Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1539 ggr
Goldie08
0

Tillstånd?

Vet inte om det finns någon tråd om detta redan =S

Hur gör man för att skaffa tillstånd om att ha fler än 6 st kaniner? Är det någon som vet? Och vad det krävs för att få ett sådant tillstånd?

Har nämligen blivit lite mycket kaniner hemma då jag tog emot några kaniner som inte var så bra skötta.

Tacksam för svar Flört

Clariiz
0

Så länge du inte driver någon verksamhet får du ha hur många du vill.
Men driver du uppfödning och föder upp ungar för att sälja dem behöver du tillstånd. Detsamma gäller t.ex. omplaceringshem, smådjurs pensionat osv.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Zvintos
0
Goldie08
0

Men på jordbruksverket står det att man behöver tillstånd om man utfodrar mer än 6 kanniner om året.

I vissa fall behöver du tillstånd

Om du driver en yrkesmässig verksamhet med kaniner eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar kaniner i större omfattning behöver du tillstånd från länsstyrelsen. En verksamhet är av större omfattning då du upplåter, förvarar eller utfodrar sex eller fler kaniner per år.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

Clariiz
0

Men att ha sällskapskaniner är ingen verksamhet. Du får ha 120 kaniner om du vill, utan tillstånd. Så länge du sköter dem bra. Bara du inte driver någon typ av verksamhet.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Goldie08
0

okej tack så mycket för de svaren JAg har ingen verksamhet just nu men har funderat på att skaffa. Är det jordbruksverket som har blanketterna som man ska fylla i då?

mlinz
2

SKAF har gått igenom detta för länge sedan :) Om du har kaniner för eget bruk, alltså INTE har inackorderingar osv, alltså du har bara dina egna kaniner, du föder BARA upp med avsikt för att spara ungar själv, och säljer överskottet, då får du ha hur många kaniner och kullar du vill utan tillstånd :)

Goldie08
0

Jag har förstått att jag inte behöver för eget bruk men om jag ska sälja. Undrar då vart jag vänder mig.

Clariiz
0

Gå in på länsstyrelsens hemsida och klicka dig vidare till ditt län. Där finns alla blanketter man behöver! :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Zvintos
2

#3: Om du läste i tråden jag länkade till så står det följande:

6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses vara av större omfattning:
1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år,
3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år.

7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.

Alltså är kaninuppfödning som inte är yrkesmässig (dvs avlar för att sälja och tjäna pengar) undantagen och behöver inget tillstånd. Glad

#7: Så länge du inte föder upp enbart med syfte att tjäna pengar, så behövs inget tillstånd även om man säljer. Så det beror på hur du menar med sälja. Sälja som i spara någon unge och sälja resten, eller sälja som i att ha mål att tjäna pengar?

Peak303
0

Bra att detta tagits upp!
Suttit och funderat samma sak ett tag. Riktigt bra svar av #9Glad

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Goldie08
0

#8 Tack det var det svaret jag letade efterSkrattande

#9 har läst det med, men det var om just det vart man hittar de blanketterna, som #8 svara på, som jag undrade över Glad