Kanin + marsvin
(Visste inte riktigt vart jag skulle skriva denna tråd så den fick hamna här)
Nu är det såhär.. Jag skaffade en liten kanin för några månader sedan och har nu en väldigt stor lust för en kompis till henne och till mig. Ett marsvin alltså.
Jag vet att kaniner och marsvin kan bo ihop och de äter för det mesta samma saker och så..
Men går det att skaffa in en liten nykomling till min lilla kanin eller skulle hon inte acceptera det.
Hon är ungefär.. 5-6 månader och skaffade henne när hon var runt 3 månader.
Har det gått för lång tid eller skulle det fungera?
Om det inte skulle fungera, vad skulle jag göra för att kanske kunna få det att fungera?
Kom gärna med egna kommetarer om detta, inget emot lite kritik.
För det första måste marsvin bo ihop med ett annat marsvin.
För det andra så kan kaniner skada marsvin allvarligt genom att råka sparka den eller bita på den.
För det tredje trivs en kanin alldeles utmärkt utan någon kompis. Dem är kolonidjur inte flockdjur.
För det fjärde har kaniner bakterier som marsvin kan bli sjuka av.
Och om du vill skaffa sällskap åt henne tycker jag du ska köpa en kastrerad hane eller en hane som du kan kastrera och sätta ihop henne med. Detta brukar inte alltid funka. För mig funkade det inte.
:)
Emma
Och honor kan ibland vakta sina revir ganska ordentligt. Men det kan ju funka med en kanin och två marsvin. Fast då bör du har stoor bur :)
Emma
Men jag tänkte.. ja jag vet inte vad jag tänkte. nu glömde jag bort. men..
Vill så gärna ha ett litet marsvin, gärna två, men de skulle nog inte få plats i buren med så många och så har jag inte dirket plats för en till bur.
Litet dilemma kan man säga.. hmm..
För det är lag på att man måste ha 2 marsvin. Man får inte bara ha ett. Om du gärna vill ha marvin kanske du kan skaffa en till bur och ha den ovanpå kaninens? Tar inte mer plats eller så :) Och inte ha dem tillsammans? :)
För om jag skulle ha en kanin+2 marsvin skulle jag minst ha en bur som var 150x75x50 :P
Hur stor är buren som du har nu? :)
Emma
Wow, det tänkte jag inte på! :o
Hmm… nu minns jag inte burens storlek.. Jag fick den av en vän som jag köpte kaninen av. Men det var asså det minsta man får ha. Den är ju verkligen stor.. hmm .. Ska hitta ett måttband så mäter jag :)
#5 Okej :D
För om man har en ovanpå så tar det ju inte mer plats ;D
Emma
JA men precis.
Nu hittar jag inte måttbandet. Allt är kaos här hemma eftersom jag målat om och håller på att möblera om rummet…. men buren är stor iaf..
#7 Men ungefär? :)
100cmx50x50? 120x60? Vanligaste måtten :P
För det minsta man får ha är 100x50x50 :)
Emma
Isf måste den vara det :)
Vad är minsta för masvin, samma?
Javisst :)
Tack tack :)

Jag säger nej,nej,nej,nej!
Absolut inte marsvin och kanin ihop. Hur mycket djuraffären påstår att det är ett alldeles utmärkt val ska man absolut Inte ha det.
Men att ha dem i olika burar är helt ok om det är nu det du ska ha? :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Minsta mått för dem olika djursorterna finns i L80, sidan 40 (om jag inte minns helt fel).
Gå in på jordbruksverkets sida och sök på L80, så ska länken finnas till höger. =)
Där står även massa annat gällande djuren, bla att marsvin ska vara 2 och 2 som redan nämnts.
Jag har tidigare haft marsvin ihop med kanin, men det gäller då att marsvinet har andra marsvinskompisar att prata med. I mitt fall handlade det om att en av mina nyinköpta "marsvinhonor" visade sig vara en hane. Då jag inte ville lämna tillbaka honom så satte jag ihop han med min ena hermelin-kanin och köpte en ny hona. Det gick suveränt då kaninhonan i princip adopterade marsvinhannen. Pysslade om honom och lät han till och med ligga på hennes rygg. Då hade även marsvinhonorna att uppvakta och prata med i buren brevid.
Dock har jag även haft en annan kaninhona som jag inte ens skulle lita på att släppa ihop med mina nuvarande marsvin ute på ett stort golv då hon vaktar sitt revir rejält och verkar se dem som rivaler. Med andra ord så beror det en hel del på kaninen.
jaaaaha..

Jag har haft två marsvin och en kanin tillsammans, det funkade jätte bra. Dock hade jag en väldigt stor bur, så alla hade varsitt revir.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
det beror på kaninen.. om man ska sätta ihop marsvin+kanin ska det helst vara ett (två) större marsvin o en kaninunge! men du kan ju alltid se om du hittar ett vuxet ensamt inte-så-glad-för-andra-marsvin som kan bo med kanin :P har själv två av mina marsvinshanar ihop med min kaninhona, funkar super! men dom går lösa och har hus och tunnlar och tre olika kisslådor.. och kaninen var van vid marsvin redan innan!
Det är inte någon regel att ha två marsvin tillsammans om man har en kanin. Kravet är dock att marvinet ska gå med kaninen alltid. Det passar bra att ha en fullvuxen kaninhona och sedan sätta dit en marsvinsunge. Se då till att dom träffas på neutral mark och sedan låter marsvinet skapa ett revir i buren innan kaninen sätts dit. Även om kaninen bott i buren ett tag. De flesta kaninhonorna uppfostrar marsvinen som sina egna barn. Ett tips? är även att ha ett trähus som bara marsvinet får plats i och som kaninen inte har någon möjlighet att komma åt.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#18 Har du ens läst jorbruksverkets lag? Det står att de måste gå med en annan artsfrände, det vill säga ett annat marsvin.'
Detta är förövrigt en gammal tråd.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Som andra säger, marsvin måste ha en artfrände. Kaniner är ju inte ens gnagare, utan hardjur. Dock kan jag inte marsvin, är ens de gnagare? De är ju inte hardjur iallafall ;)
Det är lag på att marsvin måste ha en artfrände, dvs ett annat marsvin! Kaniners bajs kan döda Marsvinet om de får i sig det pga av en bakterie! Så absolut inte! Du har redan fått bra förklarade svar, så köp två svin och en till bur.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Sedan är det INTE bra att ha kaniner och marsvin ihop då marsvinet måsta ha i sg en del vitaminer och grönsaker som kaninen kan bli dåligt utav..
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!