Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninfotografering-tips-och-konstruktiv-kritik
Läst 3498 ggr
Helgonsbarnet
1

Tips och tricks?

Jag skriver en tråd om fotografering då jag tycker det finns en hel del bra amatör fotografer här in kanin.ifokus och hoppas ni kan dela med er med alla era tips? och tricks? Exempel • Vilken kamera använder du? (även tillbehör ex fjärrutlösare, stativ, blixt, motljusskydd eller reflex) • Vart fotograferar du någonstans? • Några tips? eller tricks • Gärna en inspererande bild vid ett väldigt lyckat tillfälle. • Hur, var och med vad redigerar ni bilden? Dela med er med all information ni vet om hur man får en lyckad bild.

Med vänliga hälsningar
Patricia 

ninor
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fotar med Nikon D5000. Jag har även olika filter, bland annat ett UV filter som alltid sitter på. Jag har även reflexskärm och stativ, men det är långt ifrån alltid jag använder dem.

Vart jag fotografer beror givetvis på motivet. Men jag försöker få en ljus och neutral bakgrund om möjligt. Sist jag fotade kanin fick Hedvig hoppa omkring på matbordet eftersom det var där det fanns bäst ljus och även där hon var mest stilla.

Sedan regierar jag alla mina bilder i photoshop (bl.a. camera raw) där jag ändrar ljus, kontrast och lite andra småsaker.

Bland det viktigaste för att få en lyckad bild är LJUSET. Ha en jämt ljus och fota aldrig mot solen, utan du som fotograf ska ha solen i ryggen. Och försök undvika blixten som finns på kameran, den ger ett väldigt hårt och ganska ocharmigt ljus…

En bild på Hedvig, från ovan nämnda matbords fotografering:

Helgonsbarnet
0

#1 Bra information, och en riktigt fin bild ♥ tummen upp!

Med vänliga hälsningar
Patricia 

ninor
1

En till bild bara för att hon är så söt, är dock inte lika nöjd med denna…

Ninjapig
2

Jag använder en Canon eos 20D och Sigma 70 - 300mm objektiv :)
Jag använder faktiskt inget annat tillbehör :o

Jag fotar i min trädgård som är ganska stor :)

Ett tips? är ju att alltid vara i kaninens höjd, det vill säga - Ligga och kräla på marken ;) Och det ska alltid vara fokus på ögonen om du tar porträttbilder.
Man får försöka hänga med i svängarna om man tar kort på en kanin som springer! :) Kan vara svårt.

Jag redigerar i Photoshop, och det jag ändrar är mest färgen då den kan bli lite grå eller disig. Kan också försöka få bakgrunden lite mer levande i en bild där kaninen hoppar genom att smeta ut den lite tex :)

Här är en bild på lilla Mumis som jag tog för någon månad sedan. Haha han är ju för söt! :3

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

Ninjapig
2

Åh kanske ska tillägga att jag har en till kamera, Sony A230 som också funkar bra! Tycker ändå det inte är så stor skillnad på kamerorna egentligen… Det är fotografen och redigeringen det hänger på! :)

Här kommer en till bild som inte är "ögonblicksbild".
För bilder kan ju bli supersöta eller se proffsiga ut bara av att man lägger till en liiten detalj ;) För där satt hon ju stilla hela tiden, min lilla Maravillosa!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

Zvintos
1

Vilken kamera använder du?
I kameraväskan finns följande: Nikon D40, Nikkor AF-S 18-55mm, Nikkor AF-S 55-200mm VR, Nikkor AF-S 50mm 1.8G, Dörr DAF 42 P extern blixt, blixtdiffusorer vit+blå+gul (till inbyggda blixten), motljusskydd till 55-200mm samt 50mm.

Vart fotograferar du någonstans?
Oftast i vardagsrummet, med kaninerna på ett vitt lakan. Har en studio som jag kan sätta upp, men har i nuläget inget vettigt bord till. Då jag bor i lägenhet numera finns inte samma möjligheter att fotografera utomhus. Dels är det för mycket katter/hundar i omlopp, samt att det är relativt sunkigt utomhus i området.

Några tips? eller tricks
Att vara i ögonhöjd med kaninen ger helt klart de bästa bilderna. Bakgrunden ska vara sådan att den framhäver kaninen och inte är ex för plottrig, så att bakgrunden istället stjäl uppmärksamheten.

Hur, var och med vad redigerar ni bilden?
Då jag fotograferar i RAW så redigeras bilderna först och främst i View NX 2. När de konverterats till JPEG så finjusteras det sista såsom ram och ev logga i Photoscape eller Photoshop.

Bilden föreställer en kaninunge som använde solskyddet som rutschkana. Den är tagen sommaren 2008.

[toftaholmskaniner]
2

Vilken kamera använder du?
Kamerahuset är Nikon D7000, nyligen bytat från D80. Till huset används diverse olika objektiv beroende på situation.

