Ormmat!!
Hej allesammans
Tidigare har jag sett att ni (olika namn jag inte minns) ibland skrivit om hur jobbigt ni tycker det är med ormuppfödare som vill ha kaniner. Jag tänkte inte så mycket på det då.. jag gjorde ingen bedömning, annat än att jag förstod att det skar er i hjärtat att tänka era älsklingar sluta i ett ormgap.
Nu när jag själv är så illa tvungen att leta ett nytt hem till min ena underbara tjej har jag själv blivit uppringd av ormuppfödare - inte en, utan två, den ena redan inom en timme! Jag blev riktigt illamående första gången. Jag dömer inte, egentligen.. jag förstår att de har ormar som husdjur. Och att kaniner är våra husdjur. Och att vi bestämmer över dem, som husdjur. Men jag kan inte förstå hur man kan ta min ömt skrivna annons där jag ber om en bra matte eller husse till min tjej och ringa och hävda att man bara skojar då jag säger att det inte kommer på fråga att hon säljs till det ändamålet… första snubben ringde dessutom halv ett på natten (med motivation att det ju var lov).
(Vilket ju gör tillsammans med att de lät lite svävande att jag gärna skriver av Ormuppfödare (generellt) som konstiga människor.. ;) )
Men alltså, jag mådde verkligen illa efter första samtalet, och svor att sluta äta kött, haha… för det är ju precis samma sak vi gör med grisar, egentligen…
Nä, usch. Tack för att ni läser och hyser lite delat ogillande för ormuppfödare som ringer och vill ha levande kaniner. <3
(Är det förresten olagligt i Sverige att mata en orm med levande föda?)
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
Vad jag har hört är det olagligt att mata med levande föda.
Men man kan ju alltid hoppas att dessa ormägare som köper levande djur avlivar innan mat så dom slipper den stressen och lidandet som blir.
Charlotta-B
Bättre att ormägare ger kaniner som har dött naturlig väg eller avlivats utan medel :/ Dem får ju ändå inte ge levande.
Usch, mår illa av bara tanken :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är lag på det ja, att man inte får ge levande föda. Tråkigt att höra. Kan inget om kaniner utan bara råkade hitta tråden. Folk är idioter.
Jag ringde precis polisen och frågade. Jag fick svaret att det stod att det var olagligt att mata ormar med levande möss - och rimligtvis då också kaniner. Hurra för oss!!! Jag tänker faktiskt gå vidare med det här.
/ N~
Ja, levande föda är levande föda och det inkluderar möss,råttor,kaniner,marsvin,hamstrar m.m.
Insekter vet jag dock inte om dom går under samma kategori ..
#4 Förbjudet att mata med allt levande :)
Nu är damen faktiskt anmäld för djurplågeri. :D Om det nu är något att vara :D över. Men förhoppningsvis har det någon form av effekt.
/ N~
Men går insekter under samma kategori som levande föda ? :S tror inte det nämligen..
#8 Det är jag osäker på, jag fick lära mig på gymnasiet att inte ge ödlorna levande insekter
Oftast brukar väl ormägare (menar absolut inte alla!) köpa in kaniner billigt från blocket och slå ihjäl dom hemma, för att ge som föda…:/
En kompis till mig hade en kull på 10 ungar, och då ringde en kille in och fråga om han fick köpa hela kullen för att äta själv…Ush! x(
Jag blev också uppringd av ormägare när jag hade Kaninungar.. Mådde dåligt i flera dagar efter detta.. Usch!
#9 jaha :O varför det ?
#10 fy för..Idioter..
#10 Kanin är dock inte ovanligt att man föder upp och äter, fast då är det större ras, just avlat för det, inte dvärgkaniner.
Insekter är helt okej att mata med levande, de räknas inte in i den kategorin…men allt större är förbjudet
#13 Men då har man ju som syfte att föda upp dem till just föda, så det är ju lite skillnad från sällskapskaniner, som man har till just - sällskap.
När jag skulle sälja mina hermeliner en gång (vuxna, troligen korsningar) så ringde det ett par killar halv två på nätterna och sa att de ville ha mat till ormen. Pappa som svarade sa att jag verkligen inte sålde till det. Så det var tack och adjö. Sedan nästa natt ringde samma kille igen och frågade om han kunde köpa dem för hans orm var verkligen hungrig nu… Pappa sa igen att vi inte sålde till ormmat. Då blev killen flyförbannad och frågade om pappa var rädd om bilen osv. Fatta hur j*vla hemskt det var!
Det var dock ett par år sedan (typ 2009), o sedan dess har vi bara haft 2 till som ringt och frågat om det fanns mat till hans ormar. Då svarade jag: "Ohja, visst har vi det! Frysen full med händer, hjärtan och inälvor. Det är bara att hämta! Dock får du ta själv, det är inte jag som mördat dem, det kom en kille igår och ville ha plats till sitt byte och vänlig som jag är så fick han lov att stycka honom i källaren och förvara i frysen… Något annat du önskar?" Snacka om att han blev skraj XD
Sedan så var det en (han var faktiskt väldigt trevlig) som såg min annons på Rexar och så frågade han hur stora det var, hur tunga de blev, så sa jag runt 3-4kg, hur så? Han bara "Ja, okej, det blir ju rätt mycket kött på det." *tystnad* " Jo, du förstår, jag hittade ett recept på internet…." *KLICK*
Men man vet ju tyvärr inte alltid vart djuren hamnar tyvärr :/ Även om de blivande ägarna låter super, så kanske dem inte är det…
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#15 det var just det jag skrev…
Är hollisar avlade för kött kan man äta de? Asså allvarligt jag blir rädd,jag tänker på en kanin och en orm! neeeee usch! tanken på det får mig att skrika och gråtaa! :(
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#18 Holländare härstammar från en köttras som åts av människor, men förr var det kanske inte helt ovanligt att man åt holländare heller när rasen var ny. Det är väl väldigt ovaligt idag.
#18 Fast ormar måste ju med äta, och en stor pytonorm kan inte äta möss eller ev inte råttor för att det är försmått.
Usch! Asså fy! Jag va på ett zoo en gång och just den dagen matade dom ormarna med döda möss. Hela med päls och allt! Ormen…. uuu…. svalde mössen hela! Jag gick ut och grät.
Tycker också att det är obehagligt när de vill ge levande kaniner som föda.
Men det var ju ändå reko av dom att fråga specifikt efter föda till orm. Tror många ljuger ihop en historia om världens bästa hem istället för att säga att de är ormägare och söker (levande) föda.
Sedan tror också att många unga (killar) säger så bara för att retas.
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
Nu får jag väl däng…
Ska påpeka först att jag aldrig sålt kanin till ormmat.
Men ärligt talat så skulle jag hellre sälja en kanin till ormmat (som slås ihjäl innan så klart) än till ett dåligt kelhem där den blir sittande i sin bur år efter år. DET tycker jag är det absolut värsta mina kaninungar skulle kunna utsättas för.
Tar inte med idioter som utsätter djuren för sexuella övergrepp i den beräkningen, det vill jag inte ens tänka på för då skulle jag inte kunna sälja kaniner. 

DOm som ringer gör det ju så klart bara för att djävlas, ingen tror väk på fullt allvar att någon skulle sälja sin kelkanin till ormföda. Har själv blivit uppringd nån gång också av sådana som frågar om ormmat, men inget att bry sig om egentligen, det ringer ofta konstiga människor som vill retas.
#24 Jag har aldrig fått ett samtal om det faktiskt. Men varför skulle det inte kunna vara på riktigt?
#24 precis som luppa säger, varför skulle det inte vara på riktigt?
Ja, vad är det som är så hemskt med att mata en orm med en kanin egentligen, om kaninen är avlivad?
Ormar måste ju också få leva och äta. Finns ju folk som skänker sina avlivade hästar till lejonmat i djurparker med. Alla djur måste ju få äta, även de som äter kött.
Angående levande föda så är däggdjur och fåglar enbart lagliga att ge som döda pga lidande. Insekter kan jag inte svara på om de inkluderas av lagen eller om det helt enkelt ignoreras att man ger dem levande till ödlor. Jag har en vän som jobbar med reptiler och fiskar och han är fullt öppen med att de ger levande insekter! Likaså på husdjursmässan förra året så informerades det om att levande djur inte fick användas till reptilerna men att ödlorna matades med levande insekter.
Jag håller med dig i grund och botten. Det är lite därför jag inte vill föda upp kaniner fast jag tycker de är underbara och det är magiskt att vara med och skapa nytt liv. Det finns helt enkelt rätt många uppfödare. Marknaden flödar över av kaniner (bland andra djur), det är lätt att se bara man kikar på blocket.
Det var när den första som ringde ville ha levande föda som det vände sig i magen på mig..
Jag vet att det är natrligt i naturen att ormar äter möss och kaniner. Men att bidra till att sätta in ett djur i en dödsfälla är inget jag vill eller tänker vara med om.
/ N~
28# Håller med,man får inte avliva friska djur väl?
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Det värsta vore väl ändå om personen som ringer låtsas vara en människa som vill ha kaninen som husdjur och sedan matar den med ormen ändå, och så går man runt och tror att den har ett bra hem någonstans. Det är därför jag aldrig skulle vilja annonsera ut en kanin gratis.
#30 man får avliva friska djur men veterinärerna tycker inte om det och vissa försöker till och med hitta nya hem till dem istället. 
Hur tänker folk egentligen????
Hur skulle det kännas om man själv var en liten hjälplös råtta,kanin och bara bli slängd ner i en bur och sedan bli uppäten av en orm :( Blir så sur när man får se videos med folk som tycker det är coolt att se på medans en hjälplös liten stackare blir uppäten av deras ormar! har dom inge vett i skallen? Tror nästan inte det. Då är det väll bättre att köpa djur som redan är döda som finns på djuraffärer.
Jo det får man väl ? Eller? vet inte exakt , det får nån annan svara på ;)
Egentligen, varför är ni så förundrade? Man får ju inte direkt tag på avlivade kaniner så enkelt, så de testar väl att ringa runt till de som vill bli av med sina djur och fråga snällt. Ormar behöver mat de också, så enkelt är det. De är ju i vilket fall ärliga…
#30 Jodå, man får avliva friska djur. Finns dock ett fåtal veterinärer som vägrar.
Lite utanför ämnet men har med telefonanonser att göra,
Jag var ute efter en medryttarhäst/ sköthäst lade upp en annons på blocket och så ringde en man mig och berätta om sina topp hästar som bodde centralt i stan, "toppen" tänkte jag. sedan frågade jag hur mycket hjälp han behövde. han sa"Jag behöver lite hjälp varje dag,.. för jag säljer nämnligen sexleksaker.. är du intresserad av sånt?" Herregud! jag blev rädd äcklad och lite arg. Började fundera på om jag hade lagt upp min postkod i annonsen med så han kunde hitta var jag bodde. (Av rena obehag) Jag blev tyst och mannen la på luren.
Kan påpeka om att han ringde dagen efter på dolt nummer flera gånger inna jag svarade.
Den efter de samtalet fick jag en lärdom..Tänk på att det finns idioter över allt. Ska man sälja på anonns så kan man ha klorna framme!
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Hade jag haft en massa kaninungar som inte blev sålda hade jag helt klart kunnat tänka mig att sälja dem som ormmat. De skulle dock säljas avlivade så jag säkert visste att de inte blev levande föda.
Att bli middag till djur eller människor är inte det värsta en kanin kan utsättas för, det finns värre saker som att bli övergiven i sin bur, utsläppt i det vilda, utnyttjad som sexleksak osv.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
har ni tittat på djurens rätt!!!!
gör det
då ser man hur djuren blir behandlande inna de ligger på våra tallrikar eller på våran mössa eller jacka!!!!!!!!
djurensratt.se
HAHAHAHAHAHA…..
Det har väl inte riktigt med ämnet att göra ;) Här snackar vi ju kaniner som ormmat ;)
#37 håller med dig, det låter rått men hellre det än dom sakerna du sagt.
#38 Det finns bra slakteri också, och det finns också bra människor som föder upp djuren som skickas dit. Tro mig ^^ Men sen borde alla ställen där dom inte sköter sina djur stängas och personerna borde få djurförbud.
Det som jag personligen har upplevt med djurens rätt är att dom tjatar på att folk ska bli vegetarianer/veganer/semi-vegan. Vilket jag inte tycker är helt rätt. För då lär vi inte ha några djur kvar här på jorden. Iallafall inte kor och grisar. Nästan alla tjurar som gårdarna får går till slakt förr eller senare, även kor som skadar sig. men för att korna ska kunna producera mjölk måste dom få en kalv. Och alla är ju inte kvigor. alltså skulle tjurarna/stutarna avlivas ändå men till ingen nytta. Men det viktiga är att dom har det bra påvägen dit!
#40 Håller med dig om djurensrätt, har också fått exakt samma bild av djurensrätt.
Jag och några kompisar hade värsta diskussionen om vad som skulle hända om alla blev vegetarianer / liknande, det är ett väldigt stort ämne, och vi diskuterade om samma ämne vid lunchen i flera dagar! Sen kanske man inte ska ta för givet att alla djur som vi äter har/hade det så där! Tror du på allt som står i tidningar? Tror du på allt som du ser p tv? I princip samma sak tkr jag.. Man bör tolka och skaffa sig sin egen uppfattning, istället för att lyssna på allt som står och sägs.
Som #22 säger så tror jag också att många unga killar ringer för att djävlas, få höra reaktionen från en kaninägare som bli upprörd, jaa tyvärr det finns såna idioter.
Tror ingen vettig ormägare ringer på en annons där det står att man vill hitta ett kärleksfullt hem till sin kanin. Vettiga ormägare har redan kontaker där dem får tag på kaniner/marsvin/spädgrisar osv.
Men visst finns det säkert dem som är seriösa när dem ser en kull kaninungar och inte har dessa ormmats kontakter, klart dem ringer runt och kollar, tillslut kanske det finns nån som går med på det.
Men klart det är hemsk för oss kaninägare att få ett sånt samtal.
Jag jobbar själv på en djurpark där vi har små och stora ormar och jag kan iallafall säga att vi matar aldrig med levande byte till nån utav våra ormar :)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Men asså vf ska kanin som är till kel dö för orm mat? jo för att ormar vill äta,kan inte de söka på kaniner som är avlade för kött!
#38 eller så kan man själv åka till ett slakteri och be att få titta. Verkligeheten är inte riktigt så illa som djurens rätt vill visa. Den uppmärksamamde grisfilmen tex visade det sig att de faktiskt filmat på ett sånt sätt att djur som hade det bra framställde som dåligt. Tex det här med halm, oftast fanns det halm i båsen men de hade ätit/bökat bort det på vissa ställen och då valde djurens rätt att filma just grisar som stod där halmen var slut utan att visa att det två meter bort fanns massor med halm som grisarna kunde äta och böka i.
Visst finns det människor som vanvårdar sina djur, men den absoluta majoriteten tar väl hand om sina slaktdjur, de måste göra det eftersom sjuka och skadade djur ger prisavdrag och kan även leda till en anmälan om vanvård. Självklart finns det massor att förbättra, men i sverige är det i allmänhet riktigt bra.
Ormägare bryr sig nog inte så mkt om det är en kel kanin eller inte , säger inte att alla gör så , men en del iaf.. Jag håller med, det klart det är hemskt att som kanin ägare bli frågad om den säljs som ormmat, men man får nog se det ur olika perspektiv :) Då menar jag att man kanske ska fundera på hur ormägaren tänker.
Som TS säger : "jag förstår att de har ormar som husdjur och vi har kaniner som husdjur"
Just i det här fallet var det inte så snyggt gjort av ormägaren, som läste annonsen och ringde fast än det stod kel kanin ! Förutsatt att det nu gjorde det :)
En seriös ormägare borde väl kolla upp var det går att få ormmat innan den skaffar ormen. Tycker jag. Tror att många bara ringer för att jävlas. Jag hade t.ex satt ut en annons för en kanin som hade rymt, en månad senare ringer en liten kille runt 12-13 år och säger att han hittat min kanin och tänker bränna den. Typisk P12:a som bara vill jävlas. Jag tror faktiskt inte på det där, precis som att jag inte tror på alla som ringer efter ormmat. Det finns troll överallt, så man får ta alla oseriösa telefonsamtal med en nypa salt.
#43 Vad spelar det för roll vad kaninen varit i sitt liv? En död kelkanin kommer inte att kela längre och kan lika gärna bli föda. Om du nu inte vill gosa med liket, det är ju upp till dig. Vi är ju redan överens om att man inte ska sälja levande kaniner till ormägare.
Jag ser inte heller några problem med att ge redan döda djur till rovdjur. Det största problemet med att ett djur ges levande till ett rovdjur är väl att det är väldigt stressande för ett bytesdjur att jagas av ett annat djur och den dör oftast på ett mer plågsamt sätt. Men att ge en död häst till en djurpark eller att sälja en död kanin till en ormägare tycker jag är helt okej, men det är ju också upp till en själv.
Min gamla klasskompis bestämde sig för att sin häst skulle bli lejonmat. Hon ville inte slösa bort köttet på det sätten men visst tyckte hon det lät hemskt. Hon ville inte det skulle gå till spillo. Vilket jag tycker är vettigt ^^
Men i vilket fall som är det väldigt respektlöst att ormägare eller reptilägare ringer på en annons där respektive gnagare/hardjur är utsatt att säljas som keldjur och inte mat.
#49 Ja precis. Det tycker jag verkar bra, även om det är hemskt. Men det är ju bara att välja. Vill man att djuret ska bli maskmat eller mat åt rovdjur när det dött? Begraver man det kommer ju ändå maskarna äta upp det.
Självklart är det respektlöst. Står det att kaninen är till kel ska man inte fråga om ormmat.
47# Jag menar att de köper kaniner från blocket som är endast till kel,och sen använda de som orm mat!
Många är ju oseriösa också, det går att köpa frysta råttor i vissa djuraffärer, vilket jag antar att många ormägare vet om, ändå ringer dom om kaninannonser för att skrämmas. Vet att våran bologilärare hade köpt frysta råttor i en djuraffär en gång till en lektion. Dessa råttor är ju till för ormmat. Jag tror att det finns i ganska många djuraffärer.
Jag förstår verkligen inte vad det är för skillnad på om de köper en kanin avlad för kött eller en avlad för kel? Båda är väl lika mycket värda?
En aspekt att ta med i beräkningen är storleken. En Hermelin är lättare att svälja för en orm än vad en Vit Lant skulle vara. ;)
#53 Håller med! Dem är absolut lika mycket värda.
Själv skulle jag dock inte klara av att äta kanin.
Jag hade heller inte kunnat äta kanin. dock har jag ingen och har aldrig haft en, tyckte bara disskutionen i sig själv är väldigt intressant.
men jag antar att Vit lant har mer kött än vad en hermelin. (Antar i mitt huvud att Vit lant är större och är en köttras om man säger så)
därför borde det kanske vara bättre att ge vit lant ?
#55 Jag tänker mest som så att om man ska ge foderdjuret helt, med päls och allt, så är nog en kanin på 1 kg smidigare än en köttkanin på 3-5 kg
Ah, då fattar jag hur du tänker ^^
#47 "Om du nu inte vill gosa med liket, det är ju upp till dig."
Haha klockren, min humor såhär sent på kvällen ;)
Jag hade kunnat tänka mig att sälja till ormmat men hade precis som någon skrev avlivat djuret innan. Dock vet jag inte om det är lagligt beroende på slaktmetod att sälja vidare till ormmat, men det är en annan diskussion.
