Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1546 ggr
Frida-L
0

Svart + Vit = ?

Jag undrar en sak.. vad blir det för färger på ungarna om man parar en helsvart och en helvit kanin där den vita bara har vitt i släkten och den svarta bara har svart. (Det är ingenting jag tänkt göra..jag är bara nyfiken ;D)

Matilda_91
0

Blir de inte svarta? För svart är ju dominant.. Eller jag har egentligen ingen som helst aning men en mörkhyad person med bara mörka i släkten får ju mörka barn trots att mamman eller pappan till barnet är ljus.

myriis
0

Det blir svart, för svart är dominant.

Elina.
0

Menar du en vit röd- eller blåögd?

Nu beror det ju på om den vita (rödögda) kaninen bär på viltanlag eller enfärgat anlag. Är den svarta renavlad så kommer det bara viltgrått om den vita är GG. Är den vita gg så kommer det endast svart, och om den vita är Gg så kommer det svart och viltgrått.

Elina.
0

#1&2: Svart är reccessivt.

Matilda_91
0

Okej :)

Tingeling
0

men detkan väl hända att någon blir lite vi med. eller prickiga. eller?

Elina.
0

#6: Om den vita är vit blåögd så blir ungarna wienertecknade.

[Niike]
0

Hur ser en wienertecknad ut? Har du bild Elina? 
Eller ngn annan?;)

Elina.
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En wienertecknad är en kanin med tex. en vit fläck i pannan, en vit tass, eller fast vit över halva kroppen. Wienerteckningen är inte godkänd.

amand
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin Asta är Blå/Vit wienertecknad, blåögd.

Elina.
0

#10: Det heter blå wienertecknad. Wienerteckningen är alltid vit, så man skriver inte blå/vit. :)

amand
0

#11 Hehe okej.. Stod blå/vit wienertecknad i härstamningsbeviset ;P

kyrkeliden
0

Som Elina skrev beror det på om det e en vit rödögd, eller vit blåögd. Vit rödögd är ingen färg, utan anlaget hindrar färg från att framträda. Det kan alltså egentligen vara en svart kanin, men pga aa, som är anlaget hindras färgen från att framträda, och kaninen blir vit med röda ögon.

Därför väldigt svårt att veta vad man får när man para ngt med vit rödögd

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

kyrkeliden
0

#6: Nej, för att få fram prickiga/brokade/mantlade ungar måste en av föräldrarna varta brokad

Prizma_o_Kristall
0

#4 Nu har du fel, svart ÄR dominant!!!

Vi läste det på genetiken i skolan. Att om en kanin är vit och bara har vitt i stammen, och en annan kanin är svart och den bara har svart i stammen och dem 2 kaninerna parar sig, då blir ALLA ungar svarta. Men ungarna bär ju ändå på vitt. I nästa generation, om en av ungarna paras med en vit kanin som bara har vitt i släkten, då blir ca hälften av alla ungar vita, hälften svarta. Det blir så därför att svart är dominant, och vitt är recessivt.

Stor bokstav står för dominant

Liten bokstav står för recessivt

Svart kanin med bara svart i stammen: SS

Vit kanin med bara vitt i stammen: vv

Ungarna till dem båda: Sv (Alltså dem bär på vitt men är själva svarta.)

Däremot vet jag inget om huruvida ögonen spelar in i rollen;)

Elina.
0

#15: Då har ni inte talat om kaniner, för jag har då inte skrivit fel i det inlägget!

Svart har genkoden ABCDg. Viltgrått har ABCDG.

Viltfärger är dominanta, enfärgat är reccessivt.

kyrkeliden
0

#15 Nej genkoden för svart ser ut som följer AA BB CC DD gg, å för vit rödögd aa .. .. .. .. & vit blåögd .. .. .. .. .. xx

.. betyder att man inte säkert kan veta. Vit rödögd hindrar färg att framträda, å vit blåögd lika så. Dock kan man lättare liste ut med vit blåögd.

Din lärare har säkert bara tagit ett exempel, min lärare gjorde likadant, med vit & svart kanin. Jag blev helt ställd, å började klaga på att så kan man inte räkna Räcka ut tungan

Det e helt enkelt svårt att säga vad det blir, då vitt inte är en färg, utan döljer annan färg

Prizma_o_Kristall
0

#16 Nu pratade vi ju om svart och vitt, inte svart och viltgrått??!!!

Elina.
0

#18: Ja, men det jag visade var att viltgrått är dominant, svart är reccessivt. I inlägg 3 & 6 har jag redan svarat vilka färger som kan komma.

Prizma_o_Kristall
0

#19 Ok, då fattar jag… Men om det är svart och vitt, då är väl ändå svart dominant??

Kramar

kyrkeliden
0

#20 läs mitt inlägg på #17

Det e inte säkert…..

Prizma_o_Kristall
0

#21 Ok;)