Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 822 ggr
CorneliaAndersson
4

Irriterad tjej här!

Vissa, absolut INTE alla, inte ens hälften av alla kaninägare, men tillräckligt många, skriver att deras kaniner får daglig Motion, har lagliga burar, städar hos kaninerna, låter kaninerna ha fri tillgång till hö, vatten o,sv. Fast att kaninerna inte har det.

Finns som klagar på andra för att de inte städat EN kaninburen vecka, när de själva inte har städat hos kaninerna på 2,3, 4 veckor! Vissa har ej tillräckligt lagliga burar men hackar på andra fast att det har större bur än en själv.

Alltså, folk hackar på andra fast att deras kaniner inte har det bättre!? Stör mig någt så GRYMT på detta!

Säger inte att det är någon här men det FINNS sådana personer.

Jag har blivit anmäld nu för att jag tydligen har burar som är 20x30cm burar! seriöst!? Jag blir så ledsen när folk anklagar mig för djurplågeri, när djuren betyder ALLT för mig! Speciellt när jag vet att deras 3hermeliner delade på en bur som var 100x50x50 som städade 1 gång i MÅNADEN! *suck*

Kände att jag behövde skriva av mig lite..

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Guldvingens]
1

Krassa verkligheten.

Men så länge du har ditt på det torra så betyder inte anmälningarna ett dugg, :) och det vet du ju själv om du har. Så då behöver du inte oroa dig.

Ninjapixel
0

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

Observera att siffrorna där är absolut minimum - ha gärna större bur.

När jag hade kanin (många år sedan), då fick den gå fritt i lägenheten. Rumsren var den eftersom den gick på kattsandlåda. Mat osv fanns tillgång till i den öppna buren. Detta fungerade klockrent.

När vi var i sommarstugan kunde den röra sig fritt på tomten där och han verkade mycket nöjd med detta. Låg ofta och glassade i närheten av buskage.

CorneliaAndersson
1

Ne jag vet men känslan ändån.. Jag menar, folk får gärna komma ut hit och kolla och se hur mina ''vanvårdade djur'', hur illa de verkligen har det, men ja,, just känslan ;/

/ Cornelia Andersson,

dermot
0

Finns tyvärr människor som klagar, men glömmer sig själva…

Alltid är det något, man kan hitta hur mycket som helst som kan anses vara fel hos någon, men som i själva verket är såå mycket bättre än vad de själva har.

Är så tråkigt att man ska bli anmäld för något sådant. Lät som det var ett riktigt kasst skämt (?) eftersom 20x30 är som en liten plåt till ugnen… Att folk kan lägga energi på något sådant?

Usch… världen är så dryg ibland!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

CorneliaAndersson
0

Eller hur.. Ja, jag har inte mina kaniner i ugnen, iallafall inte de jag ska ha i Avel eller nån av de andra vuxna heller för den delen :P

/ Cornelia Andersson,

marithaj
0

Förstår verkligen att du blir sårad och irriterad Cornelia!

MEN.. Så aktiv som du är här på KiF samt den energi och det engagemang som dina kommentarer och inlägg har så känner jag att det är en omöjlighet att du skulle låta dina kaniner bo för trångt! ;)

Det är säkerligen någon avundsjuk och missunsam människa som ville ge dig "ge ett tjuvnyp"…

Ninjapixel
0

Är inte tjuvnyp något helt annat? :P

marithaj
0

#7 Ett nyp har fler betydelser, men tjuvnyp..?

I detta sammanhang syftar jag på tjuvnyp så som hästarna kan nafsa varandra i hagen ibland, när någon glupsk häst redan käkat upp allt sitt hö och avundsjukt vill ha även grannens hög och försöker köra bort grannen genom tjuvnyp (ja bita alltså..) :)

CorneliaAndersson
0

Awwe tack!:D Ja, jag försöker ju iallafall göra så mina kaniner mår bra :P Jag kan t.o.m. fåt kaninerna imorgon så kan ni se hur de ser ut. I hull o,s,v.. :P

/ Cornelia Andersson,

marithaj
0

#9 Alltid spännande med bilder, men jag tror inte det behövs för att styrka din trovärdighet ;)

Tror att jag varit inne o kikat på din hemsida tidigare (har du den kvar btw..?) och det var massa fina foton på välmående kaniner där! :P

CorneliaAndersson
1

Japp. har den kvar och ''ny''-uppdaterad
www.borgargatanskaniner.weebly.com.

Fast jag ska få in nya burar. :P

Ska nog ändån fota imorgon så blir nog ändån bilder :P

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
1

Vissa har inget bättre för sig!
Min mamma fick anmälan på sina marsvin. När dem kom och kollade så var allting tipptopp. Hatar sånt.

Så länge man vet att man har allting laglig så behöver man ju inte oroa sig.
Jag menar, kaninerna måste ju inte ha flera kvm stora burar för att må bra så länge dem får bra mat, tillräckligt med Motion och omtanke :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

marithaj
0

#11 Jamen jag visste att jag hade sett bilden med "kaninpussen" på annat ställe också än bara i din (tidigare) Avatar!:P Hehe.

Ser jättefint ut, så som sagt du har inget att ta åt dig för gällande den där anmälan.

Fick en "cutie-overload" när jag kikade på dina kaniner. Sture och Miranda speciellt, så söööta!! :*

oliiver
0

Jag håller faktist med dig, helt rätt!

/Kram Betul ♡

CorneliaAndersson
1

Ja Miranda ja,, hehe den lilla pälsbollen:''3 Köpte henne till min syster so ville ha en kanin, hon hade hjälpt till lite med mina. Och hon ville ABSOLUT ha en långhårig, jag sa att det krävdes mycket jobb med kan, speciellt om den ska borstas. Hon sa att hon klarade det. Dagen efter att vi hade hämtat hem henne så visade jag min syster vart man skulle borsta och så (då Miranda var jättenyfiken, så tyckte jag att jag kunde ta ut henne) och när jag visade på undersidan ''ÖHHH BAJSET HAR JU FASTNAT I PÄLSEN!!'' suck, nu är det jag som tar hand om henne ;( Aja hehe ;) Syrran var helt enkelt inte mogen. Tur då att jag kan ta hand om henne..

Sture, Lille Lille Sture. Fick han stambokförd idag på 94,5 poäng :''3 öper nog in en hona till honom med EVENTUELLT.. :)

Ja som ni då ser på hemsidan så är då Miranda till salu om rätt hem dyker upp. bara att höra av sig.
Kan också berätta att kaninerna bor på väggburar nu men får komma ut dagligen.. :P

/ Cornelia Andersson,