Para om?
Jag försöker få min hona dräktig. En gång har gick hon tom och nu har det gått 19 dagar sedan hon parades andra gången. Jag tror att hon kommer gå tom nu igen, men jag vågar inte para om för tidigt om så inte är fallet.
Så när är lämpligt att försöka igen?
Måste jag vänta 35 dagar från parningen?
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Jag hade nog väntat till dag 36. (de kan jukomma natten mellan 35 och 36, de små rackarna) ;) :P Men 19 dagar är nästan för tidigt att avgörra om hon är dräktig eller inte. Hon har ju ca 11 dagar kvar tills de små är redo att komma.. :P :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
I höstas parade jag en kanin och väntade tålmodigt i 34 dagar, honan var helt opåverkad och absolut inte rund. På dag 35 städar jag ur hennes bur ordentligt och inser faktum. Morgonen efter, dag 36, ligger 2 välväxta småttingar utspridda i buren, döda. Hade jag väntat några dagar extra så kanske hon hade tagit hand om dem som hon gjorde med sin förra kull. Så nu när det åter väntas småttingar här hemma så får honorna 38 dagar på sig innan jag ger upp!
Så hemskt att förlora de små liven när man vet hur underbart det är att ta hand om dem och se dem växa upp till egna individer och sedan få goda hem. Lyckas jag med att få fram den färg jag önskar så blir förmodligen 1-2 kvar här hemma.
#1 Okej, jag väntar! :)
#2 Då väntar jag också 38 dagar! Men det känns så hopplöst när jag inte vet om någon av dem över huvud taget kan få bebisar. Det blir både honan och hanens första kull..
Lycka till!
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Har en hona som fick på dag 32 nu, dem andra låter fortfarande vänta på sig, men det parades några dagar senar åxå. Spännande är det!
Jag brukar vänta tills dag 33 om jag misstänkt att honan är tom.