Botten i rastgård?
Jag tänkte köpa en sk rastgård till våra kaniner. Jag undrar vad man har i botten på dem. Verkar som det är nät, men fastnar inte kaninerna i det? Sen undrar jag över höjden. De flesta verkar vara 48 cm. Räcker det? Är 144*106 eller 180*90 ok för 2 kaniner?
Ingen som kan tipsa? Undrar dessutom om kaninerna kan vara i rastgården hela våren/sommaren om de har ett hus där eller om man ska ta dem till buren på kvällen.
puff.
59 som läst tråden och ingen som kan svara. Har inte haft kaniner så länge och vill att de ska ha det bra. Därför kanske dumma frågor.
48cm på Hage anser jag för lågt. Även om kaninen är "låg" så ska det ju få plats skydd (hus eller liknande) och kaninerna brukar gärna vilja sitta ovanpå dessa. 60cm i höjd eller högre blir mer lagom och då såklart tak på, annars tar de sig över.
T ack för svar. Tycker oxå att 48 cm lät för lågt. Får kanske bygga en egen istället. Men ska man ha nät i botten? vilken sort isåfall?
Hur är det med storleken för 2 kaniner? Och kan de va i rastgården med hus eller ska de till buren på kvällen? På sommaren alltså. På vintern bor de i uterummet:
Om hagen är tillräckligt stabilt byggd och det är hus där i som skydd, så kan de vara ute dygnet runt om man vill. Nät i botten är en fördel i sådana fall, gärna så starkt som möjligt. Dvs hönsnät är uteslutet. Storleken för 2 kaniner beror på storleken på dem. Jag hade nog gjort en på ca 2x2m om det gäller kanin under 3kg.
2 X2 meter låter kanonbra i storlek för 2 kaniner och de gör inget om takhöjden är 1 meter heller, jag ser framför mig hur barnen ska kunna sitta där inne och umgås med kaninerna också.
Jag har använt mig av kompostgaller som botten eller gunnebostängsel, det är för att de inte ska kunna gräva sig ut.
Ett hus som kaninerna kan söka skydd ska det också vara men upphöjd från marken, de ska alltid kunna vara i "torrt" bo.
Lägg gärna in betongrör eller dylikt också då de gillar att krypa in i gångar, de måste kunna söka skydd på flera ställen än bara boet om de skulle bli skrämda.
Kaniner är renliga av sig också så jag hade byggt en lite trädlåda som fylles med jord/sand, då använde de gärna den som toalett.
Ha de bara tillräckligt med skydd där de inte blir fuktiga, så kan du ha dom ute hela våren och sommaren.
Lycka till!
Ha en fortsatt trevlig dag
Ser också framför mig att barnen ska sitta o umgås med kaninerna. Tack för många bra förslag.
Våra hagar som vi har till en kanin är 180x70x70 och byggda av kompostgaller och kattstryp. De är helt rymningssäkra eftersom de har tack och botten av kompostgaller.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Det blir till att fixa kompostgaller idag, men är det inte läskigt för kaninfötterna med botten av sånt? Vad är kattstryp? Jag tänkte använda buntband för hopsättning eller biter de sönder dem.
#11: Kattstryp är ett annat namn för buntband. 
#12: Då vet jag det
. Tack
Det är ingen fara för kaninfötteren att gå p åkompostgaller, tids nog så växer det gräs och jord och annat som täcker gallret!
Om man inte har något på botten är risken stor att de gräver ner sig i stora hålor.
Det är kul för kaninerna att ha något att gräva i så ha gärna en stor jordhög som de kan gräva och göra gångar i.
Ju mer du kan skapa en naturlig miljö för dom ju bättre mår kaninen:-)
Kul att du har så mycket frågor :-) det uppskattas.
Färska grenar är också viktigt för en kanin att gnaga på.
#14: Tack för bra svar. Ja, det blir mkt frågor. Ibland känner man sig lite dum men man vill ju att kaninerna ska ha det bra. Det är bra med såna här forum men man kan bli lite nervös ibland. Vi har två kastrerade bröder som är urgulliga mot varann men förstått att det kan ändra sig fort. Vet inte vad man ska göra. Vill inte dela på dem men inte att de biter ihjäl varandra heller
Jag skulle personligen inte ha lagt gallret högt upp utan en bra bit ner (några dm). Vet kaniner som försökt gräva på nätet och blivit så irriterade på det att de till och med skavt av klor när de hållt på. Inte trevligt alls. :S
Ja, funderar på det . Eller finns det nåt annat än kompostgaller som är bättre som botten? Har satt ihop kompostgaller till kaninerna där de är på eftermiddan nu men har inte flyttat ut dem dygnet runt än. Tänkte sätta ut sommaruteburen m galler runt i helgen.
Kompostgaller är hållbart annars är det gunnebostängsel som är bra som bottennät.
Anledningen är att man inte ska gräva ner det är att det ska vara lätt att flytta hagen om man skulle vilja det någon gång.
Å andra sidan så är det gansk lätt av hjälpt om man bygger med nät i botten oavsett material så är det bara att fylla på med jord och så gräs. eller rulla ut färdig gräsmatta…allt går med finess.
Bröder som fått växa upp ihop brukar sällan bli problem med. Värre är det om man ska sätta ihop redan 2 vuxna hanar.
Kastraktion är bra att göra på små kaninpojkar ;-)
Jaa. Efter kastreringen var det helt slut med kissandet utanför toalådan. Men de bajsar i hela buren ff. Men inte på resten av altanen där de springer omkring så man får va nöjd.
Har tänkt rulla ut gräs över gallret. Verkar smidigt och bra.