Sånt som inte är så bra
Utställningar är roliga och bra på många sätt. Men det finns en fet baksida, och jag tycker vi ska reagera. Såhär tror jag inte att det hade fått gå till på tex hundutställningar eller liknande. Skrev denna i höstas, skickat den till SKAF 2 gånger utan respons. Kanske är det för personligt? Många kaninuppfödare ser djuren just som objekt och kanske skräms eller rent av skrattar åt min insändare… Läs och tänk. Ska det få vara såhär?
Vad innebär det att vara levande? Är det bara att hjärtat slår, eller innebär det något mer?
Vem lever mest, du, jag eller en kanin?
Jag har under lång tid funderat på vad vissa av er skulle svara på dessa frågor om någon ställde er dem. Mina funderingar har lett fram till att detta är en insändare som måste skrivas och läsas, ni behöver bli påminda om de rätta svaren till frågorna. För jo, här finns det rätt och fel.
Flera av er som läser det här äger minst en kanin. Ni äger ett liv, hör ni inte själva hur sjukt det låter? Ni håller en livs levande varelse instängd i en ytterst onaturlig miljö, för er egen skull. Precis samma sak gör jag själv. Det finns dock en väldigt tydlig gräns mellan två olika sorters kaninägare, de som ser djuret som ett objekt som finns endast för deras egen vinning och de som ser individen i den lilla pälsbollen.
Jag vistas dagligen bland ca 35 kaniner av olika ras och ålder. Då och då utför jag och en vän en hälsokontroll av alla kaninerna och då märks det som tydligast att de är så otroligt olika i sättet. Vissa ska tvunget klättra upp på ryggen medan andra helst vill ligga vid halsgropen och mysa. Det finns såklart även kaniner som kan klassas som aggressiva, men med lugn hantering så går det att ta ut och hantera alla de 35 kaninerna utan att bli biten.
Jag har ingen aning om hur ni beter er mot era kaniner hemma i era kaninstall, men flera av er beter er fruktansvärt mot kaninerna på utställningar. Det känns lite pinsamt att behöva säga det till er eftersom att det är sådan baskunskap; man lyfter inte en kanin i bara nackskinnet! Det står till och med tydligt i fetstilt på SKAF’s hemsida. Ändå gör ni det, kanske med alla kaninerna i två hela transportlådor. Pratade med en duktig uppfödare om detta och han sa:
"Ibland måste man göra saker för att hantera kaniner man inte känner."
Men detta gäller främst vid hanteringen av era egna kaniner och jag har hanterat massor av kaniner som jag inte känner utan att bli biten. Aldrig någonsin har jag lyft dem i bara nackskinnet. I en stor majoritet av fallen ”måste” man ingenting, man gör ett medvetet val.
Senast jag var på en kaninutställning såg jag en man som lyfte en New Zealand Red (med en vikt på minst 4kg) genom att ta ett fast tag om öron, nackskinn och om den överflödiga huden vid djurets bakdel. Varför gör man så? Kaninen var tydligt hans egen och sprang inte runt i buren när han närmade sig, så den enda anledning till lyftet som jag ser verkar vara att spara tid. Men hur mycket tid sparar man egentligen? Är det inte värt att ta den lilla extra tiden som knappt ens är något värt att prata om för att låta kaninen må bra? När du köper en kanin så tar du på dig ansvaret att se till att den ska få ett så bra liv som du bara kan ge den. Då funkar det inte att spara tid på kaninens bekostnad.
Det är inte bara utställare som behandlar kaninerna illa, även domarna borde få sig ett glas vatten i ansiktet för att vakna upp lite. När man har kommit in på den 120onde kaninen är det lätt att allt börjar gå på rutin, speciellt vändningen, där tas sällan hänsyn till kaninens bästa. Senast i december såg jag hur chefsdomaren höll en kanin på rygg och skulle visa granndomaren något och lät nästan kaninen få fötterna rakt upp ovanför huvudet. Paniken lyste i kaninens ögon.
