Rumsren?
Kan man lära en kanin att "gå på låda"?
Isåfall hur, mina kissar till och med i matskålen…

Japp, alla mina tre frigående innekaniner är helt rumsrena och går på låda som katter. En hona och två hanar, alla kastrerade.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
Alla mina går på låda. :)

Men hur får jag dom att göra det? Hade varit trevligt att slippa göra rent matskålen från kiss varenda dag haha
Har de ett speciellt hörn i buren dom kissar mest i? Ställ isåfall dit en låda med strö i. :)
Om de är vana att kissa på t.ex. spån så kan det även vara en bra idé att pröva ha en matta i övriga buren. Matta i buren och spån i lådan. Då bör de vilja kissa på lådan. Fungerar iaf med mina kaniner. :)
Pilot har alltid skitit lite var som helst i buren, men nu äntligen har han börjat göra alla sina behov i toalättlådan :D
…kanske därför att jag blev så less när Pilot alltid slängde omkring med toalättlådan att jag skruvade fast den i ett hörn
…
menmen det funkade i alla fall och nu har jag en rumsren kanin, haha^^<3

mina kissar lixom i alla hörn av lådan och bajsar precis där dom känner för det haha

Mina är frigående innekaniner och kastrerade vilket också underlättar rumsrenhetsträningen. Men Både Diezel (hane) och Fluff (hona) var helt rumsrena även innan de kastrerades, lilla Pepsi (kaninunge, hane) var inte rumsren på omplaceringshemmet men blev det från dag 1 hos mig.
Jag har helt enkelt gjort så att jag ställt en kattlåda med toa-lätt och hö i ett hörn där de vistas mest. Många kaniner tycker om att bajsa samtidigt som de mumsar hö faktiskt. Vissa gör det även när de äter pellets.
Sedan gäller det att hålla efter eventuella pluppar som kan följa med när de hoppar ur och i lådan samt att man lägger tillbaka lite kiss och bajs när man byter i lådan hos kaniner som håller på att lådtränas.
Lycka till!
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
misty kissar och skiter i hela buret
så hon är hopplös men jajja
men om hon kissar/skiter på ett annat ställe så sätt lådan där :) det funkade på mina andra niner :)
om dina kaniner inte kissar ilådan , när de bajsar eller kissar i buren så ska du lägga det i lådan , för de vill göra ifrån sig på¨samma ställe
#9 gammal tråd. Kolla gärna året och ev datumen i trådarna :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.