Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1822 ggr
[EllenAlicia]
0

A i alla änmen

om jag får A i alla ämnen som slutsbetyg i 6, 7, 8 elr 9 får jag köpa en till kanin!!!! är det ngn som har det? jag har verkligen inte det.. men jag ska försöka att få det.

Om jag någonsin får det ska jag nog köpa en till hollis av tallmons kaniner om jag kan ta mig dit med tex buss annars blir det nog av skogsvägens kaniner i kil elr ngn anna som kommer sälja det

hels så vill jag ha en blå/ gul japantecknad inte svart/gul ^^

kille elr tjej?? den kommer bo själv så jag har inte bestämmt det ännu… vad tycker ni :D

[MiniPim]
0

Åh vad roligt, jag går iförsej i 5an men jag skulle få 20/20 3 ggr på engelskan och matten. Och jag fick det :D

Lycka till <3

saga97
0

så…. du ska bara få a för att få kaninTungan ute

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

[EllenAlicia]
0

http://www.tallmonskaniner.se/

skulla vilja ha tallmons Qendressa i kull 3 elr tallmons berta x) i kull 1

[EllenAlicia]
0

hihi skit kul!

Stiinisen
0

#2 bara?
A är det högsta betyget.

Mamma har sagt samma sak till mej , om jag går ut 9an med A:n då får jag
få en ny kanin och en bur osv , hon betalar ! Flört

Tycker att du ska ge 110 procent på dethär! Skrattande
Jätte bra peppnings grej ! Glad

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

bellamollylovee
8

Oj. Svårt, men absolut inte omöjligt. Men det nya betygssystemet gör det väldigt mycket svårare att få högsta betyg, ett A är mycket svårare att få än ett MVG. Men, lycka till och ge inte upp. Vilken klass går du i nu?

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

[aammE]
4

Jag har MVG i nästan alla ämnen, fast på gymnasienivå då.

[EllenAlicia]
0

jag går i 6:an :) kommer inte ge upp!! men det är så att pappa tror atta jag aldrig kommer få det och tänk om jga får det och han säger nej :(

vad tycker ni är bäst? hona elr hane? har redan 2 honor men är mer inne i det :)

synd att det inte är mvg ;)

[aammE]
0

Ett A ska väl motsvara ett MVG, eller ja, det gör det på gymnasiet (har jämfört betygskriterierna).

oliiver
0

Oj, Ett A är väldigt svår att få. Det är liksom MVG+ d.v.s högren MVG.. Men lycka till ändå. :)

/Kram Betul ♡

[sstorm]
0

A är inte svårare (tyvärr) än att få ett MVG. Det är sådan betygsinflation och lärarna sätter för snälla betyg. Jag gick ut med MVG i allt från grundskolan och valde sedan att gå på en av Sveriges svåraste skolor, det märks men jag kämpar vidare och gör du de med kommer du säkert få A i allt :)

gaabriellaaa
3

#11 Det är visst svårare! Självklart är det olika på olika skolor men jo, det är svårare. Kan ta ett t.e.x: förut för att få MVG i idrott krävdes det att man deltog mycket, var hyffsat duktig, var positiv och en bra lagkamrat, ja ni fattar. 
För att få A nu, måste man vara riktigt duktig i allt som har med idrott att göra. Dvs: vara riktigt bra på att simma, vara riktigt bra på orientering, gymnastik, lagsporter och allt sånt och får man inte A i alla "moment" då kan man inte få A alls… Så det är visst svårare att få A.
Allt mål har dessutom ändrats så t.e.x i SO måste vi i min klass som går i 8an läsa lite extra saker för dom skulle vi egentligen ha gjort i 7an enligt det nya systemet. Det är alltså högre krav nu.

dermot
1

#12 Det har jag också lärt mig!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

pigelina
1

Själva betyget A är inte svårare att få en MVG, enda skillnaden är att den nya läroplanen är mer detaljerad och det står exakt vad man ska kunna för att få ett A, jag ser det som att det blir lättare eftersom fler kanske förstår precis vad man behöver kunna och inte för att få ett vist betyg:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

CorneliaAndersson
0

A= MVG
B= VG+
C= VG
D= G+
E= G
F= IG+
G= IG

Eller

A= MVG+
B= MVG
C= VG
D= VG
E= G+
F= G
G= IG+
-(streck) = IG

Så har jag för mig att det är. Om du siktar mot A i alla ämnen så får du nog räkna med att lägga ång tid på att plugga. Det är väldigt svårt. Jag har kämpat med att få ihop ett C, ETT C..

Säger ej att det är omöjligt, men SVÅRT.. Lycka till :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Suskiv
0

De första åren med nytt betygssystem brukar vara lite hårdare, men med tiden går det inflation i betygen och det blir mycket lättare att få höga betyg. Jag var första årskursen ut med MVG, VG och G betygen. Då var MVG nästan omöjligt och det var n'stan ingen som kunde få det. Tio år senare var det hur lätt som helst. Inflationen i betygen synns även om intagningskraven till högskolan där kraven ökat markan.

