Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1394 ggr
[luckymoa]
0

Oseriös uppfödare!

Jag har köpt några kaniner av en uppfödare som jag trodde var seriös… När vi hämtade dem så sa hon att hon inte hade hunnit fixa härstamningsbevisen men att hon skulle maila dem till mig… Sen efter de har hon haft diverse olika ursäkter till varför hon inte skickat dem än… Godtrogen som man e så litade jag på henne men har ändå haft en känsla av att jag inte kommer att få dem :( Vad ska jag göra? Ja hade själv tänkt att börja hobby avla på dem men de känns så oseriöst nu när ja inte har några papper på dem… Nån som vart i samma sits? Hur gick de sen?

zezagena
1

Be henne iallfall mejla/skicka dej föräldrarnas (o gä mor/farföäräldrars), färger, ras, ev fel som tandbettsfel, äv temperament är ju bra veta bakåt om du ska avla på dem..

Då kan du ju själv sen skriva härstamningsbevis på ev ungar

iWontBite
1

Vet du vilka kaniner är efter? Det kan finnas andra som kan hjälpa dig fylla i luckorna. Härstamningsbevis är ju inte stamtavla trots allt, du kan skriva ett själv.

Jag kan säga att folk glömmer, och jag har inte fått med mig allt en enda gång jag köpt kanin xD Övergångsfoder är vanligast, en gång hade dom inte bläck till öronmärkningen, och jag saknar iaf två härstamningsbevis (dock efter så pass kända kaniner att det var några problem att leta fram själv)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[luckymoa]
0

#1: de har ja gjort… Hon säger att hon ska skicka det men hon gör de aldrig! Men ja kan nästan få känslan av att hon inte vet själv… :( usch, ja får nästan panik för ja vet ju inte nått om dem… Bara att de va 8 veckor när ja hämtade dem…

Bruden-Mbuti
1

har hänt mej nåt liknande.

försöker själv luska ut kaninens ursprung.

får lite info då å då så tillslut lär jag nog ha ett stamträd någotsånär.

jobbigt när det händer. andra inser inte att andra kan tycka att ursprunget är av intresse.

hoppas det löser sej för dej snart

[Luppa]
0

Hur länge har du haft kaninerna?

[luckymoa]
0

1,5 mån…

[Luppa]
0

#6 Ok, ja då kan det ju inte finnas någon rimlig förklaring till att hon inte fixat härstamningsbevis… Om tex skrivaren är trasig så kan man ju maila en fil så köparen får skriva ut själv…

[luckymoa]
0

Ne precis! :(

[luckymoa]
0

Nu har jag ÄNTLIGEN fått reda på lite mer ang kaninerna jag köpt… Uppfödaren viste att jag ville avla och att de då inte fick vara släkt… Men vad får jag se… Jo de har ju samma farfar!!! Nu vet ja inte vad ja ska göra :( kan man avla på dem ändå eller blir de inavel???

Blenky
1

Personligen så skulle jag inte tycka att det var några problem att avla på dem om de endast har samma farfar, hade det haft samma pappa hade det inte varit lika kul Flört

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

Bruden-Mbuti
1

är farfar frisk så är det ingen fara.

skulle däremot farfar nåt ärftligt tex bettfel då får man tänka på att det kan gått bra och inte visat sej hos dina då det bärs i enkel upplaga. paras dina med varandra då fördubblas anlaget och det kan då visa sej.

detta är bara ett dåligt exempel. är så rutten på att förklara bra.

ville bara säga att dåliga saker kan fördubblas. även bra saker fördubblas.

oftast går det bra. finns otroligt många som haft nära släktparningar med bra resultat.

om alla i deras stam är friska då hade jag hållit fast vid planerna och parat.

[luckymoa]
0

Ok puh!!! Blev änna nervös där ett tag :)

[Luppa]
2

Ingen fara, finns det inga defekter i linjerna så händer det inget. Och OM det tex finns bettfelsanlag så är det ju bra att inavla så det kommer fram…

[luckymoa]
0

Ja, ja tänkte faktiskt lite på de me… Skulle de bli nått så vet man ju att de inte e några bra avelsdjur ändå :)

League
0

det närmate man "får" avla på är väl kusiner om inte jag minns fel? så då e det ju lugnt att avla med samma farfar.

Zvintos
0

#15: Får och får. Finns ingen direkt regel för det. Vet flera uppfödare som avlar kullsyskon eller far/dotter och mor/son. Så länge man vet vad man håller på med.

[Wera]
0

Detta har hänt mig också, gått fyra år men har fortfarande inte fått något ;) har sålt kaninen ifråga och bad uppfödaren skicka h-beviset till nya köparen men papprena saknas fortfarande.

Jag vet dock själv vem E och U är och kan därmed luska ut hur resten av stammen ser ut med hjälp av andra och internet. Så det skulle väl om du kan göra det?

[luckymoa]
0

#17 vad tråkigt! Hur svårt kan de va å fixa fram lite info om kaninen man säljer lixom? Ja håller på för brinnande livet att luska ut resten av släktträden ;) Tack alla som svarat :)

Vincent...
0

du kanske kan lämna tillbaka dom eller få pengarna tillbaka!

HAHAHAHAHAHA…..