Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 783 ggr
Helgonsbarnet
0

Uppfödare vs köpare

Jag är nyfiken vilka som är för eller emot att man byter namn på en köpt kaninunge från uppfödare. Exempel Teskedens Alice och sen döper jag som köpare om den till ett annat namn, ska man endå skriva upp på härstamsbevis/stamtavla orginalnamnet eller inte? Vad säger ni?

Med vänliga hälsningar
Patricia 

Peak303
3

Jag döper ungarna men sen om ägaren kallar den för något annat ändrar de ju inte namnet på ungen utan att ungen får ett "smeknamn" som jag säger de. Men om de vill lägga till något namn på kaninen så skriver jag gärna upp de i H-Beviset. De är ju ändå köparen som ska få leva med kaninen och dennes namn. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Helgonsbarnet
0

#1 Jag vet att några uppfödare bara döper kaninungarna för att känna igen dom. Men har inte den blekaste om vad dem tycker om man byter namn. Men du har rätt på det sista i texten, är köparen som köpt kaninen så bör vara den som väljer namnet.

Med vänliga hälsningar
Patricia 

Zvintos
2

För mig gör det inget om kaninen får ett annat tilltalsnamn än det som står i stamtavlan/härstamningsbeviset. Dock ska det ju inte skrivas upp på stamtavlan eller i härstamningsbeviset om inte uppfödaren gått med på det. För i sådana fall kan det bli en jäsingens massa namnbyten i stamtavlan/härstamningsbeviset om kaninen ex säljs vidare. Kan bli väldigt förvirrande om kaninen blivit förälder också, att det står ett namn i avkommornas stam/härstam och sen ett annat i kaninens egen stam/härstam.

iWontBite
0

Nej, det är ju precis som med hundar och katter och hästar och alla andra djur egentligen, kaninen får ett "tävlingsnamn" utav uppfödaren och sedan får man kalla den precis vad man vill!

Ska dom ut och tävla så går den under tävlingsnamnet, likaså när du skriver stamtavlor där den har haft kullar osv.
Inte annars. Det hade varit en jäkla munfull om jag skulle ropa "En sfinx för Seraphis" varje gång jag pratade om min kanin ;)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

mlinz
0

För mig spelar det ingen roll, jag sätter ett namn för att kullen ska få en gemenskap (Exv Sörbys Anna, Albert och August, och för att jag ska ha något namn att kalla dem medans de bor kvar. 
Sedan kan ju jag självklart ha svårt att komma ihåg det nya namnet :P Jag hade en unge som hette Yrrol här i somras, som heter Blixten nu, får bita mig i tungan varje gång jag frågar hur det går med honom ;)

[Wera]
2

Jag bryr mig inte om köparen byter namn. Helst vill jag att man behåller "ursprungsnamnet" i stamtavlan eller h-beviset och ändrar bara tilltalsnamnet :)