Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2644 ggr
Stiinisen
0

Ensilage?

Kan kaniner äta ensilage ?
Istället för hö då , eller är ensilage anorlunda?

Tänkte det är bäst att fråga här , såatt jag inte gör nått dumt.

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

SannaHolmgren
0

om de vänjer sig vid det försiktigt. Mina proppar i sig massvis med ensilage utan problem,

Stiinisen
1

Okej , så jag ska göra som när man ska byta foder?
Typ 'över gå' och blanda typ ? :P

// Stina och Kaninerna

hobbymupp
0

#2 Man ska blanda ja :) de ca 30 kaninerna i kaninstallet har i alla tider ätit ensilage utan märkbara problem mer än att några fåp inte tål det och blir väldigt lösa i magen. Det finns dock en hel del kritiker till enislage och vi håller på att byta till torrt hö nu till i vår.

Stiinisen
0

Är det inte ensilage som inehåller mindre av det kaninerna behöver , än hö?
För då kan man väl bara 'höja' hur mycket hö man ger kaninerna?

Har nämligen hittat en bonde som säljer en Ensilage bal för 200 kronor.
Och jag tycker det värkar bra , ist för att köpa hö från ex. ica för 30 kronor och håller bara en gång.
Det blir ju ca 150 kronor i veckan.
Vi bor nämligen väldigt långt ifrån någon djuraffär där dom säljer större mängder hö. Tungan ute

Hoppas att ni förstår , det blev lite rörigt..

// Stina och Kaninerna

SannaHolmgren
0

#4 Ensilage håller sig friskt och bra i enbart några dagar, max nån vecka. så kan du inte köpa färskt från nyöppnade balar så rekommenderas istället att köpa vanliga höbalar. Hårdpressat hö räcker ju ganska länge till några kaniner.  Kolla med någon hästägare eller bonde med mjölkkor om du kan köpa torrt hö.

Linnet
0

Lite svårt med ensilage, då det håller sämre om man inte kan lägga ut det och låta det torka. Vi har ensilagehö som vi får från en bonde som vi känner, men då brukar vi lägga ut det i garaget så att det får torka, annars håller det inte så¨bra. Men visst kan kaninerna äta det.

hobbymupp
0

Right! Vi har ju får och getter som delar på ensilaget med kaninerna. Har man inget annat djur så är inte stora ensilagebalar en bra idé

Suskiv
0

Ensilage passar inte så bra till kaniner, ofta tillsätts myrsyra till ensilage. Hösilage som är lite torrare och utan myrsyra fungerar bättre. Våra kaniner äter hösilage (får det i påsar).

Våra kaniner föredrar hö framför hösilage.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

ilage Ensilage är inte passande till kaniner. Det är för blött, luktar plus att det en stor bale max får vara öppen 2-4 dagar, likaså om man har tagit hem, max 2-4 dagar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
0

Det är kanske hösilage vi har då, för det är inte så väldigt blött, men har en konstig lukt. Vad är skillnaden egentligen.

Fridaaaa
0

#10 Ensilage är mycket blötare, lite mörkare. Tycker personligen att det luktar med.
Näringsvärde osv vet jag tyvärr inte skillnaden.

Stiinisen
0

Okej , jag avstår och hittar en bonde lite senare i sommar. Glad

// Stina och Kaninerna

Linnet
0

Då är det nog inte hösilage vi har, det ser ut som vanligt hö, är lite blött och luktar lite, men torkar snabbt om man har det luftigt i garaget.

Lina R
1

Ensilage hackas och plastas in helt färskt. Det konserveras när det jäser/syrar precis som surkål/kimchi. Mjölksyrebakterierna hindrar dåliga bakterier från att växa till. Hösilage får torka innan det plastas. Det syrar också när det är inplastat därav lukten. Det används framförallt till häst och öppnad bal håller bara i några dagar om det är plusgrader. Man kan eftertorka. Hösilage och hö kan ha exakt samma värden. Men hösilage innehåller mer vatten så en höhäck full väger mer än en höhäck full med torrhalm. Så det går alltså åt mer hösilage, viktmässigt, än torrhö.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#13 Ja då är det hösilage i så fall nu har:)

[Wera]
0

Jag fattar inte ens vrf man ska ge silage när man kan ge vanligt torrt hö… Vrf mixtra och greja :S Dessutom är risken för mögel mkt större.

Alone
0

#16  jag ger de för att mina hästar äter de, och att mina kaniner tycker mycket bättre om de.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Lina R
0

#16 för att vissa år blir det ingen höskörd. Här i Norrbotten var det i princip omöjligt att få tag i bra torrhö förra säsongen, i år var det omöjligt att få tag i halm….

Om det regnar vid fel tillfälle plastas allting in, annars får dom slänga det.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
0

#16 För att det är svårt att hitta torrhö. Nästan alla gå över till att plasta eftersom det inte är lika väderkänsligt och inte kräver samma arbete som torrhö. Det kräver heller inte samma förvaringsmöjligheter.

Torrhö.
Skärs och ska sen vändas på vall i ca 3 dagar, regnar det så blir höet förstört. Sen ska det balas. Balarna ska sen lastas in i torklador och där ska höet sen torkas med stora fläktar i några veckor. Har du stora arealer så går det åt mycket folk och minst en vecka innan du fått in allt. Troligvis överstiger kostnaden av att anställa hölastare vad du får in på att sen sälja höet.

Hösilage.
Skärs och ska sen ligga på vall 12-24 timmar, regnar det så är det inte hela världen. Hösilaget blir bara blötare. Sen är det bara att bala och plasta (görs i samma maskin). Balarna kan sen ligga ute på åkern tills de ska användas (de flesta samlar dock ihop dem och lägger dem på åkerkanten). Kräver en person med en traktor och du får in allt snabbt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

Jag skulle aldrig ge mina ensilage i alla fall :/ Luktar URK… :/

[Wera]
0

Jag har iaf. turen att känna en "privatbonde" som främst odlar (ekologiskt) hö åt sig själv men ger bort/säljer till sina nära och mig också :)

Visst möjligtvis lämpligt om man får tag på det i ett stall men ingen idé att köpa åt enbart kaniner då det måste gå åt fort innan det blir dåligt.

Lina R
1

Hösilage luktar ju jättegott, luktar russin <3

Luktar det något annat har det ofta gått snett i processen, det ska tillexempel inte lukta skumbanan (som en bal på en ridskola gjorde, fy f--n att dom gav den skiten till hästarna)…

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#22 Ja hösilage luktar gott men inte ensilage tycker jag hehe :)

SannaHolmgren
0

Det SKA lukta gott och friskt, lite syrligt. Luktar det ILLA så ska det inte utfodras med.

[Luppa]
0

Ensilage luktar GOTT! Typ inlagd gurka :) Fräscht och syrligt ska det lukta.

Fridaaaa
0

#25 Beror nog på vem man frågar. Jag gillar inte det :P (och ja det är bra ensilage jag har luktat på hehe)