Att gå ut med högsta betyg i alla ämnen är absolut ingen omöjlighet, är ju trots allt folk som gör det. Men då gäller det att plugga om man inte har lätt för sig i skolan. Lägg upp en bra studieplan. Planera studierna. Läxor är bra att göra i 1 timmars omgångar (ungefär så läneg hjärnan orkar) och planera sen i en kortare paus och gör sen ett till läxpass om det behövs.

Tänk på att det är viktigt att förstå basen, så korvstoppningsmetoden (dvs hetsplugga till prov) är ingen bra metod. Lär för att kunna hela livet.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

dermot
0

#15 G är inte med;) Det är sträck efter E :P F är IG ^^

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

oliiver
3

A=MVG+

B=MVG

C=VG

D=G+

E=G

F=IG

Det är såhär det ska vara tror jag :)

/Kram Betul ♡

Lina R
3

IG+ haha hur är det ens möjligt… Gränserna i amerikanska bokstavssystemet var busenkla, de är procentbaserade. Får du 7 av 10 rätt på provet så är det c. F = 59% och under. Fail dvs ig. D = 60-69%. C = 70-79% B = 80-89% VG borde ha motsvarat B men det vsr som sagt inflation. A = 90-100%. A+ = över 97%. Ett bra och tydligt system tycker jag :-). Det går ju att applicera på närvaro, förbättring och allt möjligt.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

JuliaB
3

# 15 & 18

Man kan inte jämföra det nya betygsystemet med det gamla. Att få A i ett ämne innebär att man har bättre kunsakper än  dom som tidigare har fått MVG i det ämnet.

Jag går i åttan nu och jag vill inte göra dig däppig på något sätt, men att få A i alla ämnen är snudd på omöjligt!

På min skola går det 120 elever i åttan och ingen har A i alla ämnen, och inte ens i närheten av det.  Och då kan jag ju säga att vi har måånga pluggnördar^^

Men satsa på många A:n! Då kommer du komma in på ett bra gymnasium! :-)

pigelina
0

Man kan tänka att don nya betygen är såhär, letade efter en bild men hittade ingen.

A - MVG
B - VG+ (även svagt, svagt mvg)
C - VG
D - G+
E - G
F - ig

Den nya kan vara lite svårare tex om man vill ha ett A som betyg behöver man ha ett MVG, inte ett svagt sådant. Men har man VG+ med den gamla betygskalan får man bara 15p medans med den nya får man 17,5p vilket gör att det blir mer rättvist betyg:)

Lycka till TS :)

// Hanna

gaabriellaaa
0

#20 håller med dig! Jag var den enda i hela min klass som fick A i nått ämne nu i 8an och jag tror det max var 2 tjejer till som hade A i nått ämne på vår skola. B är ju rätt lätt att få, men A.. nja Tungan ute
Såhär ser jag det: För de smarta (som annars fått MVG) så är dom nya betygen sämre för då är det stor chans att man får B istället (och B ger inte lika bra poäng som MVG.)
För de som har svårare i skolan så är det nya betygsystemet bättre eftersom då hade man kanske fått G förut men får typ D nu och D ger mer poäng än G. 
Helt enkelt så tror jag skolan kommer bli "jämnare" för alla, och det ser iallafall inte jag som något positivt.

[sstorm]
0

#19 Ja och de svenska systemet har härmat de amerikanska ;) Jag känner folk som får A som INTE kan mer än vad jag kunde när jag fick MVG ;)

Lina R
0

Jag hade för övrigt straight A's (blev typ sur om jag fick A-) när jag gick på amerikansk privatskola. Dom hade oerhört mycket högre kunskapskrav än svenska, jag gled på dom kunskaperna från högstadiet långt in på gymnasiet. Det är inte omöjligt. Jag hade massor med fritid till stallet och surfing och kompisar. Men jag lyssnade aktivt på lektionerna, gjorde hemläxan samma dag vi fick den och gjorde alltid mitt bästa med glädje. Vill man så kan man!

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

bambiiii
1

Om jag hade fått en sån "erbjudande" skulla jag göra mitt allra bästa

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

:holmgreen:
0

Vad roligt! Börja satsa redan nu , skulle jag säga !!

Vi har inte det betygssystemet, då vi är sista årskullen med G,VG,MVG. Lycka till :D

hobbymupp
2

Asså det är lite knas att jämföra, det är helt nya kursplaner, dvs inte samma saker man ska kunna och som anses viktiga. Ska man ha ett A måste man dessutom ha uppfyllt alla Akriterier, inte majoriteten som det var med MVG. Om du har 19/20 A kriterier fyllda men 1 som hamnade på E så får du E. Så säger iaf mina lärare.

Jag är i första årskullen som kommer ta studenten med det nya systemet och vår Sk lärarare sa;

"Tja, det blir alltid en årskull som hamnar i kläm och får ta skiten när det blir ett nyt betygssystem. Sorry, det blev ni denna gången."

Grrrreat!

