Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 857 ggr
wolfgirl82
0

Behöver lite råd

Hej på er

Nu är det så här att jag ev kommer hämta en kanin idag som hotas att avlivas. Jag lovade jag skulle höra av mig till ägaren efter jag fått funderat lite.

Jag har länge gått i kanin tankar och läst på om kaniner så klart.

Men som vanligt kan man inte läsa sig till allt så vore jätte jätte snällt om någon/några vänliga själar har lust att hjälpa mig komma tillrätta med några funderingar samt ge tips? på vad jag kan ha glömt tänka på.

Kaninen är en innekanin och jag har en bur som jag fått skänkt för länge sen som är ca 110cm lång. Jag gissar på att detta är i minsta laget för en vuxen kanin. Men iaf en provosorisk lösning. 
Vet ej ras tyvärr då de själva inte vet utan säger bara att det är en blandras.

Vattenflaska och matskål har jag också hemma så klart samt strö.

Det jag saknar för att kunna ta hem kaninen idag är mat, hus och hö.

Andra små saker kan jag ju köpa till så som toalåda, klosax, höhäck, sele/koppel osv inom kort men av de viktigaste sakerna så är det nog det jag skrev ovan som jag saknar.

Mat och hö kanske jag kan få med hoppas jag på annars får man ju självklart svänga förbi djurmagasinet och köpa.

Är det nått annat som ni kunniga och kanin vana människor tycker jag ska tänka på innan jag bestämmer mig?

Ska självklart höra mig för lite mer om kanin innan jag bestämmer mig till 100% eftersom det är min första kanin så vill jag ju att den ska vara hanterbar.

Alla råd och tips? emottages tacksamt! :)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

lottapelle
0

Jag är inte kunnig, men ett tips? är att skaffa försäkring på den kanin du skaffar. Veterinärkostnader kan bli en dyr post om kaninen blir sjuk.

Och ska du ha kaninen inne så tänk på att sladdar/kablar är sådan kaniner gärna gnager på/av.  

F ö finns det massa med bra artiklar här på KiF på vad kaninen kan äta mm.

Jag har själv tagit hand om en kanin (visste då inte mycket mer om kaniner än att de åt maskrosblad) och har haft stor nytta av den info som finns samlad här.

Lycka till med kaninen! (om du nu bestämmer dig för att ta hand om den)

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

[aammE]
0

För en kanin under 3kg är minsta måtten enligt lag 100*50*50 (L,B,H) men jag tycker att det skall vara större än så. Djuraffärsburar är sällan lagliga på höjden, när du skall köpa bur så ta med dig en tumstock och mät.

Ge INTE kaninen sk. "gnagarblandningar" de innehåller mycket fett och kan förstöra kaninens lever. Ge istället ett bra pellets t.ex Stampe kaninpellets eller hästpellets Krafft groov det finns sällan bra pellets på djuraffärer kolla istället på lantmännen. Men tänk på att försiktigt byta foder, blanda i lite mer pellets för var dag i den nuvarande maten annars så blir kaninen dålig i magen.  Kaninen skall alltid ha fri tillgång till Hö och vatten.

Tre sorters grönsaker kan man ge varje dag, kolla artiklarna där står vilka grönsaker och frukter som är bra att ge. :)

hjartelyckanskaniner
0

När det gäller hö så köp utav en bonde. Det finns så många som säljer dåligt hö och gör att kaninernas kindtänder växer för snabbt och blir inte nerslipade utav höet. Man ska köpa ett kraftigt hö och inte ängshö, det är tunnt så man nästan ser igenom det.

När det gäller maten så håller jag med ''aammE''! köp istället på granngården eller i någon ridaffär. Du kan ge frukt och grönsaker varje dag, men var försiktig! Blir kaninen lös i magen så ge den bara hö och vatten tills du ser att den bajsar normalt igen.

Har du en trädgård så kan du köpa lite kompostgaller och sätta ihop till en Hage. Men sätt inte ut kaninen förrän du ser att den kommer fram till dig när du ger t.ex. mat för annars kan du skrämma h*n genom att jaga henne när du ska sätta ut kaninen i rasthagen eller ta in i buren.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Zvintos
0

#2: "För en kanin under 3kg är minsta måtten enligt lag 100*50*50 (L,B,H)"
Det stämmer inte.
Enligt lag är minsta yta 0,5kvm och minsta sida/höjd 50cm, men det står inget om att den måste vara minst 100x50x50cm.
Buren kan tex vara 90x60x50cm (=0,54kvm) och ändå vara laglig.
Så länge inte ytan understiger 0,5kvm och någon sida/höjden är mindre än 50, får buren ha vilka mått som helst.

Ett tips? är om det skulle följa med en saltsten - släng den.
En del kaniner slickar nämligen på den enbart för nöjes skull och får på så sätt i sig alldeles för mycket salt, vilket kan leda till bla urinsten.
Salt får kaninen i sig tillräckligt genom sin mat.
Undantag är digivande honom, som kan behöva lite extra salt.

Bra hus kan vara svårt att få tag på.
Har själv köpt ett på djuraffär och det gör jag inte igen.
Dyra pengar för ett hus jag kunnat bygga mycket enklare själv.
Så numera kommer jag bygga bolådor (och ibland hus, om så önskas) på beställning.

Bur och hö är det ju viktigaste.
Resten kan ju egentligen vänta, det är ju inte akut.

När du ska köpa klosax, så köp en ordentlig.
Jag har denna, som jag är väldigt nöjd med!
Bra grepp och klipper bra.
Hade även den större varianten till hunden.

wolfgirl82
0

Tack för alla tips? och råd

Nu hann jag dock inte på kaninen ändå.

Ringde ägaren igår eftermiddag för att höra mig för lite mera om kaninen för att veta att den var hanterbar.

Då hade hon redan gett bort gett bort honom till någon annan som hade nappat på en annons hon hade satt ut på blocket igår mellan våra två samtal.

Besviken ja, men hoppas innerligt att kaninen har kommit till ett bra ställe och inte blivit någon leksak pga att den skänktes bort.

Men det finns fler kaniner där ute som behöver ett bra hem. Dock får det nu vänta tills efter semestern.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Zvintos
0

#5: Vad trist.
Hoppas som du att kaninen kom till ett ordentligt hem.

valorous.kid
0

jag har kanin och kan alltså lite om dom! ;)

du kanske skulle kunna få träffa kaninen du kanske ska köpa och se om du gillar den och om den gillar dig! det skulle jag tycka vara skönt, så att du inte får hem en aggressiv kanin…

varför skulle den avlivas? ägarna tappade interesset eller är kaniner ohanterlig?

Fridaaaa
0

#7 Gammal tråd

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

valorous.kid
0

oj jahaa…