Jag tror dock inte att någon ormägare hade velat betala några hundralappar för en enstaka kanin, så har man satt ett högre pris så borde man inte riskera alla såna som ringer.
Jag som ofta skänker mina kaniner har i och för sig aldrig varit med om att någon ormägare har ringt. Det enda konstiga samtalet jag har haft är "hej jag såg en annons om dina kaninungar, säljer du bensin också?"
Jag ser dock inte såna samtal som något hemskt utan mest som underhållning, kanske för att det händer mig så sällan x)
Hade någon ringt och velat köpa några av mina kaninungar till ormmat så hade jag tagit dom seriöst och funderat på det.
Sen är jag visserligen själv en ormfantast vilket kanske bidrar till att jag tycker det är så ok att utfodra med andra djur.
Det känns ju lite ovärt att som ormägare betala några hundra för en enstaka kanin när de finns frysta råttor billigt. Då känns det som om ormägaren antingen bara vill jävlas, eller så är han/hon bara okunnig.
#59 Det finns flera ormar som är för stora för att bli mätta av råttor. De behöver större däggdjur därav att de köper större däggdjur.
#59 Alla ormar, som t.ex stora pyton & boa kan inte äta råttor, för dem är för små för dem.
Jag tycker inte att det är någon skilnad att ge en orm en död kanin eller en kyckling från Coop.
Jag tycker det är lika liten skilnad ifall det är ett levande höna eller katt! Levande djur är levande djur! Att ha ett djur i fångenskap är en enbart egoistisk handling, det är inte för djurets skull vi har det, de skulle helt klart klara sig bättre utan våran påverkan och sedantusentals års domesticering! Nu är det så att vi har djur och vi försöker ta hand om dem väl! Jag ser inge skillnad varför ormar ska få äta levande djur när inte tama hundar får det! Kommer någon med argumentet att en orm inte skulle gå att hålla i fångenskap om den inte fick levande mat så ska den heller inte hållas i fångenskap!
Kött kommer från djur- djuret är mindre intressant!
Däremot så tycker jag att det är hänsynslöst, respektlöst och oansvarigt och oserriöst att ringa till folk som säljer sina älskade sälskapsdjur till nya hem! Skulle en sådan människa ringa till mig så skulle jag försösöka få det polisanmält! Det borde ju verkligen kunna kallas för förargelseveckande bettenede!?!
Här är en liten länksamling från jordbruksverket om någon vill lläsa på mer! http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2010/
#62 Ormar i fångenskap får inte äta levande föda :)
#63: men det är ju inget som garanterar att de inte gör det i alla fall..
Håller med #62. Man ska förstås ta hänsyn till säljaren och inte ringa på en annons med kelkaniner om man vill ha mat åt sin orm, men i grund och botten är ett dött djur alltid ett dött djur, och då skulle jag mycket hellre utfodra mina djur med en kanin som antagligen haft det många gånger bättre än en kyckling som fötts upp under fabriksartade förhållanden.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#64 Jag föredrar också att äta ett lyckligt djur än ett djur som har stått i trånga bås hela sitt liv
(har varit veggo nästan hela livet! Undantagen är vilt och djur som jag vet garanterat har haft ett bra liv)
Men jag tror inte att någon skulle komma på tanken att annonsera ut sin döda kanin att användas som ormmat?

#25, #26 Dom som ringt till mig har velat djävlas, det märker man ju ganska snabbt.
#64 Nej det är det ju inte. Så är det ju med alla lagar;) Ingen som vet hur många siom följer det osv.
Men alla ni som säger att ormar hellre ska äta råttor och möss. Då är det ju fel med. Råttor och möss är lika mycket sällskapsdjur osv som kaniner,
#59 Pytonormar (iallafall Tigerpyton) har ett speciellt matsmältningssystem som fungerar så att dem smälter ett byte i taget, skulle man då ge dem 4-5 råttor (vilket en stor orm säkert behöver för att bli mätt) så kommer den bara smälta en i taget vilket kommer resultera i att dem andra råttorna kommer ruttna i ormen, därför ger man bara ett byte till dem i taget och eftersom dem stora ormarna just är stora så behöver dem kaniner eller andra större djur.
Jag tror inte att personer som bedriver Avel av kaniner för ormmat eller kan tänka sig sälja kaniner till ormägare direkt syns så mycket pga dem säkert skulle bli nerringda av personer som tycker att det här är hemskt.
"seriösa" ormägare har kontakter eller bedriver egen Avel. Därav så tror jag att många ormägare som har större ormar och inte har dessa "kaninkontakter" försöker ringa runt på olika annonser för att nångång kanske det finns någon sån där person som faktiskt går med på det. Dock tycker jag att man som vettig människa inte ringer på en annons där kaninägaren tydligt nämner att hon/han vill att kaninen ska få ett kärleksfullt hem. Sen tror jag som jag tidigare nämnt att många bara ringer för att jävlas.
Råttor och möss är säkert betydligt lättare att få tag på men just pga Tigerpytonormarna måste ha ETT större byte så måste dem leta efter en kanins storlek.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
#31 Vad gör man om man får veta att ens djur blivit ormmat fastän man tydligt sagt att man inte säljer till sånt? :O kan man göra något åt det?
//Forgetful
#69 Nej när du har sålt djure så har ägaren alla rättigheter att göra vad hen vill så länge det inte bryter mot lagen.
Ormar måste också äta, tycker att ni är hycklare som sitter vid matbordet och tuggar på en ko och sedan blir helt rabbiata när någon matar sitt husdjur med kanin. Skärp er förfan.
Sedan ska det ju självklart gå rätt till, man får ej mata med levande och självklart skall man som orägare ej ringa på annonser där det tydligt står att de ej är ormmat.
#71 Jag tror folk ser skillnaden mellan kanin och ko som ganska stor. Det är ju antagligen många fler som har kanin som husdjur, och kon är ju oftast till för produktion av olika slag. Det är inget husdjur du åker till en uppfödare/djuraffär och tar med hem och har inomhus i en bur eller utomhus i en bur.
Klart djur ska ha mat, oavsett art. Jag slipper gärna se det ^^ Sen får folk sköta sina ormar själva för jag tycker dom är läskiga. Men precis som du också säger så ska det gå rätt till och man ringer inte folk som vill sälja sina kaniner som keldjur.
71# Människor äter inte köttdjur levande. Och som #72 sa så sser många en stor skillnad. Dessutom äter inte alla kött ändå, så att kalla oss hycklare tycker jag är fel.
#72 Anser inte att det är skillnad? Kor är lika mycket värda i mina ögon som en ko.
Men människor behöver äta kött och ormar behöver äta och då måste vissa ha kaniner. Så anser att det inte är söttre skillnad.
#73 Det får inte ormar i fångenskap heller göra, så ingen skillnad:)
Jag skulle inte ha något emot att sälja en kanin till ormmat, dock skulle jag se till att den var död innan den "serverades". Livets gång :)
Det är väl klart dom är lika mycket värda, det är inte det jag pratar om. Det jag pratar om är skillnaden mellan dom som djur. Du åker ju inte till en djuraffär och köper en ko ? Att du oftast inte har dom som sällskapsdjur utan har dom för produktion i något slag som då mjölk och kött. Medans kaniner har du som sällskapsdjur på ett annat sätt
även fast det säkertligen finns produktion inom kanin med som köttdjur. Men som sagt, kor är i de flesta fall enbart produktion. Men det innebär inte att man älskar dom som individer lika mycket för det
Edit; Inlägget var menat till #74
Pappa hade en kompis en gång som födde upp möss till ormmat… Han mantade dem med LEVANDE möss…
Pappa sa att jag inte skulle se på och jag fick gå in och gosa med de små musungarna i garderoben med tusentals möss i burar!
De var så söta! Och ibland grät jag av tanken att de åts upp av de där ormarna…
Hemskt…
Fast den där mannen hade inget vidare vett i huvudet, han sitter i fängelse nu för brott mot något med barnpornografi… Finns sjuka människor asså..! ;/
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
Måste bara ställa en fråga till er som är emot att ormar äter/ätit (de är numera inte lagligt) levande föda.
Hur ställer ni er till att lejon, geparder, leoparder, tigrar etc. jagar byten i det vilda och äter upp? Där pinas djuren och kanske förblöder till döds i stället för att snabbt få gift i sig och slukas av en orm. Naturen är skapt att större djur äter mindre djur. För att växt och djurriket ska fungera måste vi ha förstahandskonsumenter, andrahandskonsumenter och till slut toppkonsumenter. Alltså behövs det växtätare som äter växter, djur som äter växtätarna och ett djur som äter djuret som äter växtätaren men som själv inte blir uppäten. Utan detta skulle världen va helt vriden ;)
79# Bytesdjur i det vilda har större utrymmen och ar en chans att komma undan. Dessutom kan de inte döda bytena på något annat sätt och de måste äta.
Men, måste dyka in lite med en lite OT-fråga i denna intressanta diskussion
Jag kan inte mycket om ormar, men har förstått att de inte brukar få mat så ofta. Om då vissa stora ormar bara kan smälta ett byte i taget, och man därför inte kan ge dem flera byten samtidigt. Kan man då inte helt enkelt ge dem råttor lite oftare? En "liten" råtta borde gå fortare att smälta än en lite större kanin. Eller?
#77 Ja det finns kaniner för produktion med, inte ovanligt. Då använder man oftats både köttet och pälsen.
Vart man köper det spelar väl ingen roll förresten? Djuraffär köper inte jag djur heller så, enbart uppfödare eller ev privatperson.
#78 Fast när han gjorde det kanske det var lagligt? Det är inte så länge denna lagen har funnits att dem inte får mata med levande. Men ormar måste ju med äta? Så att föda upp möss för att ge till ormar är inget fel. Annars svälter ju dem.