Men lycka till! Jag tror inte alls att det är omöjligt att få A i allt, men du måste lära dig att planera :) Se till att alltid ha koll på matriser och sånt så ska det säker gå bra.

gaabriellaaa
1

#27 du har helt rätt! Dock så har man A i alla "moment" och E i ett, då får man kanske inte E utan C eller så. Det är därför det finns fler betyg nu än förr, för att det ska bli jämnt. Glad Men har du fått A i allt förutom ett moment då du fått E, då stämmer det att det är omöjligt att få A och säkerligen också B.

[EllenAlicia]
0

:) A är INTE lika som MVG!! det har tillochmed fåra lärare sagt

så här brukar det gå typ ( på prov och läxor):

eng: B

So: A

no: E

ma: E

språk: A

sve: C

PE: C

men det är ju inte bara att jobba bra man måste oxå delta och sånt, och jag brukar oftast inte räcka upp handen :)

Eriikaa
0

När du kommer upp i nionde klass så delas NO & SO ämnena. ^^ Då måste du alltså ha A i biologi, fysik, kemi, teknik & geografi, historia, religion, samhällskunskap.

Lycka till! :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

[EllenAlicia]
0

okej :)

hobbymupp
1

#28, fast för att få C så måste man ha klarat alla C kriterier. Så man kan väl högst få D, eftersom att det är ett C man inte klarat?… lite OT kanske xD hehe

[Wera]
0

Det är tufft att få A (MVG för mig då) i alla ämnen tycker jag… särskilt i grundämnena (matte, svenska, engelska) för man måste ha det lätt för sig eller bara vara duktig och intresserad. Jag hade VG i alla ämnen i 9:an utom två där jag hade MVG. Jag orkar inte slita för ett MVG, jag får mvg i de betyg som jag är bra på och intresserade av (ex. historia, samhäll och spanska).

Men visst är det ett bra "lockbete" att få en till kanin ;) Jag hade valt en hane, älskar hanar, dom är mer personlig och allmänt trevliga.

Jag är så glad över att inte behöva ha det nya betygssystemet och den nya läroplanen :) skönt!

[EllenAlicia]
0

oej, mn tror det blir en tjej som kommer heta skugga/ magic machine

gud vad tankarna flyger iväg

gaabriellaaa
0

#32 Det har du rätt i!

[EllenAlicia]
0

#34 magic shadow :)

T0vve
0

#Skulle valt en hane helt klart! Av den erfarenheten jag har så är hanar mycket trevligare och mer speciella. Mina honor har antingen varit lite halv tjuriga eller allmänt tråkiga :P Hanarna däremot är underbara:)
Självklart finns det säkert "roliga" honor också, men jag skulle inte sattsa på det ;)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[EllenAlicia]
0

okej :)

Suskiv
0

#30 Det där avgör grundskolorna själva hur de vill göra. Jag har gått högstadiet i två olika skolor. Den ena hade uppdelat So och No ämnena i egna ämnen dvs Samhällskunskap, historia, kemi osv. Den andra skolan hade bara SO och NO hela tiden.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

0

#39 nät

0

#39 nät

0

Åh det blev fel ovan ! När gick du i skolan då ? Det var det jag skulle fråga ;-) ? För det är i nian de delas upp, Hur skulle det annars bli med nationella?

Fridaaaa
0

#42 När jag gick högstadiet delades inte NO eller SO upp heller ;) varkens 7,8 eller 9e klass ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

#42 När jag gick högstadiet delades inte NO eller SO upp heller ;) varkens 7,8 eller 9e klass ;) Utan vi läste So och NO bara.
Jag slutade nian för 6 år sedan, men var samma sak när syrran slutade nian för 4 år sedan :) och när min kusin slutade för 2 år sedan ;)

pigelina
0

#42 Vissa delar upp och vissa inte, det är lärarna som bestämmer. och dom kan göra olika för olika elever.

// Hanna

0

#45 Jaså ? där ser man :-) Men varför kan läraren bestämma olika för olika elever ? Vaddå särbehandling ?!

Fridaaaa
0

#46 Antagligen beror det väl på vilka behov man har osv, finns ju dem som kanske behöver extra stöd som det passar bättre att ha det uppdelat eller vad som helst. Handlar ju inte om särbehandling :)

pigelina
0

#46 det är ju bra att man sätter betyg som passar eleven:) Beroende på om man har samma betyg i alla SO ämena eller om man tex har MVG i samhällskunskap men bara G i dom andra:)

// Hanna

Eriikaa
0

#39 - Jaha, vad konstigt! På både min & min kompis skola delas de upp för alla elever. Mycket bättre tycker jag personligen. Men det är väl olika. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

0

#49 samma här :-) Alla jag känner har så också… #47 sant , men det känns fortfarande knasigt xD

0

#48 jo de klart , men vad gör det för skillnad om man har samma betyg i alla so/no och har det skrivet som ett betyg än om man har tex MVG i alla och får det skrivet för var och en ?

0

#48 jo de klart , men vad gör det för skillnad om man har samma betyg i alla so/no och har det skrivet som ett betyg än om man har tex MVG i alla och får det skrivet för var och en ?

pigelina
1

#51 ingen skillnad men man brukar använda blockbetyg när elever ligger på gränsen till VG i några ämnen och har MVG i något annat så sätter man ihop alla istället och ger VGx3/4

// Hanna

0

#53 jaha :-)