Kan det gå?
Jag har två kaniner, en lejonhuvad dvärgvädurs hona och en dvärgvädurs hane, dock mina äldsta kaniner, som jag gärna skulle vilja para och spara en unge från deras kull, p.g.a deras underbara temperament..
Min fråga är då, min hane blev 4 år den 11 mars, och honan blir 3 år den 28 juni..
Honan hade en kull på 7 ungar sommaren 2010, och hon är i bra kondition. Har inte tänkt på det fören nu.
Hanen är viltgrå och honan är gul/svart japanbrokad, sägs det. Lyckas inte se skillnad på brokat och mantlat.. :P
Nu är frågan… kan jag para dom? båda är som sagt i superbra kondition och deras temperament är underbara..
En annan fråga är också, om det finns chans till brokat/mantlat om jag parar dessa? såklart i viltgrått i sådana fall..
Honan på bild..
Gällande parningen så vet jag inte riktigt hur jag hade gjort. Hade hon varit i exceptionellt hull så hade jag kanske testat.
När det gäller färger så blir det rent teoretiskt 50% mantlat/brokat (samma anlag). Troligen främst viltgrått, mer går inte att säga eftersom inga fler uppgifter getts. Ev viltgrå med japanteckning, dvs viltgrå som bär på japanteckning. Just japantecknat kan ev "lysa igenom" och synas på viltgrå, av någon anledning.
#2 Jag tycker att hon är i bra hull, faktiskt.. men jag vet inte om jag vågar chansa om jag ska vara ärlig. Hade ändå varit kul att veta om man hade kunnat eller om man ska undvika det.
Hanen bär bara på viltgrått, så det blir väl bara det om jag hade parat dom. Honan bär på madagaskar manteltecknat/brokat och japantecknat, vad jag vet..
Jag tycker att man borde ta honor ur aveln när dem är 3-4 år, men det är ju upp till en själv.
Är hon i god kondition sä är det nog inte så stor chans att något går snett.
#4 Det är ju just det.. hon är inte 3 år än, parar jag henne t.ex idag så är ungarna precis leveransklara när hon blir 3 år..
Om båda är friska och i bra hull ser jag inte varför det inte skulle gå, så om du vill para dem tycker jag du borde göra det.
#3: Att han bara har viltgrå i stammen säger inte mycket, för dolda anlag kan följa med länge. Har ex själv parat en viltgrå med enbart viltgrått i stamtavlan, med en vit blåögd med enbart vit blåögt i stammen. Ut kom 3 viltgrå wienertecknade och 1 svart wienertecknad. Det är väldigt sällan som det är renavlade linjer, utan dolda anlag brukar i princip alltid finnas.
Tycker absolut du kan para henne, 3 år är inte gammalt. Det e hur hullet o konditionen är som är det viktigaste, inte åldern i sig.
o då menar jag inte att man kan para en 8 årig hona.
Men 3 år är ingen ålder!
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Tack för alla svar, riktigt tacksam. 
Det var tänkt från första början att hon och Zorro skulle paras när jag köpte hem henne, men sen fick jag reda på att Zorros färg var dominant, så jag vågade inte para henne med honom. Men efter dessa års tänkande så.. 
Funderar på ett kulltema, något förslag som kan passa dessa sötnosar?
#7 ALLA Vit blåögd är ju wienerbärare, så det är inte konstigt att det blev wienertecknat.

#4 varför ska man ta dom ur aveln redan vid 3-4 år, dom kan gärna få kullar till 5-6 år. Äldstas honan jag parat var 7 år vid sin sista kull.
Hoppas hon får fina och friska bebisar, lycka till!
#11 Ja precis, man får ju se till honans kondition. En hona på 5 år kan vara i lika bra kondition som en som är 1 1/2 :)
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#10: Det var inte det jag syftade på, utan att det dök upp svart, dvs båda bar på enfärgat vilket inte syntes i någon av deras stammar.
Att det blir wienertecknat har jag full koll på. Vit blåögda skulle jag inte säga är wienerbärare i den benämningen, eftersom det är två wienertecknade "anlag" som gör vit blåögt. Wienerbärare för mig är för övrigt en wienertecknad utan synlig teckning.
10: Jag tror att hon menade att det kom en svart, fastän viltgrått är dominant 
// Rebecka 
Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat
Oj, hon hann visst före 

// Rebecka 
Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat
#14 Jaha det var det du tänkte. Ja det är ju sant det du säger! :)