Och sättet dem dör på, går väldigt snabbt, mössen hinner inte känna någonting.
#81 Små ormar som t.ex majsormar äter ca 2-3 gånger/månad, ca 1-4 möss/gång. T.ex pyton äter 1-2 gånger/månad, och då 1-3 råttor eller 1-2kaniner kanske.
Man kan inte ge oftare, för då hinner inte det som är i ormen smälta undan ordentligt, och då kan det ställa till med bekymmer,så oftare än så får man ej ge.
#82, Men det är ju skilllnad på djur som djur ? Inte på djurens värde, en mus och en ko har samma värde för mig, precis som en orm och en elefant. Dom har lika mycket värde för mig som alla andra djur. Men det är väl klart det är skillnad på en ko och en kanin ? Du har inte kon i en bur t.ex. Och det var också ett exempel det där med djuraffär, att man kan åka dit där och köpa en kanin och ta med sig hem idag. Dom säljer inte kor i djuraffär ^^ Och kor kräver mer av allt i princip. För dom är större. Jag skiter i var folk köper sina djur rent ut sagt, sålänge jag vet var mina kom ifrån och jag vet om hur dom haft det,om dom har varit sjuka osv osv.
Men en skillnad mellan ko och kanin eftersom det är exempelt vi pratar om, det är att kon till nästan 99% är till produktion. Jag tror inte det är många som har dom som keldjur.
Medans kaniner faktiskt är både och. Keldjur och i produktion. Det har vi ju som exempel på detta forumet att det är ett keldjur,sällskapsdjur eller vad man nu än vill kalla det.
#83 Jo men jag tycker kan ska skilja på om det är keldjur eller produktion faktiskt. För mig är djur lika mycket värda oasvett om den är för produktion eller kel! Det var det jag ville komma fram till.
Som vissa här inne "ge möss eller råttor istället för kaniner till ormar" men möss och råttor är med lika mycket husdjur som kaniner och lika mycket värda.
Blir sur och arg när man resonerar så att det är bättre att ge möss och råttor än kaniner till orm.
#84 då tänker vi ju samma. Djur är lika mycket värda oavsett djurslag ^^ Du skulle se disskutionen om levande föda inne hos reptilerna, det var många sånna resonemang som att; Möss är keldjur, hamstrar är djurmat osv osv. Vilket jag tycker är fel.
Folk får ge sina ormar vad dom nu än vill, sålänge jag slipper se det,eller höra. För mig så tar det imot oavsett djur.
#79 Jag tycker att naturen ska ha sin gång, absolut. Men i vild tillstånd så har djuren haft en chans att fly, vilken en mus,råtta,kanin eller vad man nu än ger inte har en chans mot en orm i ett terrarium. Jag mår illa av bara tanken att sätta sig in i det lilla djuret som försöker gömma sig i ormens bur. Min granne berättade om en mus i ett terrium som ormen inte åt upp direkt utan den levde där i 2 veckor och byggde bo och grejer. Det känns inte riktigt rätt.
Jag tycker också att man ska ta hänsyn till hur många ormar det är som faktiskt blivit uppsprättade innifrån och ut av kaniner och marsvin. Vilket det var en disskution om inne på reptiler. Då är det inte snällt för ormen heller. Därför tycker jag det är bäst att ge död föda.
#85Ja precis :)
Det är en av anledningarna till att jag inte är inne där ;) blir bara så sur hur vissa resonerar ang sånt.
Ja jag matade ormarna på gymnasiet jag gick på, det var frösna möss, som då var upptinade. Gick hyfsat bra, för då var dem redan döda. Men inte så trevligt men var tvugnen pga betygen
#86 Det finns ju trots allt en anledning varför jag inte har orm med andra ord :P För att jag inte klarar av matningen. kyckling man köper i affären hade jag kunnat ge, men det är för att jag äter det själv. Annars hade jag inte kunnat ge något annat antagligen. Men sen är jag rädd för ormar så nej, det får vara :D Nöjer mig med en ödla som åt zoorbas,mjölmask och syrsor :P
Om man ser över hela världen så är kaniner oftare produktiondjur än sällskapsdjur.
#88 kanske det, det kan jag inte svara på då jag inte är intresserad av kaniner inom produktion och äter inte det heller. Men poängen i det jag skrev så är det att kon är till 99% produktionsdjur. Kaniner har jag ingen aning om ^^
#89 Tror att de används i produktion i nästan lika stor utsträckning som kor, man får ju tänka på att kor är heliga i ett av världens mest befolkade länder och kaniner äts i väldigt stor utsträckning i väldigt många stora länder, precis som kor.
#90 mycket möjligt ^^ som sagt har jag ingen aning.
En annan sak som jag tänkte på nu är päls. Är det ok att ta pälsen från kaniner,räv och allt annat som man nu använder som är inom produktion ? Att göra jackor,halsdukar,mössor osv. Är nyfikna på er åsikt ?
Jag tycker att det är okej om dom ändå ska gå till att bli mat, så tycker jag bara det är bra att man tar tillvara på pälsen. Därimot tycker jag inte det är okej att man bara tar pälsen och slänger kroppen. Det är slöseri tycker jag.
#91 Tycker som du, ska djuret bli mat så tycker jag att man ska ta tilllvara på hela djuret.
Att bara döda ett djur för att det ska bli päls (vilket inte är livsnödvändigt att ha som att äta mat är) tycker jag borde vara olagligt.
#92 Du har så rätt i det du skriver. samma med kor också, man borde försöka ta tillvara på pälsen om det finns möjlighet!.Jag tycker det är viktigt att man inte slösar med natuerns tillgångar om man säger så ^^
#91 Jag anser att man inte ska avla och döda kanin enbart för pälsen men har man dem till produktion för att äta dem, är det ju bra om pälsen kommer till nytta. Men jag kommer aldrig att bära kaninpäls. ingen päls från djur.
#94 - Ja håller med. Päls använder jag inte heller, för jag antar i mitt huvud att djuren oftast slaktas och enbart pälsen tas omhand. Har inget med päls i överhuvudtaget, och duntäcken använder jag inte heller.
Jag kom hit genom en sökning på en annan ifokus-site men fann denna tråden intressant. Jag håller inte på med kaniner själv utan reptiler (dock inte ormar).
Idioter finns det överallt och självklart finns det olämpliga ormägare. Det är bara att kolla på blocket så ser man tyvärr tonvis med puckade personer som äger reptiler, smådjur, fåglar osv. Jag tycker inte man kan säga att en viss djurhobby består av mer hemska eller idiotiska personer än någon annan. Även om just reptilhobbyn gärna pekas ut som något hemskt eftersom vi ofta matar med hela foderdjur och inte uppstyckade eller nermalda djur (t ex hund- och kattmat).
Jag tycker inte det är okej att ringa på en annons och fråga om man köpa djuret till mat om det tydligt framgår att djuret ska fortsätta vara ett sällskapsdjur. Å andra sidan så verkar många som försöker dumpa sina djur via blocket inte speciellt intresserade av sina djur egentligen. Till och med jag som inte håller på med smådjur kan se att många som lägger upp annonser där bryter mot L80. Så jag kan ändå förstå att man ringer runt folk om man har en hungrig orm hemma. Möss och råttor är lätta att få tag på men behöver man större djur kan man inte gå in i djuraffären och köpa mat precis.
Det är bra att det är olagligt att mata med levande föda, även om jag tycker det borde finnas dispans som gör att ormar som vägrar ta dött får chansen att vänja sig byta föda. Däremot så finns det inget som säger att bara för att man köper ett levande djur så kommer den matas levande. Det går ju faktiskt att avliva dem först.
Men för att vara ärlig så tycker jag mer synd kycklingarna som människan äter än om något djur skulle matas levande till en orm. Avlivningsmetoden som används i Sverige där man först hänger dem upp och ner i en lina för att sedan doppa ner huvuderna i ett strömförande bad där dom förhoppningsvis blir bedövade innan dom får halsarna avskurna känns mer stressande än att falla offer för en orm.
I mina ögon är det värre att gå till Ica och köpa en kyckling än att ge en orm levande föda. Men inget av dem är såklart okej.
Jag har också hört att det är olagligt att ge levande föda. Varför kan man inte bara ge frysta råttor och möss? Det gör vi till min killes ormar :) om dom hade varit större skulle dom kunnat äta kaninungar som dött (exempel att de fryst ihjäl eller att mamman inte skött dom) för det lär väl inte skada? Eller?) :p
#97 Alla reptiler äter inte dött. En del vägrar.
#96 den sorts slakt kallas halal och komemr från islam. De vill att djuret ska tömmas på blod då man inte ska få andras blod i sig för att det är dåligt eller något sånt. Däremot har jag för mig att det är förbjudet att slakta så i Sverige, dock köper vi ju in från andra länder som gör… jag är EMOT halal! Jag kollar köttet jag köper för bara för en religion tycker att djuren ska slaktas på det grymma sättet så tänker inte jag vika mig! Har hört "Halal är bra för det kan alla i Sverige äta oavsett religion!" men jag tycker det är så fel det bara kan bli…. hur många i Sverige är inte emot halal liksom…
//Forgetful
#99 Nej det är inte halal jag pratar om utan den vanligaste slaktmetoden för fjäderfän i Sverige, nämligen med hjälp av elbedövning.
Alla djurslag som slaktas i Sverige innebär väl att halsen skärs upp och blodet tappas av? Ifall man inte avblodar djuren så lär det bli rätt så kladdigt när man styckar sen. Men jag äter inte kött själv och är väl inte så bekant med exakt hur man gör med kropparna. Så det är möjligt att jag har fel.
