Ska jag?
Jag funderar på att skaffa en till kanin, en hona. Jag har för tillfället en kanin, en hane. Jag köper en till bur men användrr samma Hage, går det? Om dom inte är i hagen samtidigt, kan dom ha samma då? Är det mycket skillnad mellan en kanin och två kaniner tidsmässigt? Jag har i och för sig mycket tid om jag skippar datatiden. Dessutom kanske jag ska börja avla, kel kaniner(eftersom jag inte är så erfaren, än). Jag har en kompis som avlar så hon kan hjälpa mig. :) Vi får se om jag använder hanen till Avel eller om vi kastrerar honom. Om vi kastrerar honom kan dom då bo i samma bur? Inte när hon är dräktig då, det fattar jag… och är det något speciellt jag ska tänka på innan? Jag har: hö/havre, två vattenflaskpr, två matskålar, mat(pellets och grönsaker), sånt där kattspånsak att lägga i bajslådan, en sele, en klosax, en borste, en bur, en Hage och hinder. Jag kan ha glömt någonting. Jag ödslar mycket tid på min kanin… Oj vilket långt inlägg!
Om hanen inte är kastrerad så är det ju klart att honan blir dräktig, dem kanske inte lyckas men det är finns ju stor risk. ;)
Man ska ha samma kunskaper oavsett om man avlar kelkaniner eller om det är raskaniner för t.ex utställning. Så det gör ingen skillnad. Kanin som kanin.
Ja dem kan använda samma Hage vid olika tillfällen men se till att ha 2 bra burar så att dem inte kan komma till varandra.
Eller så hade jag kastrerat honom och haft en hona tillsammans med honom.
Men får honan ungar, är det inte 100% säkert att dem kan gå tillsammans efter att du har separerat ungarna ifrån mamman, det är svårt att svara på, så du måste ha en plan för det också.
Jag har 5 kaniner. Tycker inte det tar mer tid än t.ex 3 kaniner. Så skillnaden mellan 1 & 2 kaniner är inte jättestor, tycker inte jag i alla fall.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 mm #2 jag tror mest på att kastera hanen och se om dom kan bo i samma bur… Jag har faktiskt också problem med honom att han är typ beroende av att para sig ;( så jag funderade faktiskt innan på att kastrera honom. Jag har inte så stor kunskap av Avel än men hon får lära mig hur man gör… Vi åker iväg ganska mycket till landet med hanen som får bo i en annan bur, men kan honan också följa med? Jag förstår att hon ska stanna hemma om hon är dräktig…
Puff… :)
Jag vet heller inte riktigt vad för ras jag ska avla, det värkar som att hermeliner är aggresiva. Eller?
#5 oj var inte meningen att gilla den kommentaren. Hermeliner e inte aggresiva nej. Så trött på det ryktet :-\ förresten puttar man inte en tråd samma dag som den gjorts eller samma dag som det skrivits i den ;-)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 min kompis avlar hermeliner och dom är aggressiva, väldigt agressiva! Åtminstonde en, jag stoppade försiktigt in handen i hennes bur för att klappa henne och då flög hon på mitt finger och bet till. Drt började blöda… Nää men jag hade lust ;)
#7 Man SKA inte avla på kaniner som är aggresiva från början, det är ju klart att bebisarna kanske ochså blir aggresiva, inte vet jag men hermeliner är inte alls agressiva vad jag vet. :)
Såg din kommentar om agressiva hermeliner.
Jag föder upp hermeliner och INGEN av mina är agressiva. Har 4st och INGEN är agressiv. Den kaninen som din kompis har ''måste'' vara ''dåligt'' avlad eller t.ex. ej hanterad rätt..??
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#9 nej jag vet… ;( #10 okej, jag trodde det var p.g.a. Rasen men då vet jag… Hon köpte faktiskt kaninerna. O.o
#11 Man ska ALDRIG dömma en kanin efter ras.. ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Som det redan skrivits så är hermeliner inte agressiva.
Jo visst finns det många som tycks vara agressiva när de egentligen är osäkra. Är oxå väldigt trött på detta ryckte då det finns så många underbara hermeliner.
