Nyser hela tiden?
Hejhej!
Jag fick en omplaceringskaning för en vecka sedan och gav honom hö. Genast började han nysa en hel del och jag blev orolig, tömde hans bur och gav honom inget mer hö.
Han slutade genast att nysa och verkade må super, men nu, några dagar senare, så har han börjat nysa igen?
Varför är det så? Är han förkyld? :/
Tack för svar!
Hur är kvalitén på höet? Dammar det? Kan vara så att det dammar om höet och det är det han reagerar på.
# 1
Men jag har ju redan tagit bort det, samt tvättat buren och höet är långt ifrån hans bur?
#2 Men hö måste han ju äta för magen och tändernas skull.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 3
Men han nyser nonstop av att ha det i sin bur, han slutade när jag tog bort det?
Och han börjar nysa jättemycket då han kommer i närheten av höpåsen?

Hö är livsviktigt för kaniner, det är som att du inte skulle få någon mat alls underdagen förutom en stoor fet godis påse 1 gång om dagen (pellets).
Du vore nog ringa veterinären och se vad dom säger, men jag skulle tro att han är damallergiker , så ett allternativ är att antingen damma av höet med hjälp av lite vatten innan du ger honom det, eller köpa "hö kuber" vet inte riktigt vad det heter men det är ihop pressat hö som är i små kuber .
men hör med veterinären :)
#4: Då skulle jag se över kvalitén på höet som sagt, för hö behöver dem.
#4 Hö måste dem ha oavsett. Då får man byta hö, för då är inte höet av bra kvalité och förmodligen dammar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.