Varje liv har ett värde som ska respekteras. Jordens alla varelser utsätter varandra för smärta, panik och rädsla varje dag, men det är vi, människorna, som har en förmåga att stanna upp och reflektera. I och med denna förmåga så axlar vi ett ansvar att ta hand om de som lever i vår närhet och att inte utsätta dem sådana känslor. Ni vuxna kaninuppfödare och domare, ni måste förstå att ni är förebilder för de unga kaninägarna som en dag blir de nya uppfödarna här i vårt avlånga land. Vill ni verkligen förespråka ett respektlöst hanterande av kaniner?
Vi utnyttjar kaninernas underbara rogivande kraft varje dag, vi utnyttjar dess utseende för att få berömmelse och vi utnyttjar dess frihet genom att sätta den i bur. En kanin lever precis lika mycket som du och jag så det minsta vi kan göra är att respektera den. Tänk att det finns de som inte ens förstår något så grundläggande.
- Emma Almquist
Bra skrivet och jag håller fullständigt med!
Jättebra skrivet, skrämande hur folk kan behandla djur.
Håller med, dom borde förstå när man ser hur rädd kaninen är. Men det finns ingen utväg för dom, man själv vet ju att det inte kommer hända något. Men inte kaninen, man måste ta det lungt och visa dom. Låta dem kolla och lukta, se att det inte var något farligt. För alla har ju liv, alla vill skydda det. Jätte bra skrivet!
Kika gärna in på min blogg! ---> djurnord.blogg.se
Jättebra skrivet!
Det är tragiskt när tävlingen om att ha den finaste kaninen tar över djurens välmående. Många uppfödare kanske borde ta sig en tillbaka blick på varför de faktiskt skaffade kanin från början..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Tack allihopa!
Tänker inte sluta maila till skaf förrän de iaf har svarat mig. Det är en sak att de inte vågar ha med den i tidningen, men att de totalignorerar mig, det är inte ok. :@
Bra skrivet!
Att hålla en kanin i nackskinnet hela tiden är en sak, men när man tar upp den (just de där 5 cm) och sedan sticka under armen för att få ett bättre grepp tycker jag är OK, tar man runt revbenen eller magen, skadas dessa väldigt lätt.
Jäkligt lågt att inte ens svara…!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#6, jag lyfter aldrig kaniner i nackskinnet då det finns väv och grejer som kan lossna. Men ska man göra det så måste kaninen ju ofta upp lite innan man kan hålla under rumpan. Antar jag.
Dvärgkaniner där hela handen får plats över mage+revben kan tas under revbenen och magen om man sprider ut sin hand och man lixom inte kastar upp kaninen. Egentligen ska man ju alltid, alltid stödja under rumpan eftersom att kaninen annars när den sprattlar kan knäcka sin egen rygg. Detta pga benskörhet i kombo med starka bakbensmuskler. Stora kaniner kan man enl min syn inte lyfta varesig nackinnet eller bara under magen utan de måste alltid ha extra ordentligt stöd överallt.
Usch va jag e trött, hoppas jag skriver rätt och inte för klöddigt xD
bra skrivet och håller med #6 tar man in nackskinner så får man ju sen direkt ta ett bra grepp under rumpan på kaninen.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
#7 Det jag menade;) en hand under rumpan och sedan snabbt som attan flytta handen från nackskinnet till stöd under frambenen. Är man van, så går det på mindre än 3 sekunder.
Jag är med trött så blir lite fel xD
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#9, ah, och det är ju inte det jag har nått emot egentligen. Det är det som syns på bilden. Hänsynslöst inslängande av kaniner i burar och hänsynslöst hanterande på utställningar är det jag siktar på att förändra i första hand. Uppfödare, tag er i akt!
#10 Vilket jag också nämnde;)) xD
"Att hålla en kanin i nackskinnet hela tiden är en sak,…"
// Anka
Jag har bara varit på smådjurs utställning en gång och det var för att hämta mina gerbiler.
Jag skulle vilja åka på någon mer utställning för att ställa ut MEN jag fegar ur pga att jag har hört och sett bilder på hur endel behandlar djuren och att veta vilken hemsk miljö ( även om det bara är någon timme ) de får vara i under utställningarna. Då menar jag spec för chinchillor som sitter i trånga nätburar, helt i bara nät och flera står jätte nära varandra och ibland även på varrandra!
Jag tänker inte åka på någon utställning fören det vissar upp förändringar! Och detta med kaninerna är ju hur hemskt som helst! Fattar inte folk hur mycket detta kan skrämma och skada djuren?! och så säger endel " Men det var ju bara för att ta ut h*n" SO?! Kunde du inte låta det ta ca 3 sekunder extra?! Har du så bråttom att du inte bryr dig om djurens välmående så kanske du inte borde ha djur?
Jag undrar vad som skulle hända om man ställde sig upp och sa ifrån när de handerade ens egna, eller andras djur som man inte tycker är okej? Vad tror ni?
Vi säger att en dommare lyfter en 3kg kanin i nackskinnet och man reser sig upp och säger/skriker . " Lyft inte min kanin sådär!, Behandla den med respekt! eller något så enkelt som . Min kanin är inte van vid att bli buren sådär, gör om och gör rätt! "
Klockan är 04:38 och jag har inte sovit mer än två timmar sedan ca 22 så ni får ursäkta om ni tycker jag övereagerar eller om jag har mycket skriv fel!
Tackar!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Jättebra skrivet!
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
Super bra skrivit.
Jag fick min första kanin när jag var nio. Innan de hade jag varit på en 4-h gård för att lära mig lite mer om kaniner eftersom jag inte hade nån stro kanin vana. Och då sa dom till mig att man ska lyfta dom i öronen och lite i nacken. Jag tyckte de såg hemskt ut så jag gjorde det inte ändå. Nu när jag har haft kanin i 5 år tycker jag att det var väldigt dumt av dom att försöka få mig eller lära ut att man ska lyfta dom så. Även om dom gjorde det så borde dom ju känna att de är fel och att dom inte vill att nybörjare börjar med de, för då var ju dom äns förebild och dom ska visa hur man har en bra kaninhantering.
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
#12, jag tror tyvärr att de vuxna hade skrattat åt en om man sa till. Om inte högt så iaf innombords. Som junior har man inte mycket att säga till om och man värderas inte så högt av många äldre uppfödare. Dock tycker jag att man ska säga till i alla fall, hörs man så finns man, varesig de skrattar eller inte. Inombords kanske man skapar tvivel, rädsla eller vad som helst. Jag tror på att vi kan påverka!
#14, 4H har jag inte så stort förtroende för… åkte på ett 4H läger när jag var typ 11 och jag kunde mer om kaniner än vad ledarna kunde. De hade en Belgisk Jätte boende med en minigris som jagade den och åt upp kaninens mat. De gav kaninerna mat i obestämd mängd och flera fick bo ute i komposthagar även när det regnade. Under den lägerveckan såg jag och en kompis till att alla kaninerna flyttade in i boxar i stallet. Så… 4H verkar lite knasigt!
Usch vad hemskt det låter.
Trodde kaninutställning var i klass med marsvinsutställning men tydligen inte. På marsvinsutställning så sitter de flesta och myser och pysslar med sina marsvin. Sen har vi dom flesta marsvin åtskillda i transportburarna för att minska skaderisken.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Jag tycker faktiskt att detta låter mycket värre än vad det egentligen är.
Jag har varit på massvis med utställningar, o jag har absolut inte samma uppfattning som trådskaparen. Har varit på massvis med utställningar, o det är väldigt sällan jag sett någon som behandlat sitt djur illa. Sånna här trådar skrämmer nya folk som är intresserade av att börja ställa ut.
Nu blir det OT men. Jag formligen hatar när folk slänger skit på utställnings/avelsuppfödare.. Det är så många kelkaningsägare som säger att uppfödare inte tar hand om sina kaniner, att de bara får sitta i sina trånga burar osv. Bara för att man lyckats se någon uppfödare som aldrig tar ut sina kaniner, så betyder det inte att alla håller sina instängda 24/7. Tänk bara på hur många kelkaniner som sitter bortglömda i sin bur..
Kom hit o hälsa på hos mina kaniner så ska ni få se hur "dåligt" de har det. o hur osociala o rädda de är. o att "de aldrig får komma utanför buren" o hur dåligt jag behandlar de :O
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#16 Kaniner sitter inte i trånga mörka transportlådor på utställningar. De sitter i ljusa fina utställningsburar så alla ska kunna se de vackra djuren :)
O de hålls oxå frånskillda från varandra såklart.
Dvärgvädur i Viltgrå
#17 Fast det är inte det denna tråd handlar om, det handlar om att många behandlar sina kaniner dåligt och bär dem fel, då får man slänga hur mycket skit man vill på dem som gör det tycker jag. Det är ingen i denna tråd som skrivit att alla uppfödare behandlar sina kaniner fel, så håll dig till vad detta handlar om!
Jag har ju aldrig varit på utställning, men att bära i nackskinnet och öronen är ju inte bra. Man borde väl själv förstå såna saker.
#19: Fast det hon skriver har ju med tråden att göra, eftersom flera tror att det alltid går till såhär på utställning. #17s inlägg syftar till att visa att så inte är fallet att det alltid är såhär. Självklart finns det de som inte behandlar kaniner som man bör, sådant finns inom alla djurslag, men det är då synd att tro att det är så jämt.
Jag har också varit på en del utställningar och upplever det inte alls såsom TS skriver och jag hoppas att jag slipper se sådant också.
Ja precis, jag är bara rädd att TS text ska skrämma folk från att börja med utställning.
Jag tycker TS text är jätte bra skriven, men jag hade gärna sett i texten något sånt här "Man ser ju även massor med kaniner som blir väldigt bra behandlade, så det är synd att det finns några få kaniner som behandlas dåligt" I texten låter det som att alla utställare behandlar djuren illa.
Jag som utställare älskar mina kaniner precis lika mycket som icke utställare, jag lägger ner massvis med tid och kärlek på mina kaniner, och har aldrig någonsin behandlat någon av de illa. Därför gör det mig lite ledsen att läsa sånt här;
"Usch vad hemskt det låter. Trodde kaninutställning var i klass med marsvinsutställning men tydligen inte."
Dvärgvädur i Viltgrå
Till alla som tycker att texten låter negativ, jag har också varit på mängder av utställningar, har ställt ut i 7 år snart. Jag kan hålla med om att jag borde påpeka att det finns många som behandlar kaninerna bra och som lyfter korrekt osv. Men denna text är skriven för flertalet av de vuxna uppfödarna som faktiskt gör såhär. Själva utställningsidén är jag inte emot alls! De har ljusa burar, sitter bara där några timmar osv, men hanteringen av djuren bli ofta väldigt objektiv.
Att jag skulle skrämma iväg några hoppas jag inte! Vill ha in fler i tävlingarna så att vi kan ändra på saker. Jag tror snarare att folk blir ivägskrämda om de ser det som händer bakom många kulisser. Jag får in många barn kring 10årsåldern i utställningarna och jag vet att de blir skrämda, arga och negativt inställda när de kommer till utställningarna och ser hur vissa behandlar sina kaniner. Jag hoppas snarare att denna text ska inspirera till förändring då jag först skrev den till SKAF, där den absoluta majoriteten redan ställer ut.
Kritiserar inte hur det går till hemma hos er, som jag skriver "jag har ingen aning om hur ni behandlar kaninerna hemma i era kaninstall". Jag kan bara säga vad jag har sett hos många av de äldre uppfödarna på själva utställningarna.
Tar till mig av textkritik, sånt behövs för att göra texten mer övertygande. Denna text skrevs efter att bägaren runnit över, och för att det ska hända måste något uppenbarligen hällas i den.
#22 Jag tror tyvärr det alltid kommer att finnas folk som inte behandlar kaninerna väl på utställning :/ Det räcker inte med en text, tyvärr.
Det finns de som inte bryr sig ett dugg om kaninerna i sig, o så kommer det alltid vara :(
Dvärgvädur i Viltgrå
#23, det räcker inte med en text, det räcker inte med ditten eller datten. Men allt tillsammans är det som gör skillnad. Tror man inte på förändring så kommer det inte heller bli någon.
Jo men tyvärr finns det folk som är mycket medvetna om att de behandlar djuret fel, men det spelar ingen roll hur många som säger åt honom/henne, han/hon behandlar djuret likadant ändå.
Dvärgvädur i Viltgrå
#17 Men sånt finns ju inom alla sporter. Nästan alla som inte håller på med travsport tror ju att kuskar barrerar sina hästar också likväl som många tydligen tror att utställnings-/avelsuppfödare inte tar hand om sina djur. Andra fördommar är ju att ryttare inte är idrottsmän för ridning är inte jobbigt, hästen gör allt jobb, golf och badminton är inte heller någon sport enligt vissa, många tror att alla hockey och fotbollssupportrar är huliganer osv.
Sen är det ju synd om man skrämmer folk till att inte börja med utställning, men de som verkligen är intresserade av det kommer nog läsa på lite mer och åka och titta själva, inte bara lägga ner allt pga en text på KIF så jag tror inte att du behöver oroa dig :)
Jag själv kör hästar och eftersom jag har rent sammvete och aldrig ens skulle tänka tanken att barrera min häst så bryr jag mig inte om vad folk säger om sporten. Det lustiga är ju bara att det ofta är de som aldrig sett ett travlopp som uttalar sig. Men eftersom du säger att du tar hand om dina kaniner så sluta bry dig/ta åt dig och lägg den energin på kaninerna istället :)
#26 Jag tar då inte åt mig, säger bara vad jag tycker. Varför ska jag ta åt mig när jag vet att mina kaniner har det så bra som de kan få? Jag lägger då mer än tillräckligt med energi på mina kaniner.
Men eftersom jag inte sett det TS sett på utställningar, så vill jag bara tala om det,
O jag vet hur jävligt det är med skitsnack om travsporten. Har själv hållit på en hel del med travhästar..
Dvärgvädur i Viltgrå
Fy! Fattar inte att folk ens kan ha samvete att göra så mot våra små vänner!
Riktigt bra skrivet! 
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#27 Vad bra ! :) Jag menade inte att du inte la ner tillräckligt mycket tid, för det tror jag absolut att du gör. Ska jag vara helt ärlig så tror jag att de flesta uppfödare tar bättre hand om sina kaniner eftersom det är så vanligt att barnfamiljer köper utan att ha läst på om dem och sen tröttnar barnen. Då får ju kaninerna bara sitta eller så säljs dom för skampris på blocket. Fast så kan man ju inte heller säga, det finns ju undermåliga exemplar av båda om man säger… tyvärr.
Kära vänner, skriver inget alls om hur det går till i folks kaninstall eller att alla uppfödare behandlar sina kaniner hemskt. Rekomenderar alltid uppfödare framför affärer and so on. Har inte varit i alla län och det kanske är annorlunda uppe hos er. Jag har ställt 1 gång i alingsås, varit på 2 LU och resten i skåne/blekinge. Är jätteglad om det ser bättre ut hos er. Som sagt, flertalet lyfter sina kaniner korrekt osv, men att det ens finns massuppfödare som slänger in kaninerna(PÅ UTSTÄLLNINGARNA) känns inte bra. Vi utnyttjar dem, och då får vi la göra det med respekt? Eller? Ni säger ju att ni behandlar kaninerna bra, good, då tror jag på det! Men problemet är att jag ser hur andra gör, inte för att dra alla över en kam, men främst vuxna äldre män. Det ser ut som det ser ut, varför förneka det istället för att försöka ändra och samtidigt kunna dra in fler personer i en ännu bättre verksamhet? :)
#30 självklart, jag antar att alla vet att det finns idioter som inte tänker på djurets bästa och jag skulle helt klart göra allt för att få dem att ändra sig om jag kunde. Men: jag är 15 år så jag vet inte riktigt vad jag kan göra :(
Tycker att ditt inlägg var jättebra, ett av de bästa jag läst på länge. För det är helt sant allt som står (kan ju tyvärr inte uttala mig om utställningsdelarna eftersom jag aldrig varit på en utställning men alla andra)
håller verkligen med dig, väldigt bra skrivet!
/Kram Betul ♡
#30 Håller med där att det främst är äldre herrar som hanterar kaninerna lite hårdhänt. Annars tycker jag inte alls att man ser detta (iallafall inte här uppe i landet). Tvärtom brukar massor av uppfödrare stå med en kanin i famnen och mysa och ser inte sina kaniner som objekt. Lite faschinerande var det när en uppfödare (man) med en drös engelska scheckar (som ju ser ganska lika ut) visste precis vem som var vem av dem. Jag tyckte att de såg rätt så lika ut ;) Så jag tror inte att problemet med hårdhänta uppfödare är speciellt vanligt bland de yngre uppfödarna. Och jag räknar alla född på 60-talet och senare som yngre :P
Ljustadalens kaningård
#31, känner också som du, vad sjutton kan jag göra egentligen?! I och med att de inte lyssnar direkt. Men… man kan försöka med nått, och detta blev min början! Jättekul att du tycker den är bra skriven!
#33, sant! Det är mycket ovanligt bland de yngre. Här nere i skåne finns lite… lixom kaninfamiljer, och om de äldre i familjen hanterar djuren lite knasigt så är det lätt att de yngre gör det någon gång också. Man lever ju lite som man lär lixom.
Har inte läst kommentarer nu så vet inte vad ni diskuterat men tänkte berätta en sak. Jag föder upp belgiska harar och dom är ju mer kantig än exempel dvv, på en utställning vände en domare på mitt bästa ungdjur och kaninen bröt ryggen- dog. Efter det har jag varit mer skeptisk mot att alla domare inte vänder tillräckligt försiktigt, inte alla men vissa.
Jag tycker att man borde kontrollera alla domare så dem är försiktiga med kaninerna, annars får dem inte vara domare längre. Speciellt efter det #35 skrev. Och att dem ägare som tex bär kaninerna i nackskinnet/öronen blir diskvalificerade.
#35, usch! Har jag aldrig varit med om men det är ju fruktansvärt!!! Flertalet är ju inte så försiktiga direkt, men det finns ju som sagt också dem som hanterar kaninerna väldigt bra. Tror man ser fler fel när man väl vet att de finns där. Tror det behövs kritiker i branchen!
#36, Mhm, någon berättade att man har kontrollanter på tex hundutstälningar, kattutställningar och sådana högre prioriterade djur-grejer. Varför inte hos kaninerna lixom?
Som någon nämnde så är detta en ganska vinklad bild av utställningsvärlden… De flesta sköter sina djur alldeles utmärkt, undantag finns givetvis men det gör det även bland de som har sällskapskaniner!
Jag personligen lyfter mina kaniner i nackskinnet tills jag får ut dem och kan hålla dem mot kroppen. Detta för att undvika att knäcka revbenen på kaninerna, det är ganska vanligt när man håller en sprattlande kanin runt magen…
#38, men ingenstans skriver jag att alla gör det eller hur? Jag påpekar att det finns och att flera gör det. För det är sant. Jag behöver vinkla det, eftersom att det beteende jag skriver om är något jag inte tycker är bra. Jag skriver inte om hela utställningsvärlden, jag skriver om just detta beteende.
Risken för att knäcka kaninens revben i förhållande till ryggen om kaninen sprattlar vid mag vs nackskinnsgrepp är liten. Möjligen om man bara håller där, men stöder man under rumpan så är risken minimal. Kaninens bakbensmuskler är så otroligt starka och benen så sköra i förhållande att de kan "sparka av sig ryggen" dvs knäcka den om de sprattlar när man bara håller i nackinnet. Så länge rumpan har stöd ser jag inget större problem med nackskinnslyft eller under bröstet-lyft (annat än att vävnad kan lossna vid nackinnslyftet dådå…) så länge dessa endast sker vid upplyft. Dina kaniner kanske håller sig kolugna när du lyfter dem i nacken, men det gör inte flertalet kaniner jag sett. Verkar farligt tycker jag…