Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 811 ggr
powerrat
0

Kanin

Hej!

Bor i en lägenhet och funderar på att skaffa kanin.
Får man ha såna i förråd där nere i källaren?
Osäker på måttet där nere, runt 7-8 kvadratmeter.

natha-mjau
5

Nej du får inte ha en kanin i källaren, bor i lägenghet själv.
Tänk på att kaninen kan bli rädd när det kommer andra in och ska dundra bredvid, och det är mörkt hela tiden och du har inte koll på om andra personer håller på med den eller om nån skulle sno den osv..

Förstår inte ens att du tänker tanken.

Jag har min frigående i lägenhet, funkar jättebra och man får verkligen bra kontakt, någonting jag rekomenderar :)

[aammE]
1

Tror inte att man får det, eller ja, beror väl på hyresvärden. Men hur kul är det att ha en kanin där nere? Är det inte bättre att ha frigående i lägenheten?

Lina R
3

Man får inte hålla djur i utrymmen utan fönster.

Dessutom är kaniner roliga och mysiga husdjur, så varför inte ha den i lägenheten =)?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

powerrat
0

Har andra djur, till exempel hundar.

Där nere brukar det aldrig vara någon heller. Är ofta där.
Finns även fönster, så att den/dom får in solljus.

Suskiv
0

Nej du får inte ha kaninen i källaren. Men du kan ha den på balkongen om du har balkong.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

natha-mjau
0

#4 men tänk om det kommer någon och ska kanske städa eller nått? det kommer ju låta jättemycket för kaninen.
Tror inte den skulle tycka det vore så kul att bara där själv.

Kaniner brukar kunna gå ihop med hundar. Eller så får du låsa av en bit av lägenheten enbart till din kanin, där hundarna inte får vara.

powerrat
0

Men måste fråga "om" vi har en kanin där nere i källaren, vad är kraven? vad är tillåtet eller ej?

Suskiv
1

Det är framförallt hyresvärden som bestämmer vad som får och inte får förvaras i källaren.

Och en kanin i källaren kan du aldrig ha koll på. Vem som helst kan gå dit och göra vad som helst med kaninen.

Fridaaaa
5

Anser inte att det är lämpligt ställe att ha kanin. Bättre att ha i lägenheten:
Jag har både hund & katt & marsvin men har en kanin inne ;) och huset är inte stor men fungerar bra ändå bara man planerar (kan tillägga att våran hund är stooor) :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lina R
7

För det första tycker jag att du ska ha minst två om dom ska få bo i källaren. Ska dom bo i samma bur ska den vara ritkigt stor, helst flera kvadratmeter och med flera gömställen/hus/tunnlar etc.

Har dom varsin bur så måste burarna vara minst 0,5kvm och 50cm höga om det är dvärgkaniner, men det är det absolut minsta, skämsgränsen så att säga. Jag har 120x60x55cm burar till mina hermeliner på 1kg.

Det behöver finnas dagsljus, tillräcklig ventilation.

Med tanke på att grannarna säkert har saker i källaren också så måste burarna städas varje dag för att undvika lukt.

Dessutom bör du fråga alla grannar så att ingen är allergisk eller har något emot att du ska ha kaniner där.

MEN FRAMFÖRALLT:

Fråga dig själv varför du vill ha kaniner. I källaren.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

powerrat
0

Ja, tack för alla svar :)
Det finns lås, fönster, ventilation m.m.
Men ska tänka på saken och höra med bovärden :)

Suskiv
1

Varför vill du ha en kanin i källaren?

Fridaaaa
3

#11 Men varför ska du ha den i källaren? Där har du inte mycket "utbyte" av kaninen? Bättre att ha den inne, så den får sällskap osv.
Och hade definitivt inte haft en kanin ensam där.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

powerrat
0

Jag har hundar, den ena gillar att jaga/bita andra djur så det är mer för säkerheten och självklart skulle inte kaninen vara ensam utan även ha en kompis :)

Men vi hoppade det där och skaffa råttor istället :)