Hjälp snabbt!!
Har en hona här hemma som gått i 34 dagar nu om jag räknat rätt. Hon har grävt ett hål i den kalla marken och jag har gjort en jättefin bolåda som hon inte boar i… just där hon grävt hålet är det en grop, så om det börjar regna rinner det ner vatten i boet! Vad ska jag göra? Kan jag få henne att boa i bolådan? Har haft kanin som boat i marken förr.. men det var på sommaren.
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
Kan du stänga in henne i buren till hon fått..? där bolådan finns..?
Du kan ju testa och se först om det inte är något där nere i marken, sen kan du ju försöka täppa igen hålet eller stänga in henne i en bur bara tills hon har fått sina kaninungar. Våran grävde också, men vi täppte bara igen hålet. Då är det större chans att hon boar i sin fina bolåda. vet ju inte om det funkar på din hona att bara täppa igen, för hon kan ju gräva nya hål. Gör hon det så är det min rekomendation att sätta in henne i buren, men bara tills hon fått sina ungar
Lycka till ♥
You can't make a rainbow without a little rain
#1 - Jo alltså det kan jag ju, men jag är rädd att hon verkligen inte vill boa någon annanstans och får panik eller något liknande :S Fast det är väl jag som alltid tänker det värsta haha…
#2 - Jo jag ska testa att sätta hönsnät under buren mot marken så får vi se om hon boar i bolådan… hoppas hoppas!
Tack så mycket! :) <3
Förresten är det någon som vet ifall kaniner KAN gå över 35dagar? :S Hon är hermelin och jag kan chansa på att det är 2 kanske 3 ungar…
#3 & #4 :D hoppas varsågod <3 Det borde dom kunna :D tror jag har läst det i en tidning… men det är inte alls ofta :D
#4 Nej tror jag inte. Då brukar det vara något som inte stämmer
Säger på att hon är dräktig? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Ja kag är ganska säker.. förut var jag bombsäker men började tveka bara för att det tagit så lång tid… :/ men jag tycker mig verkligen ha kännt ungar flera ggr!
#7 Kanske bara tarmrörelser du har känt?
#8 - Hmm… ja alltså jag vet itne riktigt hur pass stor yta tarmarna befinner sig på om man säger så… Det känns i hela magen, och har ju haft kular förut och det har då kännts likadant.
Men jag tror hon boat idag, hon har iallafall "möblerat om" rejält i bolådan och använt sig av bomullen, så vi får väl se imrgon om det blivit något! :)
Min verkar gå tom (ametist) :C.. Men hon har ju lagt i mer halm å så.. ''suck''..
Hoppas att dina småttingar tittar fram snart!!:)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#10 Åh tråkigt! :( Det är väl bara att försöka igen så småning om annars! :) Det hoppas jag med! Ska hem och kolla nu!!t :)

Har aldrig haft nån kanin som gått längre än 32 dar, oftast föder dom på dag 30 eller 31, vi har haft ca 70 kullar.
Varför har du bomull?
Hönsnät bör man ju alltid ha, så att dom inte kan gräva, för kaniner gräver ju alltid om dom får chansen.
#12 Inte alla kaniner gräver trots att de kan, jag har 7 kaniner hemma och bara en av dom gräver :) även om dom är i hagar med mossa och gräs varje dag och vissa har fri tillgång till Hage. Har inte när i botten i någon gård ;)
Det är ovanligt att en kanin går över 33/35 dagar, isf brukar det vara något fel. De kanske är döda och därmed blir det svårt att få igång förlossningen etc.
Jag skulle ha stängt in henne i buren med bolådan.

#13 har ibland haft rasthagar/burar utan nät i botten och det kan gå bra ett tag, men förr eller senare (oftast ganska snabbt) så har dom ändå börjat gräva, så lika bra att sätta nät direkt. Har inte haft en enda kanin som inte försökt gräva, (vi har haft ganska många genom åren) det ligger ju i deras natur och är ett medfött beteende.
Bomull skulle jag slänga illa kvickt, speciellt med tanke på vad det kan göra. Hamstervadd/bomull rekommenderas inte till ex hamstrar, eftersom det kan tvinna sig och i värsta fall då tvinna sig runt ex tassar och strypa blodtillförseln. Av samma anledning skulle jag undvika det till kaninhonor att lägga i boet.

#15 Precis vad jag tänkte, bomull är inte alls bra, finns ju ingen anledning till det heller, kaninen plockar ju päls och fixar eget bomaterial som är mycket bättre, man vet ju inte hur dom gör om det finns en massa bomull där, kanske inte plockar sig lika mycket då…
Man kan visst ha bomull!

#17 Var har du hört det, tycker att det är olämpligt med bomull och allt slags syntetiskt material, päls från mamman ska boet bestå av.
#17: Om du ser vad jag skrivit så rekommenderas inte bomull med risk för skador. Testa själv att ta en bit bomull och tvinna det runt ditt finger och se vad som händer - mest troligt så stryper det blodtillförseln lite lätt. Tänk då vad det kan göra med en liten kanintass exempelvis. Visst kan det gå bra, men det är ingen risk som jag anser är värd att ta.
Okej,men då vet jag :) Bra att veta, ska tas bort!
Hade faktikst ingen aning om det.. Eftersom jag har Gerbiler så tänkte jag inte på att det kan vara annorlunda med kaniner och bomull…
Tror att hon gått tom :/ Men hennes humör är det fortfarande fel på kan jag ju säga! x/
// Kram Tilda!
#17 Bomull är inte bra.
#21 jo
#22 Säger vem?
#23 veterinären :) när vi skulle få kaninungar ringde vi veterinären och frågade vad som var bäst att bädda med, hon sa att man kan ha både hö & halm och bomull. så vi tog halm och bomull och det var inga problem?
Jag hade en kaninunge på 3 dagar som fastnade i bomul med framtassen… Jag fick lov att KLIPPA bort det med en jättesax :S FY va rädd jag var att jag skulle klippa lillen i tassen! Den hade ju inte ens päls, så skinnet var ju liksom mot bomullen….
#25 okej
#24 Men alla veterinärer är inte kunnig kring kanineruppfödning…?? Väldigt få som kan gnagare och hardjur, det är bara katt och hund dom kan typ.
#24 Lita inte på den veterinären då. Alla veterinärer är inte bra eller kunniga. Bomull är inte bra! Så är det bara. Sedan får du säga vad du vill men så är det.

#24 Det är ju inte du som ska boa åt kaninen, det sköter honan själv, det enda du ska lägga i boet/bolådan är spån och halm eller hö, men halm är bättre, resten sköter honan själv med päls som hon plockar och det är det enda som ska finnas där, du verkar inte så påläst om du inte vet det. Okunniga veterinärer finns det gott om, dom har sällan bra kuskaper om smådjur.