När hantera nyfödda?
När tycker ni det är okej att börja ta ut nyfödda kaninungar?
På internet står det att man ska lämna dom ostörda i tre veckor och ibland står det inte det och här på iFokus är det ju flera som tar kort på bebbarna i handen innan dom öppnat ögonen?
Tre veckor tycker jag är att ta i. Man måste kunna kolla så att alla ungar lever, för alla honor "städar" inte undan döda ungar. Väntar man då tre veckor och där ligger en död, så har den ruttnat ganska rejält och kan definitivt göra syskonen sjuka.
Hur jag gör beror på honor. Mina dvärgvädurshonor har jag aldrig haft problem att kunna kika redan samma dag de är födda, bara mammorna får lite ätbart under tiden. Dock kan det ju finnas honor som är lite mer känsliga och vaktande gentemot sina ungar och dessa får man plocka ur buren och sen kika lite snabbt.
Den första veckan tittar jag bara till boet och checkar alla ungar, sen är det svårt att låta bli dom tycker jag :) Men det beror på honan, är det en hona som lätt blir stressad eller påverkad av att man är i närheten av boet bör man kanske låta bli eller vara försiktig. Ta undan mamman någon annanstans medan man håller på, samt klappa och ta i bottenmaterialet för att inte lukta "främmande". Men är det en hona som inte bryr sig särskilt mycket brukar det gå bra att hålla på med ungarna även om hon är med. :) Det har det gjort för mig.
Jag håller på med dom "som mest" efter att de har öppnat ögonen. Annars är det mest: ta ut dom, kolla så allt är bra och alla lever samt ta lite bilder och klar. jag ser inget fel med att man tittar till dom en gång om dagen första dagarna sedan öka till kanske 2 gånger om dagen fram tills de blivit lite större.
#1 Okej, När tycker du man kan ta ut och hålla i ungarna? =)
Kan säga också att man hon glatt sitter och tittar på när jag kikar in och kollar så dom lever så tror inte hon blir stressad…
#3 När de har päls och har öppnat ögonen tycker jag :) eller hur menar du med "att hålla på"? För jag lyfter upp dom varje dag sedan dag 1, men jag gosar ju inte för än dom är större hehe x)
#5 asså typ ta ut dom och ta fina kort typ, ta ut om ur boet ungefär, jag vet inte x)
#6 Man kan ju ta ut alla ur boet och lägga dom på en handduk för att ta bild redan efter ett par dagar tycker jag :)
#7 Bebisarna här hemma är idag 5 dagar, är det för tidigt eller?
#8 Nej det tycker jag väl inte :) man är ju varsam så jag tror knappast att kaninungar lider eller blir dåliga på något sätt ut att bli hanterade tidigt. Tvärtom :)
#9 Okej, tack för snabba svar, blir nog fotografering ikväll när pappa kommer hem med en bra kamera =)
Jag brukar ta ut ungarna ur boet första dagen för att undersöka så att de lever och inte har några defekter synligt på kroppen osv.
Sen kollar jag bara till de ungefär 2-3 gånger om dagen tills att de är ungefär 5 dagar. För att hålla koll så att alla lever. Sen tycker jag att de är svårt att låta bli de när de börjat springa runt då de är så mysiga och vill alltid utforska en himla massa. :)
Men sen beror de ju mycket på mamman också ifall hon är villig att låta en röra ungarna eller inte. Som #1 sa. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#11 Så du tycker det är okej att ta ut ungarna redan nu? Är lite trög x)
#12; de beror på hur mamman är. :)
Mina honor har aldrig brytt sig och de har alltid varit med och kollat i boet när jag pillat där. De har lixom aldrig brytt sig.
Men de är alltid viktigt att kolla så att man har mammans lukt på fingrarna eller om man använder platpåsar(på händerna) och "smetar in" honans lukt i de om de är honans första kull och man är osäker på hur hon ska reagera. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#13 Honan är väldigt lugn tycker jag och jag ser alltid till att jag har hennes lukt på händerna. Vill så gärna ta ut dom men vill ju inte att nåt ska bli fel…
Jag fick en kull på 10 st ungar i går natt, kikade till dem och försökte kolla hur många det var i morse. Alla var pigga och välskapta så jag lät mamma ta hand om dem själv. Det är hennes första kull och hon har tagit hand om dem bra tycker jag, lugn och stabil är hon. Nu ikväll tog jag ut dem en och en och snabbkikade, det är ju en ganska stor kullhög så i botten låg 4 st som var mindre och mkt tunnare så dessa gav jag ersättning med dosspruta.
personligen plockar jag ut dom från dag 1.
Jag lyfter ut alla, kontrollerar att de ser normala ut och är välmatade, jag brukar försöka avgöra färg och knäpper en bild på alla.
Jag brukar slänga åt honan lite snask i matskålen medans jag pysslar.
Har aldrig haft problem med honor som blir stressade eller överger ungarna.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |