vad bra. Blev lite smått orolig eftersom min ena kanin blev tjuvparad och hanen va mycke äldre än honan !
Okej, jag har en lejonhuvad som jag ska para med min dvärgvädur .. Kanske ska vänta ett tag nu.
#2 Okej, tack! 
jag frågar samma sak som förut har du allt som krävs tex om hon får 7 st har du 7 burar då?
den där lakrits är en skönhet ju ..
säg till när du får ungar jag kanske har plats då
#7 Tack så mycket, älskar henne såå mycket!
Vad roligt, vill du att jag ska skriva upp dig på intresselista ifall vi får en kull? 
inte riktigt .. vi får se om jag har plats då har du nån (otingad) kan jag ta den
Okej, absolut :)
Får jag fråga vad du har för syfte med kullen?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#11 Vad menar du?
Varför ska du ta kullen?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#13 Jag har funderat på att göra det rätt länge och nu ska jag allt ta kull. Nu är det ju faktiskt så att jag gjorde tråden om något annat så jag vill inte byta samtalsämne.
#14 Ska du behålla en unge i kullen?
Annars räknas det som verksamhet om man enbart tar kull för att sälja och då krävs tillstånd.
Hanen har ingen åldersgräns direkt för att para, och han kan vara flera år äldre än honan, gör inget :)
Honan bör vara 7-12 månader gammal när hon får första kullen
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#15 Nej , vi ska behålla flera stycken har vi bestämt. Om det enns blir någon kull.
Vad bra, tack 
#17 Okej, tack!
Jag ska ta och vänta ett tag, :)
Det med att hanen ska inte vara äldre än honan… Tror de som sa det till dig hade blandat ihop dessa, Helst ska hanen inte vara större än honan eftersom då kan honan få för stora ungar i magen.
Helst inte större än honan alltså :)
//Joanna
#19 Ungarna anpassar sig efter mammans kropp, och börjar växa på sig sen när dem kommer ut :)
Åh jaså! :D Nyttig sak jag lärt mig idag
//Joanna
#21 Dock är det inte lämpligt att para jätte med dvärgkanin om pappan är jätte.
Bästa är ju att ha i ungefär samma storlek
#22 Vet, kommer nog inte att avla kaniner i framtiden dock :)
//Joanna
Så den får trots allt inte vara större och äldre än honan?
Min kanin är dvärgvädur som är hanen då
Hon sade nyss att den kan vara större och dvv med lejon är inte stor skillnad :)
//Joanna
#24 Jo honan får vara äldre än hanen, spelar ingen roll.
Och eftersom dem är samma ras, så kan det inte skilja direkt mycket i storlek:)
#25 & #26 Tack så mycket :)
Frida, en fråga till dig bara… Alltså, jag vill para min kanin för att få fram trevliga sällskapsdjur och även få en "efterträdare" till min kanin. JAG ska inte ha en kanin kvar men min lillasyster i rummet brevid behåller en, eventuellt två. Jag får väl para min kanin då? Eller det måste vara på MITT ansvar ?
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#28: Jag ser det självklart att det är på ditt ansvar. Även om du inte sparar någon, så är det ändå du som valt att parningen blir gjord och som ser till att ungarna får en bra uppväxt.
#29, ja såklart. där är ju min kanin men jag menar att jag måste mata, städa och allt bara för att jag är ägare av den.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#28 Ja då får du det. Men hade du bara tagit kull för att sälja alla ungarna, så räknas det som verksamhet :)
Undrar också varför du ska ta denna kullen? Är det en kelkull?