Vet man att kaninen är agressiv eller väldigt osäker ska man inte avla på den så är det bara.
Så som #10 säger hanteras de inte rätt så är risken att de blir så.
Har själv en omplaceringskille som är väldigt osäker pga. ett ostadigt tidigare hem.
#12 oki ;) #13 min kanin är väldigt snäll och drt beror förmodligen på att jag ödslar mkt tid med honom. Tränar hoppning e.t.c… Jag funderar på att avla hermelin/lejonhuvad eller dvärgvädur/lejonhuvad.
Ungefär hur mycket kostar kastrering och var kan man kastrera?och märker man någon skillnad på hanen om man kastrerar?
Som jag kanske har sagt så åker vi ganska mycket ut på landet ocg vi brukar ta med honom till en annan bur, funkar det att fortsätta så om jag skaffar en hona. Om hon är dräktig kanske vi inte ska ta med henne ut p på landet. Tänk om hon föder där ute också är det skola sen oxh jag kan inte åka hem p.g.a. ungarna… Ör dom kan inte åka i transbortbur i en timme eller hur… Men om jag märker att hon är dräktig och snart ska föda kan jag ju bara stanna hemma istället!! Vad ska man göra när honan har fött? För tillfället är det som kan hindra mig från att avla är att det blir för krångligt och att mina föräldrar inte går med på det eller att hon inte kan bo i samma bur som honom eller det där med landet… ;(
Jag tror att det skulle gå bra att ha hanen och honan tillsammans och att de kan dela bur både hemma och på landet om de fungerar tilsammans, bara du kastrerar hanen och att de har rymliga burar. Dock så kan man aldrig vara säker på att de fungerar ihop så det kan vara bra att ha tillgång till två burar till att börja med ifall det inte skulle fungera. Som någon skrev högre upp så är det inte heller säkert att du kan ha hanen ihop med honan efter en kull. Sen vet jag inte om du kanske ska vänta lite med att avla, du bör nog inte att ha med dig honan ut på landet när hon är dräktig men du bör absolut inte lämna henne ensam om hon är på g att föda. Det kan hända alla möjliga saker vid en födsel så det kan vara tryckt för både dig och kaninen att vara hemma då. Men kolla upp vart du kan kastrera hanen o börja med det fråga sen om du kan låta hanen o honan träffas innan du köper honan så du ser lite om de kommer att fungera ihop. Så skulle i alla fall jag göra, hoppas att du blev lite klokare ;)
#18 både buren på landet och buren hemma är ganska stor och han en Hage.
Men jag har en till fråga. Vad ska man göra när honan har fött? Ska man bara låta umgarna va? Och ska jag flytta hannen innan hon fött, när hon är dräktig? För om jag flyttar honom när hon har fött kanske han redan har hunnigt skada ungarna. Eller ska jag flytta honan?
Med tidsmässit med tid så tror jag att jag kan svara på din fråg;) Jag fick min andra kanin i tisdags och jag märker inte jätte stor skillnad på att ha 2 och inte en. De är nog bara på morgonen man får ge en extra kanin mat=)
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
Tidsmässigt är det inte så mycket. Jag känner en kompis som har tre egna kaniner och det tar henne bara en timma om dagen att aktivera och hantera dom. En kvart i koppel var sedan en timma var i hagarna. Enklare kan det inte bli.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
Jag ska erkänna att jag inte läst allt, men av det jag läst säger jag: börja inte avla just nu! Du kan inte hålla på med Avel och lämna den dräktiga honan hemma, tänk om något händer henne? Nej, i så fall får du ha henne bara som sällskap så att du kan ta med henne också till landet. Börja avla ska man inte göra förrän man kan ta ansvar själv, antar att du måste följa med till landet än så länge? Tänk dessutom över avelsplanerna ordentligt, det är ganska svårt att få kaninungar sålda (jag vet eftersom jag fick in en dräktig omplacering), speciellt om man inte avlar renrasigt/seriöst för att få fram ny ras.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Det bästa om du ska köpa en till kanin är att köpa en till Hage så att dom har en varsin Hage att dagligen gå i. Jag avråder en starkt att turas om i hagen, vrf ska man ens göra det? Har man en varsin får dom vara i hagen mycket längre. Sen kan det vara stressigt för en hane att ständigt gå och lukta på bajs och kiss som honan lagt ifrån sig i hagen. :)
När hanen kastreras kan honan bo ihop med hanen ja, helst om de har stor yta. Tidsmässigt kräver ju en till kanin dubbelt tid såklart. Men bor de tillsammans aktiverar man dom ju samtidigt och de får sällskap av varandra.
Ang. aveln, vrf avla blandras om du inte har syfte? Jag förstår vrf man blandar om man avlar för hopp (bättre kroppar och egenskaper etc) men vrf blanda lejon/dvv eller lejon/hermelin? Finns inget syfte med det. Satsa på en ras, lejon/lejon, dvv/dvv eller hermelin/hermelin. Och Hermeliner är inte aggressiva, haft fyra stycken helt underbara :) Beror på hanteringen. Vissa brukar kunna vara med stressiga/nervösa.
Sen ska en dräktig hona eller en hona med kull aldrig lämnas ensam (man ska dagligen titta till dom).
#22 och #24 nej nu har ni nog missförstått mig… jag tänker inte lämna henne hemma utan jag ska s t a n n a med henne hemma.
och nej jag ska inte avla blandras, jag ändrade mig ;) lejonhuvad U.U jag känner många lejohuvade och tycker dom är finast, sötast, snällast(åtminstonde dem jag träffat)
men om man har dom tilsammans kan dom då gå i hagen samtidigt? annars kan jag köpa en till Hage.
jag köper nog en hona mest för sällskap till min andra kanin och mig och kanske tar någon kull om året… ;)
jag har t.e.x. många kompisar som kanske ska skaffa kanin…
nu har jag en avgörande fråga till er alla!
tycker ni att jag är redo att ta någon kull och året, att ha en hona och ta hand om båda eller är jag helt ute och cyklar. för jag vill ju inte köpa en kanin och sen inte kunna sälja alla ungar… jag ska läsa på om Avel men jag vill fråga er.
jag ska alltså: kastrera min hane, köpa en hona, ta någon kull om året, kanske köpa en till Hage och ändå spendera mycket tid med båda.
#25 Ahaa :)
Ja bor de tsm är det väl självklart att de kan dela Hage.
Vet inte om du är "redo", du är bara 12 år så dina föräldrar behöver ha största ansvaret och vara beredda på att ev. avliva ungar (om de ex. är sjuka eller missbildade vid födsel, s.k muppar) och får honan problem vid födsel är det akut veterinär. Ex. en av mina förra honor fick inte ut en dödfödd unge, så det blev veterinär för 2000 kr.
jag är faktiskt 13 år
och jag vet… men jag ska(som sagt)mest ha honan för att ha sällskap till mig och Backy(min kanin). men kanske ta någon kull någon gång, så jag ska inte bli någon super uppfödare med 40 kullar om året eller liknande ;)
#27 Förlåt skrev bara det som står på din profil beskrivning. :)
Ja men du är fortfarande under 18 och utan inkomst. Är dina föräldrar beredd på att betala dyra veterinäravgifter och skjutsa dig? Oavsett hur många kullar du tänker ta är riskerna lika stora för komplikationer!
Nu är jag bara kanin-nybörjare, men jag föder upp reptiler och jag håller med om att man nog borde vara 18+ när man föder upp djur, såvida inte föräldrarna är villiga att hjälpa till. Det är ett väldigt stort ansvar (det handlar ju om levande varelser) och det krävs mycket pengar och tid att föda upp djur.
Om dina föräldrar är intresserade så kan det gå bra, men annars är det nog bättre att vänta med Avel. Dock kan du ju ha en kastrerad hane eller liknande om du bara är ute efter mer sällskap :)
tja jag kanske ska vänta. men jag skaffar nog en hona ändå för sällskap ;)
Låter som en bra idé, lycka till! :)
tack! ;)