Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 598 ggr
KanelKanin
0

Frågor kastrering

Imorgon ska familjens två dvv hanar kastreras. Men jag undrar några saker.

* Hur ska man göra iordning transportburen? Kan man ha halm som jag brukar ha i dem?
* Ska man ha handdukar att vira in dem i när dem vaknar upp sedan? 
* Ska man göra något speciellt i buren? Dem är ute.
* När kan dem börja få vara ute i sele/rastgård?

Något annat viktigt att veta? :)

KanelKanin
0

Sniff, har letat runt bland en massa inlägg men hittar inte svar på de jag undrar. Kan någon snabbt berätta för mig hur jag ska göra? o:

Norberg90
1

* Hur ska man göra iordning transportburen? Kan man ha halm som jag brukar ha i dem? Ha handdukar som botten i transportburen
* Ska man ha handdukar att vira in dem i när dem vaknar upp sedan? Nej, de ska inte viras in i några handdukar. De kan få panik av att vakna upp o vara fast i en handduk.
* Ska man göra något speciellt i buren? Dem är ute. När jag kastrerade en hane fick han vara inomhus över natten. En kanin som varit sövd behöver värme.

**Jag hade handdukar som botten i buren första dagarna, halm o spån kan sticka i såren.
**

* När kan dem börja få vara ute i sele/rastgård? Hör med veterinären. De bör kunna få gå ut i sele/rastgård efter några dagar iallafall

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

kaninsnobben78
1

man kan ha bur matta i transportburen .Jag har aldrigt halm eller spån till transportburar  kan skräpa ner  så Jag har handduk ,massdras

dermot
0

Är enig med #2.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Wera]
0

Dom ska ha handduk eller tidning utan häftklämmor i både bur och transport. Ingen spån eller halm då det kan infektera såret. :)

De ska helst inte komma ut och röra på sig för mycket tills såret har läkt någolunda då det kan finnas risk för att det kan gå upp.

Arny
0

Fråga vet så mycket du kan. Är du rädd att glömma nåt så skriv ner alla dina frågor =)

Pelzi
0

Ta bort sitt hyllor och hus dom första dagarna så dom inte hoppar upp på dom eftersom såret kan rivas upp om dom hoppar

http://emmaskaninselar.blogg.se/