Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 487 ggr
tilde&twix
0

Första kullen! *happyface*

Twix, min första och enda kanin har jag velat para redan innan jag skaffade henne men jag har aldrig vågat fråga. Så nu för två veckor sedan ville min kompis köpa kaninunge och jag kom på att jag kanske kunde para min älskling så att ungarna kommer i början på  juni och levereras i augusti. Perfekt, en massa tid till ungarna. Men så måste man ju ha en godkännande förälder om man är i min ålder(12år). Jag får ha hur många djur som helst men mamma ville ju gärna att jag skulle få sålt ungarna.

Såhär ligger det till. Imorgon(lördag) ska jag och mamma diskutera saken och komma överrens om hur jag ska göra. Innan jag parar kaninen vill jag ha minst fyra alternativa köpare så att jag inte står där men upp emot tio ungar och inte vet vart dom ska ta vägen. Min klasskompis ska ha en eller två stycken, så där kan man ju sätta en etta. Min lillasyster vill även hon ha en och så tänkte jag att Twix kunde behålla ett till barn. Alltså tre kaniner. Men tänk så får jag en fem stycken, dom två andra då? Så min fråga är: är det enkelt att sälja nyfödda ungar via blocket? Alltså, inte sälja för 8 veckor men att dom blir tingade eller så. Är tacksam av alla tips? och erfarenheter. Tack !

Förresten, en lejonhuvad bröst samt teddy(dvärg) och en dvärg till.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

Norberg90
1

Nja, det är inte allför enkelt att sälja kaninungar. Jag har fått sitta kvar med ett par stycken ett bra tag efter 8 veckor som jag haft till salu. Om du kollar blocket så ser du hur mycket kaninungar det finns.

Ska du ta en kull så får du räkna med att ha burar redo till de som eventuellt inte blir sålda.

Lejonhuvad bröst?

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Stiinisen
0

Jag skulle inte sälja på blocket.
Bara om jag är berädd att ha kvar ungarna ett bra tag.
Finns många oserriösa köpare på blocket , som vill köpa till tlx orm mat.
Bättre att sälja på serriösa forum som iFokus , zoonen osv.

Säger som #1 Lejonhuvad bröst?

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

tilde&twix
0

#1,Eller oj, jag glömde att jag hade skrivit lejonHUVAD. Menade lejon över bröstet. Tack för du påminde mig!

Nja, i skåne är här inte så värst mycket kaniner.

Borgbackens
1

"Förresten, en lejonhuvad bröst samt teddy(dvärg) och en dvärg till."

- Vad menade du med det? Förstod inte riktigt Glad

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

Stiinisen
1

#3 jag som tycker att det kryllar av uppfödare i skåne. 
Finns väl nästan mäst där nere?

Lejon över bröstet?
Nu får du någ förklara för mej! :o

// Stina och Kaninerna

Zvintos
2

#2: Jag har inte haft några problem med de annonser jag lagt ut på blocket. Man lär sig rätt snabbt vilka som är seriösa i sina mail och vilka som inte är det. Så man får helt enkelt vara noga med att sortera ut oseriösa och det gäller oavsett vart man väljer att lägga ut annons.

Stiinisen
0

#6 såklart sorterar man ut vilka som känns bra osv.
Skulle inte vilja göra det själv , tänk om jag tog fel ?
Fast jag är inte så bra på att bestämma mej! ^^'

// Stina och Kaninerna

tilde&twix
0

Alltså, i min tecken&färgbok stod det att löwen(alltså lejon) fanns i olika typer, olika från hur mycket "extrahår" dom hade. Min har över bröstet och lite lugg, och enligt boken så hette detta Lejonbröst.

Mamman är lejon&teddy(blandning) och pappan är vanlig dvärg. Hoppas att det gjorde saken lite klarare för er. Tror säkerligen att ni har rätt. Man säger väll bara lejonhuvad.

Borgbackens
2

#8, Det heter det då inte ^^ Dubbelmanade och enkelmanade brukar man kalla Lejonhuvade kaniner. Dvs. lejonhuvade med bara lite man = enkelmanade.

Det finns ingen ras vid namn teddy. Det är antingen en teddyvädur (hängöron) eller en dvärgteddy (ståöron). :) Finns ingen ras vid namn dvärg heller, kanske en dvärgvädur du syftar på? 

Tyska benämningen för lejonhuvad kanin är Löwen Kaninchen, eller Löwen som de flesta säger. Så, eftersom du förmodligen är svenne, så är Lejonhuvad kanin det  "rätta" namnet Glad

Hälsningar Johanna ~

tilde&twix
1

Tack, behöver sådanna som dig #9. Jag har förstått att man kanske inte ska tro på allt man läser. Väldigt snällt av dig, att du tog dig tiden. Så tack än en gång.

Borgbackens
0

#10, Så lite så! Bara kul att hjälpa till Glad

Hälsningar Johanna ~

alicekanin
0

#9 Var har du hittat den boken?

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com