Grisar gasar dom ju först, skär venen i halsen och sen skållar. Gissa hur många grisar som trots allt fortfarande lever när dom kommer till skållningen =
#100 Du har rätt ^^. Alternativ höns som inte går till föda sövs ner via koldioxid och går ner i en köttkvarn och blir slavs. Så du har rätt, man gör så med höns man äter.
Jag fatta inte en kille som ringde mig .jag säljer kaninungar på blocket han fråga mig
vill du byta till en orm till kanin eller vill du byta en säng .sen skratta han i luren
så sag jag nej sen la jag på luren jag ville inte prata med honom
sen ringde han igen så fråga han fråga mig hur mycket för kaninerna så jag 300kr st sen sa han hur stor snopp har kaninen få han många barn
ursäkta mig säger det .Folk är så inte trevlig telefon dom är tygna
en annan sak på kamrat det va en kille som säger äta kanin är gott skriv till mig
det är inte rolig säger så till mina kaniner och vi andra gillar kaniner
Då hade jag frågat han som ringde om han ville bli polisanmäld. För vad vet jag inte, men ibland så avskräcker det dom iaf.
Dumma människor finns överallt tyvärr. Bara himla tråkigt att dom inte kan uppföra sig.
Jag praktiserar i zoobutik så jag pratar en hel del med reptilfolk efter som att vi säljer fodermöss, de flesta köper levande och avlivar hemma efter som att näringsämnen förstörs när djuret läggs i frysen.
Jag tvivlar faktiskt på att det är så vanligt att folk i Sverige ger levande kaniner till ormar - det är nog vanligare i andra länder som man bl.a. Kan se på youtube. Jag tror många driver även om det säkert finns några få med riktigt stora ormar som matas med kaniner. Min syster hade en riktigt stor boaorm och till i med den fick små möss att äta - dock levande - jag tror inte hon avliva dom själv men dom köptes levande från den djuraffär hon jobba i. Detta var 8-10 år sedan nu dock!
#98 spelar ingen roll. Lagen säger att man måste ge dött. Man får vänja sin t.ex orm att äta dött.
Vet inte om man ev kan få dispans annars.
Mycket väl att det sägs så i lagen. Men reptiler kan inte läsa lagen, och det finns de som helt enkelt inte äter dött, eller har jätte svårt äta dött. En del går det om man kämpar länge med. medans en del äter helt enkelt inte dött, vägrar helt och hållet. Och det är inte meningen att de ska svältas till döds heller. Och mat måste de då ha.
Gäller lagen även för insektsätare tro?
#107 Jo men det var ju det jag skrev, att jag tror dem måste ha dispans i så fall, om ormen verkligen inte tar dött.
Vet faktiskt inte vad lagen säger om det, tror det säger samma, vi var tvugna att ge döda insekter till ödlorna på skolan i alla fall…
Om det även gäller insektsätare mm. Så kan det vara ännu svårare än reptil. ex ge spindlar och sånt.
Min igelkott åt mest bara levande insekter med, försökte ge dött, men det gick inte alls.
Får jag bara fråga!
Skulle ni kunna ge en liten chiuaua till en orm? eller bara för att det är en kanin så ska den inte få leva sitt liv och bli uppäten!
#110 Äter du kött själv?
#110 Det är ju inte samma sak.
Visst finns säkert dem som har gett en chihuahua till orm (död då såklart) om den inte har känt den, skulle inte förvåna mig.
Men kaniner avlas för olika ändamål: Sällskap, Avel, hoppning, mat osv :)
Visst alla djur är lika mycket värda men man måste äta.
111# njaa eller jo men vädiiiiigt sällan!
112# men hur vanligt är det! jag föröker säga att de flesta människor skulle aldrig döda sinn rottwieler tillexempel för kött men kaniner JODÅ! :(
#113 jag tycker du överdriver !! Det är så här näringskedjan ser ut!!! (Citerar ur lejonkungen: "det är livets stora cirkel" xD) Nej men ärligt talat , det du jämför med är helt orealistiskt, det är inte samma sak ! EFTERSOM i dagens samhälle i Sverige äter inte vi hund! Men det finns folk som gör det i andra länder , säkert några i Sverige också !! Sen beror de också på vad man föder upp till, så jo jag tror att folk föder upp hundar och väljer att äta dem ! men kanske inte det extrema exemplet som du valde!!!
Jag har bara en liten fundering. Om det nu är så att det är olagligt att ge djur leadnve föda, borde det då inte vara olagligt att ha djur som måste äta levande? Det är ju inte tillåtet med många exotisk djur, varför ska det då vara tillåtet med djur som måste äta levande när man inte ens får ge ett djur levande föda?
114# klart jag inte överdriver jag försöker förklara det händer många saker run tmig som människor inte förstår! jag har blivit av med 3 av mina kaniner för att grannarnas hnd inte ska dö! det är det att man jämför hund med kanin alltså djur jämförelse! jag hatar det jag vill inte attman ska ämföra djur för att det blir bara så orättvist!
#116 Okej, du behöver inte tycka att du överdriver , men jag tycker det!! Ledsen men jag fattar inte vad du menar med resten av ditt inlägg :-\
117# jaja.. men tycke rinte heller att du behöver skrika! jag ville oxå skriva av mig lite ;)
Skriker ?! vem har sagt att jag skriker ?! jag menade absolut inte så, bara för att man använder utropstecken betyder inte det att man skriker !…
Nu orkade jag inte läsa riktigt allt, men det mesta.
Det är olagligt att ge ormar levande föda, om man inte har ett speciellt tillstånd.
Vad som krävs för att få det vet jag inte, men kan tänka mig att man kan få det om ormen t.ex. inte äter döda djur eller något sådant.
Jag förstår heller inte varför ni tycker det är så hemskt? Ormar måste äta.
Då är det väl jättebra ifall de ringer runt (på ett trevligt sätt) och frågar folk som säljer sina kaniner om de kan få köpa dem till ormmat.
Annars skulle ännu fler människor börja föda upp kaniner. Då är det v'l mycket bättre att de kaniner som redan finns får bli mat istället för att hamna i en bur där den får sitta utan kärlek år efter år.
Sedan förstår jag heller inte vad skillnaden mellan en köttras och sällskapsras är? De är avlade för olika ända mål men en kanin avlad för skallskap kan väl bli mat precis på samma sätt som en kanin avlad för kött kan bli till sällskap?
Varför är det mer okej att äta en visst djur än vad det kan vara att äta ett annat?
Det är något jag kan bli väldigt upprörd över hos många människor! "Jag äter inte kanin och häst men ko och gris mår bra!" Hur fasiken kan det vara mer okej att äta gris och ko framför kanin och häst.
Kaniner är lätta och bra för miljön att föda upp. Eller hästar, alla dessa travhästar eller slutkörda ridskolehästar.
Det är väl mycket bättre att ta vara på allt det köttet än att föda upp en mamma nya grisar och kossar som levt under hemska förhållanden?
Förstår verkligen inte hur människor tänker ibland..
Men alla är vi olika! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag tycker att det är okej att ta vara på köttet om ett djur tvunget måste avlvivas, t.ex en skadad häst. Men majoriteten av det kött som säljs i affärerna är från köttindustrier, vilket jag är emot.
Halalslakt innebär väl att djuret ska vara vid medvetande under slakten.
Det är inte tillåtet i Sverige.
Att djuret lever när det avblodas är väl ett måste, fast då är djuret inte vid medvetande.
När det gäller kaniner som blir mat så tycker inte jag syftet spelar någon roll….så länge djuren haft det bra under tiden de levde. Oavsett om en kanin ska ätas eller säljas så ska den skötas bra!!
Gissningsvis äts många rasrena kaniner, spec. de med svåra färger/teckningar 
Av en kull på 7-8 ungar kanske 2-4 st. blir utställningsbara, vad gör man med resten? Skänker bort på blocket?
Då går de hellre i grytan här hemma iaf. 
Mvh. Ann E Mellerudskaniner och Dvärgvädurer www.mellis.n.nu
119# du had emer än 1 otrops tecken och det brtyder att man skriker! men jag vil inte göra någon ledsen eller sur så jag struntar i det! :)
För mig betyder inte dt att man skriker ! Det är bara så jag har lärt mig .. Men man behöver inte ta förgivet att alla är så otrevliga över internet, man är olika och bör då kanske ha lite överseende med vad folk skriver :-) men nu blev det lite OT, Tillbaka till ämnet! :-)
124# Ber om ursäkt :)
#123 Utropstecken är inte alltid att man skriker, kan betyda med högre ton också.
Men som sagt, alla djur är lika mycket värda men alla måste äta.
Då skulle man ju inte få ge råttor eller möss till ormar heller, samma sak.
Och t.ex stora pytonormar måste äta mat som är stora som t.ex kaniner, räcker inte bara med råttor.
Och det är livets gång. Då skulle alla bli vegetarianer men då räcker inte all mat till oss & djuren. Så det går ju inte heller.
Och ett djur som är död lider inte.
#126; Att maten inte skulle räcka om alla blev vegetarianer stämmer inte. Det skulle finnas mer mat.
Ett exempel är oxarna, regnskogen huggs ner för att sojaplantor ska planteras för att förse oxarna med mat.
Det går åt betydligt mer soja för att försörja alla oxar än vad det skulle gå åt om vi åt sojan direkt. Det innehåller dessutom ner näring eftersom den försvinner på resan genom oxen, transporter, tillagning osv.
Världen skulle vara betydligt mindre förorenad och rikare om ingen åt kött.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Usch! Jag mår illa bara utav blotta tanken på min lilla älskling i ett ormgap! :O
Kram Emelie och djuren!<3
#127 Vi hade diskution på gymnasiet om just detta. Och alla var överrens om att det inte skulle bli mer mat, eftersom det är fler som ska dela på allting i så fall.
Så mer blir det ju inte, för regnskogar osv kommer fortsätta sågas ner osv för att folk ska bo överallt osv.
