Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2220 ggr
[EllenAlicia]
1

Juckare ;)

Hellu mina kaniner Zingo och Zira juckar på varann :/ dom började för ngra dagar sen..

Zingo: hon juckar på Zira på huvudet och kroppen och Zira bryr sig inte så mycket, hon drar av päls på henne och så…

Zira: hon springer eftr Zingo och juckar påhenne, trycker ner henne och biter av päls, (hon är ju tung för Zingo) å Zingo blir rädd och springer iväg medans zira försöker hålla sig kvar…

1. är detta van´ligt?
  2. ska jag låta dom hålla på?
  3. vrf juckar dom på varann?
Peak303
0

Ang att de är honor som "parar sig" med varandra handlar om dominas. Detta är rätt vanligt ja, då kaniner gärna sätter andra kaniner på plats. Tror inte riktigt de är bra att att låta de fortsätta :S

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

LMTninis
0

tror det är väldigt vanligt, mina numer gör det ibland på grund av dominans, om det blir allvarligt och den ena kaninen blir riktigt rädd så tycker jag att du borde sära på dom.

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

[EllenAlicia]
0

okej tack för svar

Clariiz
1

Jag har mamma och dotter som har hållt på så de senaste dagarna. av min erfarenhet hänger det ihop med brunst. 
Båda tjejerna har ordentligt med vårkänslor och då kan de hålla på lite sådär..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[EllenAlicia]
0

#4 så tänkte jag oxå för dom har ALDRIG gjort så innan, + det är ju vår och sånt

Fridaaaa
0

Mina tjejer har med börjat med det, och börjat "småjaga" varandra.
Tror det har med brunsten och vårkänslor att göra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EllenAlicia]
0

ok

bambiiii
0

samma sak med Bambi men det är peroider och det går bort med tiden!

Som sagt

VÅRKÄNSLOOOR

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

[EllenAlicia]
3

det är ju inte så lika :) Bambi är ju en kille :)

Chieko
0

Du kanske kan ge dem mer plats under tiden? Och gott om gömställen, fast inga där den ena kan bli inträngd.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

svartkanin
0

Min kille Elwis är kär i ALLT!
Han försökte para sig på allt som går att hoppa upp på eller på allt under honom…

A little annoying -.-

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Norberg90
0

#11 Dvärgvädur? :p

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

[EllenAlicia]
0

#10 hur jag har en liten bur just nu mnen dom kommer få en större till sommaren och så :/

skulle sätta in kanerna i buren förut och när jag sattit in dom börjar Zira jucka på Zingo IGEN!! så jag tog ut henne till uteburen och satte in reseburen ( atlas 30) och halm i :) har oxå en innebur för typ dchoinchilla som jag satte i hagen så fick dom vara på 2 olika ställen i 1 H för Zingo var inte lik när jag skulle gosa med dom, hon var ju stressad för Zira juckar på henne och så :/

ska nog ''sära'' på dem på dagarna??

svartkanin
0

#12 Nja… Framavlad för hoppning Flört

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Norberg90
0

#14 tänkte att det är otroligt typiskt dvärgvädurar ;)

Dvärgvädur i Viltgrå

Norberg90
1

#13 Jag tycker inte att du ska sära på de på dagarna, varje gång de sätts ihop sen så måste de göra upp rangordningen. Det ska vara antingen eller ;)

Dvärgvädur i Viltgrå

[EllenAlicia]
0

men tror inte det är dominans utan vårkännslor ;)

svartkanin
0

#17 Jag tror att det är båda.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[EllenAlicia]
0

#18 okej :/ Zira är välldigt på Zingo..

Nu när Zingo låg och vila börjar Zira jucka på henne och så vidare,, blab bla blka..

Clariiz
0

De lugnar sig snart. Mina honor är helt normala idag :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[EllenAlicia]
0

okej :)

[EllenAlicia]
0

iodag var dom nästan inget :D

Katti
0

Det är mycket stor risk att de blir skendräktiga och börjar boa om några veckor. Det är också en överhängande risk att de börjar bråka med varandra så håll dem under uppsikt!

[EllenAlicia]
0

har hittat små små sår 2 på Zingo och 1 på Zira men inget farligt :) nu på dagarna typ 16.00-19.00 har dom buren och hagen så dom kan hoppa in och ut, så får dom större plats

ellinor98
0

personligen tycker jag att du ska sära på dem efterssom kaniner är kolonidjur och de har då egna revir på runt 10 m2, men om du har ca 20 m2 för dem att vara på så är det jätttebra! :)

[EllenAlicia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nej! tycker verkligen att men ska ha kaniner 2 och 2 för då har dom inte så tråkigt :( just nu ligger zingp på zira som dom alldid gör och gosar <3

tycker det går bättre faktiskt!

Fridaaaa
1

#25 Nej måste dem inte ha. Vet inte vad du har fått det ifrån.
Mina 2 honor t.ex mår bättre ihop än åtskilda och dem är ändå inte uppväxta ihop.
Vissa kaniner trivs helt enkelt bättre i sällskap och vissa inte.
Men några 10m2 behöver dem då rakt inte ha var ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EllenAlicia]
0

som #27 säger :) finns en 2a nu

[_hsleiufhbtv]
0

#28 varför en tvåa också?

[EllenAlicia]
0

andra frågor

[EllenAlicia]
0

hatar när folk är såhär på kif >:( sär det bättre nu elr!!!

Zira springer hela tiden efter zingo :( har tänkt att sära på dom men är det svårare att få ihop dom efter det? och föresten tror jag inte att jag har en till bur som är laglig för zingo.. ska kolla det sen

hjälp :(

tänkt om jag kan sära på dom under våren och på sommar lovet få ihop dom igen ( iallafall pröva) blir det svårare :"

[EllenAlicia]
0

snälla kna ngn svara för jag tänkte om jag ska göra iordning på övervåningen om jag ska sära på sdom..

Katti
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om den ena jagar den andra ska du inte fundera på att sära dem, då måste du sära dem! Det är djurplågeri på riktigt att ha dem ihop då. Hon som blir jagad är lägre i rang och ska visa det genom att gå undan. På för liten yta kommer hon inte undan utan blir jagad/attackerad om och om igen. Du sa ju att hon även har sår, så det är både "psykisk och fysisk misshandel". Honor som går ihop blir i de allra flesta fall såhär under sommarhalvåret (under den tid de brunstar, d v s från februari/mars). Om du har ytan och helst flera kaniner (i alla fall när de träffas igen) så kan det gå bra att ha dem ihop under vinterhalvåret igen, även i en bur om den är stor.

Jag har sedan många år mina honor tillsammans i hästboxar under vintern. Det går bra, men då har de alltid minst 5 kvadratmeter och minst en kvadratmeter var med hyllor och vrår att gömma sig i för den som vill. Och jag släpper aldrig två utan alltid ett gäng samtidigt. Har märkt att det är mycket bättre.

[EllenAlicia]
0

åh vad stort! tack för hjälpen!! ska bygga en större bur på sommarlovet TACK TACK!! <3  synd att det blir såhär ;/

[_hsleiufhbtv]
0

#34 hur stor är din bur då?