Ute så mkt som möjligt då jag gillar naturligt ljus mest men även inne i min studio när vädret är tråkigt eller om jag ska ta "tema"-foton.

• Några tips? eller tricks
Som de andra skriver är det absolut bästa tipset att vara i ögonhöjd med kaninen och försöka få fokus på ögonen. Ett annat knep till att få extra suddig bakgrund och bra fokus på kaninen är att vara långt ifrån kaninen och zooma in, istället för att vara nära och zooma ut.

Jag fotograferar i RAW så bilderna måste alltid gå igenom Photoshop först. Där fyller jag på med lite färg och kontrast eftersom RAW-filer är lite gråare i tonen. Annars inte mkt mer! Skriver text på bilderna annars kopierar folk bilderna och använder de olagligt på olika sidor på nätet och säger att de är deras kaniner.

Mer inspiration kan du hitta på min blogg: www.djurfotografen.blogg.se

Helgonsbarnet
0

#7 Riktigt fina bilder!

Med vänliga hälsningar
Patricia 

NaDa...
2

Vilken kamera använder du?Jag använder en Canon eos 1100d, en väldigt bar kamera för en smal plånbok! Med standarsobjektiv och ett zoom objektiv på 75-300 mm

Ute - i skogen, i rasthagen eller på en plats med fin bakgrund.

Några tips? eller tricks

Fota i ögonhöjd med kaninen!
Ta en bild när kaninen ser frisk och glad ut, utforskar platsen och så.
En Rädd kanin ser inte bra ut på bild!

Just nu redigerar jag med gratisprogrammet Picnic, men ska införskaffa ett photoshop program inom kort.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Peak303
3

Jag använder mig utan min Nikon D90 och objektiven Nikkor 50mm f/1.8, Sigma 105mm f/2.8 DG Macro och Sigma 70-300mm f/4-5.6. Fast använder mest 50mm och 105mm. Använde stativ ibland men väldigt väldigt sällan.

Jag brukar fotografera på en massa ställen då jag gärna ker iväg på tivlingar och fotar. Även i trädgården när jag fotograferar mina egna kaniner, får även ibland för mig att gå till gröningen eller en skog i närheten.

Bra tips? är egentligen att lära sig kamerans inställningar för att sedan använda de manuella inställningarna då detta ger bilderna finare ljus. Sen en sak jag brukar störa mig en hel del på när de gäller foton på djur är när personer kapar öron, svansar och tassar. Och ska man ha tajt beskäring ska de se bra ut och inte vara så att jag gärna vill skrolla år ena sidan för att se fortsättningen på en kroppsdel på djuret. Och även en annan viktig sak är att komma ner i djurets nivå och att försöka få ögonkontakt med djuret brukar göra bilden mer intressant.

När jag redigerar mina bilder använde jag mig utan Adobe Photoshop CS5, de mesta jag brukar redigera är ljuset och kontrasten. Och när jag fotograferat kaninerna då de haft koppel på sig brukar jag klona bort detta och även andra störande föremål i bilden.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

dermot
2

Vilken kamera använder du?Jag har en Canon EOS 600D med standardobjektivet 18-55. Är väldigt nöjd med den, men har endast haft den ett par månader och leker fortfarande med inställningarna på den.

Överallt Flört, nej men oftast är det väl i hagen eller någon annanstans jag tycker är OK bakgrund, ibland inomhus i s k "studion"..

• Några tips? eller tricks

Ha alltid rätt vitbalans, det förenklar en hel del i redigering, även om man kan korrigera det efteråt. Fota gärna i ögonhöjd och centrera helst inte föremålet eller djuret i bilden, utan försök sätt den mer åt sidan. Givetvis beror det hlet på vad du vill ha fram av bilden. 
Och använd den ljuskälla du har på bästa sätt!

Redigerar i Photoscape (väldigt enkelt..) när jag vill göra det lätt för mig och ibland i GIMP. Dock önskar jag mig Photoshop, verkar mycket bättre!

Som du ser har jag använt en annan vitbalans, vilket gjort bilden lite gul, men det gjorde jag eftersom jag tyckte den skulle passa i det nu till påsk:)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
1

**• Vilken kamera använder du? (även tillbehör ex fjärrutlösare, stativ, blixt, motljusskydd eller reflex) 
**Har en samsung ES65, digitalkamera. Fungerar bra tycker jag :)

• **Vart fotograferar du någonstans?
**Olika. I skogen, på ridbanan, på gräsmattan, på hemmagjord "studio" mm

• **Några tips? eller tricks
**Bra ljus, bra bakgrund. Mer kommer jag inte på ;)

• **Hur, var och med vad redigerar ni bilden?
**Redigerar i Photoscape för det mesta :)

Valde kanske inte en av mina bästa men orkade inte leta fram det ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.