Och oxrarna måste ju äta oavsett om dem är till slakt eller inte?
Men här i Sverige ger man inte soya till oxrar (antar att du menar köttkor/oxrar?)
126# Ja, stora ormar behöver större byten än råttor, men då bör man kanske inte ha dessa som husdjur utan välja en mindre orm.
Fast vad gör det okej att mata ormar med råttor?
130# Kan ormen matas med redan frysta råttor är det väl okej, men det jag menade är att större hela djur är väldigt svårt att få tag på, och om ormen dessutom behöver levande föda är det ännu en anledning till att inte ha dem som husdjur. Då är det bättre om ormen får sköta sådant själv i sin naturliga miljö.
#126 "Då skulle alla bli vegetarianer men då räcker inte all mat till oss & djuren. Så det går ju inte heller.
Och ett djur som är död lider inte"
Såå många säger sånt, men det stämmer inte och jag fattar inte vart ni fått den falska informationen om. Djuren äter också soja och annat som vi människor skulle kunna leva på. Boskapsdjuren äter upp 95 % av världens sojaodling. Den skulle vi människor kunna ha och minska ner på antalet boskapsdjur eftersom att köttet inte skulle behövas isf. Dvs det skulle finnas mer mat! Markytor till bete skulle inte ens behövas i de mängder som det gör idag. De områdena skulle kunna användas till jordbruk/odling, inte bete.
De enda djuren som skulle behövas skulle vara sällskap/hobby, vilt och för ex. mjölk. Det skulle inte behövas produceras lika mkt åt eftersom att antal djur minskas. Det är vi människor som väljer hur många djur som ska leva.
"Så mer blir det ju inte, för regnskogar osv kommer fortsätta sågas ner osv för att folk ska bo överallt osv" - De huggs främst ner för bete till boskap.
"Och oxrarna måste ju äta oavsett om dem är till slakt eller inte?" - inte lika mkt, man skulle inte ha lika många djur om det inte vore för köttindustrin.
#131 Det är det ingenting som säger, jag bryr mig inte om man ger en orm föda i form av kanin eller råtta/mus, så länge de är döda.
#132 Men om ormen kan matas med redan frysta kaniner är ju det också okej. I såfall.
Jag tror inte att det är mycket svårare att få tag på kaniner än råttor som orm föda om jag ska vara ärlig..
#133 Nej precis det tycker jag med. Mitt inägg var mer riktat mot #130 då jag tolkar det som att #130 menar att man kanske inte ska ha stora ormar om det blir så att man måste mata dem med kaniiner, istället kanske man ska satsa på mindre ormar och istället ge dem råttor.
Men jag vet inte , kanske tolkade det fel :)
#134 Ja det tycker iaf. jag. Vet ingen som har sagt att det INTE är okej att mata redan döda kaniner? Vi syftar ju på att de vill ge dom levande.
#133; Jättebra förklarat! :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Att köpa kaniner till mat kostar mer och du kan inte få tag i kabiner regelbundet som du kan med te.x råttor avpassade för ormmat. Det blir ett jäkla massa jobb för att hitta mat till ormen, därför är det bättre att inte ha sådana ormar alls
138# VISSA KAN INTE ORKA KOLLA PÅ SÅNT!RECPEKTERA MIG OCH ANDRA! DU HAR FÖRSTÖRT HELA MIN DAG! TRYKTE ALDRIG Å ATT SE VIDION MEN FÖRSTA BILDEN SOM VISAS PÅ BÅDA ÄR HEMSKT!!!!!!
Kan någon Medarbetare ta bort de två inläggen med videoklippen? Användaren i sig är ju inte kvar, men tycker ändå inte att det passar sig att lägga in sådant här.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
141# håller med! Kan någon ta bort inlägget? :(
JA GÖR DET
HAHAHAHAHAHA…..
#140 Mata inte trollet….
Herre gud! vf finns det då många troll nuförtiden? :((
Jag håller med ta bort videoklippen om orm för kaninmat
hemskt se det 
För att förtydliga. Förbjudet mot att mata med levande föda gäller INTE insekter.
#120 Haha ja det är lustigt hur konstigt vissa resonerar. En gång blev jag kallad för en hemsk människa för att jag matade mina djur med döda möss. Sen såg jag att personen i fråga hade både hund och katt själv (alltså rena rovdjur). Dessutom åt hon kött. Själv så var jag vegan vid det tillfället och kunde inte förstå hur jag kunde vara hemsk men inte hon?
#137 Fast det är väl ändå upp till var och en att avgöra hus pass avancerad eller krångligt husdjur man vill ha.
Håller med Holmgren, varför är det mer ok att mata ormar med råttor än med kaniner? För att vi befinner oss på kanin.ifokus och inte på råttor.ifokus? Det finns hur många som hellst som ger bort sina kaniner, det låter som billig ormföda i mina öron.
Ormar måste äta, alla verkar överens om att det är död mat till ormen som gäller. Vad det är för djur borde alltså inte spela någon roll, så länge de haft ett bra liv…och har avlivats humant.
Mvh. Ann E Mellerudskaniner och Dvärgvädurer www.mellis.n.nu
Precis som många säger, ormar måste få äta kött! Har ni förresten hört att dom har kommit på hur man odlar kött? Då får väl alla köttätande människor börja med det när det blir aktuellt att köpa.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Det är sant som du säger, det är olagligt att mata med levande djur, men undantag finns där man måste mata med levande då ormen kanske inte äter död mat.
Jag har själv både ormar och kanin, men skulle aldrig kunna tänka mig att mata mina ormar med kaniner!
Men som alla är eniga om så måste ju ormar med äta..
Men däremot "ormmänniskor" som ringer efter kaniner på annonser där säljaren vill hitta ett nytt hem är bara okänsligt, och att ringa klockan halv ett på natten för att det ändå är lov är bara idiotiskt.
min åsikt! :)
#149 Det kontstiga med odlat kött är att folk verkar väldigt negativt inställda till det. Av vad jag har hört när det tagits upp på nyheterna är att många tycker det verkar äckligt och onaturligt.
Men jag tycker det verkar jätte bra att kunna framställa produkten direkt istället för att låta något stackars djur ha ett uselt liv (om vi ser till vanligt komissionell uppfödning) för att sedan slita bort köttet från dem.
Jag hoppas att det där med odlat kött kommer slå igenom. :)
#151 precis! Och så är det ju inte miljövänligt att äta kor. Hoppas verkligen på att dom tar bort vanligt kött helt och hållet, för det känns som att det missbrukas lite :) kan man inte äta lite mer veganiskt? Nej men, dom får nog minska på uppfödningen av köttdjur iallafall ;)
Fast konstgjort kött görs ju på stamceller, som skulle kunna ha använts till mycket bättre saker.
#153 jaha :) vad är mycket bättre än det?
Stamceller kan b.la användas för att bota svåra sjukdomar. Jag tycker att det är bättre att ägna stamcellsforskning åt det än på konstgjort kött.
Jag tycker det är precis lika viktigt.
Själv så tycker jag nog att miljön går före att bota sjukdomar. Förstör vi jorden så spelar resten ingen roll. Eftersom kött är en sådan stor miljöbov idag så tycker jag det är bra att det bedrivs forskning på området.
Just precis! Om jorden blir friskare, blir vi det också.
Varför inte bara äta mindre kött? Vi kan klara oss utan kött. Vill man inte avstå helt kan man i alla fall äta mindre utav det.
Lättare sagt än gjort.
#159 Vi männidkor behöver kött, det är proteiner som vår kropp behöver. fa st jag skulle inte unna äta kaninkött som kommer från en uppfödare..
Alltså , vart vill ni komma med det här ? Att snacka om att folk borde äta mindre kött kommr inte få folk att göra det!
Alltså , vart vill ni komma med det här ? Att snacka om att folk borde äta mindre kött kommr inte få folk att göra det!
#161 Nej, människor behöver inte kött. Vi klarar oss utmärkt utan det. Dock hör detta inte till trådens ämne som handlar om att ge kaniner som ormmat.
#159 Inte så lätt. Jag t.ex som inte gillar grönsaker (går bara inte), hade ju inte klarat mig? Alla gillar inte dem grönsaker som man måste äta för att "ersätta" köttet. Så, så lätt är det inte.
Vi människor har alltid ätit kött, mest naturliga för oss.
#165; Det är verkligen inte grönsaker man äter som vegetarian/vegan.
Visst äter man mycket grönt, men det ska man hur som helst.
Det enda som finns i kött som vi behöver är protein. Och det finns på flera andra ställen än i kött. Det är dessutom betydligt nyttigare att äta sojaprotein (t.ex. sojabönor) direkt, än vad det är att äta en kossa som åt detta sojaprotein först.
Världen skulle vara så mycket bättre för människor, djur och natur om vi inte åt kött, eller i alla fall drog ner på köttet.
Att säga "vi behöver kött, vi har alltid ätit kött, det är mest naturligt" tycker jag bara är ett bevis på att man inte läst på om ämnet och har fastnat i ett gammalt synsätt.
Dessutom har vi människor en blindtarm.
Blindtarm = gräsätare.
Nu har vår blindtarm ingen funktion längre, men detta är ett bevis på att vi en gång i tiden vart växtätare, eller i alla fall ätit massa växter tidigare.
Jag var vegetarian i 6 år. Men skötte inte min kost och blev sjuk. Nu mer äter jag kött, men långt ifrån vid varje måltid.
Rekommenderar alla inbitna köttätare att texta leva som vegetarian 1-2 veckor för att känna skillnaden. Man känner sig fräschare, blir piggare och mår bättre. Självklart måste man äta bra vegetariskmat och inte förlita sig på bara quorn.
Människor äter 85 % mer kött än vi ska i dagsläget. Det är inte nyttigt för våra kroppar. Men det är sant. Vi äter nästan dubbelt så mycket kött som vi ska.
