Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 503 ggr
KvirrZ
0

Skillnaden

Okej nu är jag helt förvirrad, Hur ser man skillnaden mellan brokad och vitscheck? Båda har ju massor med vitt. Säkert en dum fråga :P

Har schecken alltid ålsträck också eller?

- Mvh Emma

Zvintos
0

Om jag inte har helt fel så kan du inte SE på en kanin om den är vitscheck.
Scheck däremot kan du se, den är typiskt schecktecknad med ål och de andra tecknena.
En brokad skulle man kunna säga är ett mellanting mellan manteltecknad och schecktecknad.
Den har för mycket vitt för att vara manteltecknad, men för lite vitt och för mycket färg (och på fel ställen) för att vara en scheck.

Har för mig att man vet att det är en vitscheck i och med att den får mycket problem med magen.

Rätta mig gärna om jag har fel!

KvirrZ
0

#1 Det var så jag trodde ungefär, men finns det inte brokade med bara färg på öron och runt ögon :/

- Mvh Emma

Zvintos
0

Jo, det gör det nog. Men har de ingen ål, så lär de nog inte vara scheckar.. Är inte helt 100% när det gäller sånt.

Elina.
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Scheckar ser ju ut såhär ->

Vet man stammen på kaninen så är det ju rätt lätt att utesluta vad den är. En schecktecknad kanin har en fjäril runt nosen, ögonringar, prickar i ansiktet, en ål samt fläckar på kroppen. Vitscheckar kan likna sheckar rätt mycket, men de saknar ofta en del av de tecken scheckar har.

KvirrZ
0

okej

- Mvh Emma

Jojsan
0

fin kanin det var :) Vilken färg??

kyrkeliden
0

Jo, visst kan man se skillnad…..en vitscheck har allt som oftast färgade öron, sen bara enstaka fläckar på kroppen, oftast en ål längst ryggen, som kan variera i längd…..

En vitscheck får du fram genom att para två brokade/manteltecknade kaniner. Teoretiskt sött blir ungefär 1 på 4 ungar vitscheckar då. Parar du sedan en vitscheck med en helfärgad kanin, blir det bara brokade/manteltecknade ungar.

En engelsk scheck är ingen vitscheck. Mantelteckningen & scheckteckningen är två utvecklingar av samma anlag. Även när man parar scheckar får man frma vitscheckar som då saknar prickarna på sidorna.

Bifogar en bild på en vitscheck…..kaninen på bilden har ganska mkt färgade partier för att vara vitscheck, men iaf

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

kyrkeliden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skickar med en bild på en manteltecknad/brokad….

Min egen Sven (Kyrkeliden's 7Up)

Visst e det skillnad Flört

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus