Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1210 ggr
bustjejen
0

Pelletsmängd till unga kaniner

Jag har läst att kaniner ska ha fri tillgång till pellets medans de växer, för att sedan begränsa mängden till 1/2 - 1 dl / dag (liten kanin).

Men när kan man kalla dem färdigväxta? Våra kaniner är nu 8 och 12 veckor gamla och har hittills fått så mycket pellets de vill ha i princip, och givetvis fri tillgång till hö också. När är det dags att begränsa pelletsen undrar jag?

Sen undrar jag om ni brukar portionera ut pelletsen till tex morgon och kväll, eller ger ni allt på en gång?

Zvintos
0

Jag brukar sällan ge fri tillgång tills de är "färdigväxta", för då skulle mina rulla fram. Dvärgvädurar är extremt lättfödda och går inte att ge fri tillgång till såpass länge. Jag har börjat minska ner mängden redan när de är runt 4 månader gamla för att ge vuxengiva vid ca 4½-5 månaders ålder. Större raser kan behöva det under längre tid. Brukar för övrigt försöka portionera ut det morgon och kväll när de får "bebisgiva", för att sen enbart ge kvällstid när de får vuxengiva.

bustjejen
0

#1 Tack för svaret. Jag tror att vi kommer behöva begränsa lite framöver. Den lilla honan (nu 2 månader) är både matglad och bekväm av sig, så hon skulle nog lätt kunna bli en tjockis.

Hanen äter också mycket, men han är väldigt aktiv, så att han gör nog av med en hel del energi också.

Clariiz
0

Mina ungar brukar få 1 dl i början. Men redan vid 3 månader får de äta som de vuxna kaninerna, dvs ½ dl.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

svartkanin
0

Jag ger mina kaniner fri tillgång med pellets tills dom är 5 mån. Jag tycker att 8 v är för tidigt att minska ner pelletsen.

Det är förståss individuellt, men jag tycker att dom ist kan få mer motion är mindre mat.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

atlanta
0

Hoppas det inte gör nått att jag ställer en fråga här i samma ämne. Jag har en lejonhuvad dvv hona som är 11 veckor. Hon äter nästan inget hö, ska jag ändå ge henne "fri tillgång" på pellets? Känns som att hon kommer äta ännu mindre hö då, eller?? Kanske inte spelar nån roll när de är så små. Hon har fri tillgång på hö.

svartkanin
0

#5 Då tycker jag att du ska minska på pelletsen tills hon äter höt. (Min eena kanin åt inte heller hö när den var bebi, så jag tog bort pelletsen helt tills den åt höt normalt)

Det du kan kolla är:
• Är höt färskt?
• Är höt i bra kvalite?
• Når hon höt? (Om höt är i höhäck)

Om hon tappar hullet för mycket så bör du ge henne pellets.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

atlanta
0

Hon får hö på golvet, äter lite bättre då iaf än i häck. tack för svaret.

bustjejen
0

#4: Jag tänker inte minska pelletsen redan  nu när hon är 8 v, Det är för tidigt, men kanske vid 14-16 veckor eller något sådant.

Motion får de ganska mycket, men de är väldigt olika till sättet. På 15 minuter i sele ute hinner hanen vara runt hela tomten och det är full fart hela tiden.

Lilla honan däremot har kanske hunnit tvätta sig lite, tugga på ett grässtrå och smygit runt lite och sniffat. Hon har ett annat tempo kan man säga. :-)

svartkanin
0

#8 Min hona är inte heller så där "kvick" som min hane är.
Det enda sättet att motionera Lakritz (min hona) är att antingen sätta henne i en Hage i några timmar tills hon lessnar och vill ut, eller ha henne i sele och gå dit hon vill och vänta tålamodigt när hon tvättar sig Flört

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

atlanta
0

#8 #9 Så är min tjej oxå…kanske är något tjejigt, måste ju va fina om någon snygging skulle skutta förbi Skrattande

Norberg90
0

Jag ger aldrig mina ungar/ungdjur fri tillgång på pellets, det gör ofta bara att magarna strular på de. Det finns ingen anledning att ge fri tillgång, höet är det absolut viktigaste. Ger man fri tillgång på pellets är risken att de inte äter tillräckligt med hö = livsfarligt för ungdjur. Mina ungar får 0,5 dl pellets var fram till ungefär 12 veckor, vid 12 veckor ser jag om de behöver mer eller om de håller hullet bra på 0,5 dl.

Jag märkte på mina nuvarande ungar innan jag särade på de att jag gav lite för mycket pellets, de lämnade massor med nattbajs som kletade sig fast i rumpa o bakben. Direkt när jag minskade så försvann det.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

ninor
0

Jag vet att det kanske inte är rekommenderat så, men jag har alltid gett min kanin fri tillgång till både hö och pellets. Hade jag haft problem med att han åt för mycket så skulle jag ju givetvis inte göra så.

Men han äter väldigt mycket hö, och även om han har fri tillgång till pellets så äter han nog max 0,5 dl per dag.