Människan skulle bli mycket hälsosammare om vi alla åt vegetariskt 3 dagar i veckan. Miljön skulle också må underbart av det!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#166 Skrev jag att man bara äter grönsaker? nej.
Men hade jag varit vegetarian hade jag verkligen haft enformig kost, hade jag inte mått bra på. Har smakat olika vegetariska rätter men inget jag gillade alls.
#167; Du skrev "Jag t.ex som inte gillar grönsaker (går bara inte), hade ju inte klarat mig? Alla gillar inte dem grönsaker som man måste äta för att "ersätta" köttet." alltså ville jag bara förtydliga att det inte är grönsaker man äter för att kompencera köttet.
All vegetarisk mat är inte god. Men t.ex. köttfärssås och quorfärssås känner man ingen skillnad på. Detsamma gäller tacos och veg.tacos.
Det finns veg. produkter som är snarlika olika typer a kött. Du tillagar på precis samma sätt så därför smakar maten precis på samma sätt.
Sedan lär man sig, i början åt jag väldigt enformigt, men efterhand tycker man om mer och mer och tycker kött blir mer och mer motbjudande.
Så att säga att det är äckligt tycker jag inte är ett godtagbart försvar mot att bidra till miljöförstöring.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Sen ska jag inte försköna veg. maten heller. Många veg. biffar smakar papper och är torra som spån. Men släng på en god sås och stå ut. Det leder till något bra i slutändan.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Det här blev väl ändå lite OT nu?
#168 Man kan ju inte äta mat man inte gillar? fungerar ju inte? Och all mat kan man inte lära sig att gilla heller….
#171; Men du kan inte säga att all vegetarisk mat är äcklig, för det är den inte.
Prova byta ut köttfärsen mot qournfärs nästa gång du gör tacos eller köttfärssås. Sedan gör du på precis samma sött som du annars hade gjort.
Prova, det skadar aldrig! :)
Bara för maten du smakat vart äcklig kan man inte ge upp. Det finns massa gott! :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Mår bara illa av att läsa det.
Ge en köttbit till era älskade ormar, jag fattar… det är också ett djur MEN man är väll intetvungen att ge en kanin till den? Ge lite nötkött eller något. 
173; Varför är det mer rätt att äta ko än kanin? Båda var produktionsdjur från början.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#174 Jag menar att köp lite kött i affären..
Hett ämne det här! 
// Anka
#175; Men det är ju fortfarande en ko?
Bara att den kossan haft ett fruktansvärt liv. Är det då inte bättre att ormen får äta en kanin som levt ett bra liv?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#172 JAG kan säga att JAG tycker att all vegitarisk mat smakar blä!
Qourn tycker jag smakar skit! Vegetarianer säger att det smakar likadant som kött, men det gör det absolut inte ! Min åsikt! Jag kommer aldrig bli vegetarian och jag älskar kött så ere! Punkt slut!
Folk har sina åsikter och alla är vi olika, så man kan inte säga vad någon annan tycker :)
#173 Men varflr är det bättre att ge något annat djur till ormarna? Är kaniner mer värda än andra djur?
Äter du kött varje dag, Frida? Miljön. Det är den vi ska tänka på. I min familj äter vi kött 1-2 dagar i veckan, men i skolan serveras det varje dag. Det är något skolorna verkligen behöver tänka på. Får jag fråga hur många som köper ekologiskt?
#179 Mina föräldrar köper ekologiskt.
#178; Har du smakat all vegetarisk mat?
Du behöver absolut inte bli vegetarian, det är en fri värld. Det är det som är så underbart! :)
Men säger du att all vegetarisk mat smakar skit antar jag att du smakat flera hundra olika rätter från alla möjliga platser i världen.
Om inte, tycker jag du ska prova lite till!
I övrigt räknar jag pannkaka till vegetariskt.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#181 Nä , de klart jag inte har, men jag har smakat mycket!
Men jag ska väl inte behöva leta efter flera hundra rätter för att hitta något som är vegetariskt och gott, när det finns kött som jag faktiskt gillar ;)
Gillar inte pannkaka ;)
Köper ni svenskt ekologiskt kött?
#183; Jag gör det.
Det är långt ifrån bra men bättre än oekologiskt, utländskt eller halal.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#184 vad bra :) jo det är som du säger. Inte bra, men bättre. Så tycker jag att alla borde tänka!
Vi kör också på ekologiskt, allt från kött till grönsaker och frukt :)
Underbart ! Själva köper vi allt som vi behöver i eko-varor! :) Tycker det på något sätt känns egoistiskt att inte handla eko alls, men det är min åsikt.
#177 Att säga att en kossa i affären har haft en fruktansvärt liv är helt sjukt…
Visst finns det bönder som inte sköter sina djur, men de flesta som föds upp för att bli kött har det nog ganska bra.
#188 många matgrisar i allafall får aldrig se solljus..
#189 Och det grundas på…? Hemska bilder du har sett på TV?
Vi kan ta ett exempel, dock inte gris men ändå. Vi skickade ett gäng kvigor på slakt i höstas. Deras "hemska" tillvaro såg ut som följer:
Lösdrift med fri tillgång att gå ut och in, dygnet runt. Stor Hage med mycket gräs, stor ligghall som mockades och ströades varje dag. Stackarna…
Visst, det finns dåliga exempel överallt. Men det fokuseras alltid på dem, inte på de bra. Vi skämdes inte över att skicka våra direkt, de hade haft ett bra liv.
#190; Underbart att era kossar haft det bra! Men i de flesta fall har inte djuren det.
Ni skickade några kvigor, alltså antar jag att ni inte har så många kor. Då förstår jag att de haft det bra.
Men de bönderna som har flera hundra köttkor. Inte får de städat varje dag, exemplerasik mat, de får garanterat inte vara ute varje dag och de får absolut ingen kärlek.
Kycklingar - tryck in så många du kan på en lada med betonggolv och ett tunt lager strö på golvet. Frigående!
Lagarna för produktionsdjur borde bli bättre för dagens lagar räcker inte. Men då blir det för dyrt för alla bönder och de lägger ner. Och då kommer köttet från utlandet. Så lagarna kan inte bli bättre.
En köttko har ett mycket sämre liv än en sällskapsko, en mjölkko har det bättre än köttkon.
Köttindustrin är inte vacker. Även om det såklart finns undantag. Men dessa är för få och för små för att täcka upp för all överkonsumtion som sker av kött idag.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#191 Alla vi känner som har köttdjur har en bra djurhållning. Jag personligen har en sämre erfarenhet att mjölkdjurshållningen.
Vet bla en som har 200 köttdjur, hans djur sköts exemplariskt!
Kycklingindustrin däremot… Gud vet hur den skulle se ut för att vara ett bra alternativ för både djur och producent. Jag köper inte butikskyckling, och ägg får vi från egna höns. Det är definitivt en industri jag inte vill stödja!
Sen verkar det generellt som att det är mer problem i grisuppfödningen än vad gäller nöt. Anledningen är förmodligen de skrattretande dåliga avräkningspriserna, det säger sig självt att uppfödarna inte har råd att sköta djuren bättre när de knappt får betalt för fodret de ger djuren. Nog för att nötkött är dåligt betalt, men på grissidan är verkligen priserna dumpade.
Av den anledningen skulle jag önska att folk kunde ge fan i att köpa utländskt kött. Om man bara väljer svenskt kött så kommer svenska köttproducenter att få bättre betalt, och kan kosta på sig mer personal och bättre anläggningar.
Det sjuka nu är att butikerna tjänar på att importera kött eftersom de får importbidrag… Jättebra för Sverige, svenska bönder och miljön! Not…
Ojojoj, nu vinkar OT-polisen med sin flagga här tror jag. 
Jag är vegetarian, och tycker ditt inlägg 192 är väldigt bra. Ska man äta kött är ju det svenska att rekomendera!
Undrar bara hur vissa andra tänker här?
Exempel inlägg 165, du äter inte grönsaker för att det inte är gott? Att endast äta kött som kost ger lätt hjärt och kärlsjukdomar.
Sedan som du skriver i samma inlägg "Vi människor har alltid ätit kött, mest naturliga för oss." ja, visst det har vi, det har också alltid begåtts våldtäkter, krig, misshandel, är detta också okej isåfall?
Utveckligen går hela tiden framåt, då går det inte att hänga kvar i "vad vi alltid har gjort"
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Uj vilket sidospår detta hamnade på nu. Men köttätande VS veggo diskussioner kan vara ganska intressanta dom också. :)
Man behöver inte alls kolla hemska propagandafilmer för att förstå att våra matdjur antagligen inte har det så bra. Det räcker med att läsa föreskrifterna för hus dessa djur enligt lag ska skötas. Det går att hitta på jordbruksverkets hemsida. Där kan man bland annat läsa att man får ha 20kg slakskyckling per kvadratmeter. Alltså inte 20 KYCKLINGAR utan 20 KILOGRAM. Bra djurhållning?
Sen finns det såklart folk som tar väl hand om sina djur, inget snack om saken. Jag skulle själv vilja ha lite egna höns.
Men hur ska man kunna veta om just den där kycklingen på Ica har haft det bra eller dåligt? Det är klart att även folk som livnär sig på att producera kött eller andra animalier kan erbjuda djuren bättre tillvaro än det minsta som krävs. Men stor del av köttet i affären kommer från välmående djur? Och som sagt, hur ska man kunna skilja på "bra" från "dåligt"?
Det enda säkra sättet är väl egentligen att köpa kött från någon som man vet har bra djurhållning.
Jag skulle gärna se att folk åt betydligt mindre komisionellt kött och mer vegetariskt (det är trots allt bättre ut miljösynpunkt). Men jag skulle också gärna se att det blev vanligare med egna djur för husbehov.
#194 Storskalig kyckling- och äggproduktion är som sagt inget att vara stolt över i mina ögon. Men så länge som folk köper butikskyckling och ägg så…
Åh, skönt att det finns folk som gör allt för miljön och djuren! :) mer veggo!
Usch,vad hemskt!Min morbror berättade att det var nån gubbe som bor här i stan där jag bor,Som hade vart full och gått in på en barnfamiljs trädgård och tagit deras kanin!Och matat sin orm med den!Hemskt!
LOOK IT'S BOB
☻/ This is bob, copy paste him on
/▌ every comment you see so he can
/ \ take over the World
hur fick dom reda på att den blivit mat? :(
198# Om du frågade mig,det vet jag faktiskt inte,men det var väl nån av hans "kompisar" han är tydligen ganska känd här i stan..:S
LOOK IT'S BOB
☻/ This is bob, copy paste him on
/▌ every comment you see so he can
/ \ take over the World
#199 usch! Det han gjorde var olagligt ju. Hoppas dom anmält honom.
Vill bara lyfta fram det faktumet att kaniner har fötts upp som matdjur i 700 år, men har bara varit kelkaniner i knappa 30 år (hermelinen blev godkänd på utställning på 70-talet och dvärgväduren lite efter det). Kaniner är riktigt vanliga i matbutiker och på restauranger i södra Europa.
Kaniner ÄR matdjur! Som vi har som keldjur ibland. Som minigrisar.
Men folk nuförtiden tror väl att fiskpinnar simmar i havet och skinka växer på träd…
(ja, jag jävlas lite med er men jag vill visa på hur korttänkta människor ofta är, istället för att se till historien).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#201 helt rätt! Kaniner är egentligen mer matdjur än keldjur. Kanske inte i Sverige, men det är fortfarande ett vanligt matdjur.
Det är slakt kaniner flasta kaninraser som kött kaniner
det är stora kaniner inte hermelin häller dom raserna vi har idag som helkaniner till i för så hade man slakt kaniner så äter dom de
folken då kan äta älg me inte kaniner ska dom äta min mamma hade stora raser
men om ormar ska äta kaniner tycker det är helt fel
då tycker jag att ormar ska äta kor ,grisar,lam men helst kor tjurar man anväder inte kor till hoppning, utstälning eller tävlar med kor dom står bara sin Hage gör inget
Vi som älskar kaniner som håller på med hoppning och utstälning
Jag tycker vi som säljer kaniner sk höjda lite mer pengar jag tycker ska inte ge bort kaniner grattis
Oj det inlägget var osammanhängande.
#203 Men vadå ? Bara för att man inte använder kor till hoppning eller annat så är dom mer lämpliga för att bli mat eller ? Och det finns utställningar för kor också tack.
#203 Det finns utställningar även för kor, grisar och får kan jag upplysa om ;)
Och det finns folk som äter Hermelin och Dvärgvädur ;)
Jag funderar själv på om mina Lejonhuvade kaniner ska få hamna i frysen i stället för i kelhem som kan bli antingen katastrof eller kanon… Vill inte att de ska bli sittande i en bur dag ut och dag in med tovor i pälsen.
Då känns det bättre att de får ett bra liv, en skonsam avlivning och blir mat…
Jag skänker hellre bort kaniner till hem som jag VET är bra, än säljer dem till osäkra hem.
Vill bara tillägga att i Indien skriver dom på skylten om restuarangen är Non-vegetarian. Det finns jättemånga vegetarianer där! Och dom äter INTE quorn eller sån skit, dom äter undrrbart goda linsgrytor, bönröror och sånt. Sen så äter dom ju såklart inte kor heller, dom har dom bara till mjölk.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
jag skulle lätt kunna stå ut med att äta kött en gång i veckan bara eller inget alls men jag har aldrig varit speciellt förtjust i kött. #207 åååå vad sugen jag blev på linsgryta nu!!! :D
Mvh/Ellen<3
#207; Beror på vart i Indien man befinner sig. I Goa äter man kor eftersom det är så influerat av portugal och att det finns så pass många kristna där.
Står heller inte alltid att det är non-veg. Där emot står det tydligt i menyn, veg, indiskt och goansk mat.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
bara för att så tänker jag säga vad jag tycker och jag tycker såhär: det är ingen skillnad på djur och om jag hade en orm skulle jag lugnt kunna ge en kanin till den. Liksom varför inte? den måste ju också äta! varför är det mer fel att ge en kanin till en orm än en råtta, båda djuren har ett liv och det är ju ingen skillnad på liv ellerhur?
#201 Har du sätt jamie olivers (stavning?)matrevolution?
Där trodde undomarna att honung kom från björnar och att smör kom från majs(helt seriöst!:O).
Det är ju helt sjukt!!!!
Mvh/Ellen<3
#211 haha, när jag var liten trodde jag att smör kom från smörblommor och att honung var binas avföring.. :P
209 jag var i Goa i 8v, såg då ingen Indier äta biff… Däremot gris och skaldjur, tydliga portugisiska influenser. I Mumbai/maharasthra var restuarangerna tydliga med att märka ut om dom var non-veg. Alltså inte turistställena utan xär vanligt folk åt.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#213; I Mumbai kan jag tänka mig att de märker ut.
Vi pratade med en goan och han berättade att man äter ko i Goa.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Jag skulle aldrig ge kanin till någon Orm
Varför ska man ha orm till ?
Det är bara att face the facts. Folk har ormar som husdjur antagligen för att dom tycker om dom osv osv. Och folk kommer fortfarande ha ormar som husdjur. Och dom kommer bli matade med råttor,möss,hamstrar osv osv. Så är det och vi kan inte göra något åt det. Och dom måste såklart också ha mat. MEN sålänge dom inte matar dom med levande föda och inte ringer till folk som säljer sina djur som keldjur så visst.
#215 Vissa älskar sina ormar precis som du älskar dina kaniner och ormar måste äta precis som dina kaniner :) så är det bara
#215 Det är lika mycket ett husdjur som t.ex en kanin!
Och tål man t.ex inte pälsdjur är orm eller ödla ett bra hudsjur.
Dem ska ju med få leva eller hur?
Dock är kanske majsormar lämpligare som husdjur än en jättestor orm.
#219 Beror på vem som har den. Oftast är stora ormar mer lugna än små ormar. Men som nybörjare är ju dem mindre ormarna såklart bättre.
Men dem äter ju pinkisar (döda små musungar) och döda vuxna möss.
Det är ju lika fel som att ge en död kanin anser jag i så fall.
Det är klart det är. Men man kan kanske välja en orm som inte kräver riktigt lika mycket mat. Att ha en orm som bara kan äta kaniner känns som ganska ohållbart, fr det är ju svårt att få tag på kaniner varje dag.
#221; Fast en orm äter ju bara någon gång i månaden. Om ens det. Speciellt när den får en kanin.
Det finns ju folk som föder upp till ormmat, och man kan alltid vända sig till djuraffärer.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Det var mer än vad jag visste.
Man kan ju inte veta allt ^^ Och tur är väl det annars hade livet varit tråkigt måste jag säga :)
#221 Små ormar äter 1-3 gånger/månad (1-4 möss/orm ungefär)
Och stora ormar äter 1-2 gånger/månad :) 1-2 kaniner eller 1-4 råttor ungefär :)
Jag tycker det är bra att man inte bara slänger köttet från tex en död musunge för då går ju inte energin till spillo :)
Mvh/Ellen<3
Hur kan det vara tillåtet att ge levande insekter till djur men inte levande gnagare? Tycker att krypen också ska vara avlivade innan. De är ju trots allt lika mycket djur om man tänker så.
#227 Nog är det skillnad på ryggradsdjur och insekter. Det är inte ens säkert att insekter kan känna smärta över huvud taget.
Dessutom är det inte alltid så lätt att döda en insekt. Under en period så försökte jag döda kackerlackor innan jag gav dom som foder. Men det är i princip omöjligt att döda en kackerlacka utan att krossa den. Mosade insekter fungerar inte så bra som mat.
Tycker inte det spelar någon roll om jag själv krossar en insekt eller om en ödla gör det.
#228 jo det är ju klart, men känner de inte av någon smärta alls? Många lägger bara larver i en skål och låter dom svälta och törsta ihjäl där, vilke jag tycker är helt och hållet fel. Haha kackerlackor tål ju nästan allting :P så förstår dig på sätt och vis. Går det inte att gasa ihjäl kryp? Det är en populär metod att använda på små kycklingar som ska bli mat.
#217 Jag ge inte mina kaniner som orm mat faktdis inte ndu helt fel
jag säljer inte mina kaniner till orm mat till sådan folk
så tycker jag inte om ormar inte min fovrit djur
#230 ingen tvingar dig att sälja dina kaniner som orm föda. men ormar behöver mat som #217 skrev. Sen är det upp till var och en vad man gör med dem.
#230 Ingen har sagt att du ska göra det heller? Snälla läs texten noga igen vad jag och #217 skrev innan du hoppar på så ;)
Ingen kan bli tvingat till att sälja sina kaniner och diverse gnagare till ormägare. Det är ett val man gör själv om man känner att det är aktuellt.
Och man behöver inte köpa orm om man inte klarar av vad det innebär eller inte tycker det är något för en. Det är ju fördelen med att vara människa att man själv får bestämma.
självklart tycker jag att man inte att man ska ge djur levande till andra djur!
Mvh/Ellen<3
Nej man får inte ge diverse djur levande ändå. Men man får ju lov att ha vilket djur man vill.
#234 Det får man inte göra heller.
Djur=insekter Varför är det då tillåtet att ge levande insekter?
#237 Insekter ingår inte i gruppen "djur". Utan just i grupp insekter.
Men det går sällan att döda utan att dem mosas och dåbrukar sällan djuren äta dem. Och reptilerna måste ju äta för att överleva dem med.
Okej! #231,232