Kanin funderingar
Hej! Har alltid tyckt om kaniner, men har aldrig haft någon, dock flera vänner som haft. Kan inte så mycket om kaniner, men ska läsa på och ställa en del frågor här då jag går i att köpa-kanin-tankar. Vill inte fråga hos djuraffären men tänker låna hem lite böcker om ett tag.
1. Hur är det med kaniner och katter? Har 3 galna katter härhemma varav en har kommit hem med bl.a små harar, duvor och rapphönor. Tror ni det är lugnt om jag väljer en lite större ras? Vill inte ha en jättestor, har kollat på en del hoppkorsningar och de verkar lagom, dessutom kul att de kan hoppa.
2. Ska de ha färskmat i form av grönsaker varje dag?
3. Kan kaniner vara lösa under uppsikt i ca. 1 min utan att de springer och gömmer sig i närmsta buske? Tänker på en lagom-tam kanin.
4. Vad tycker ni, ska man ha kaniner 2 och 2 eller kan man ha de ensamma?
5. Kan kaniner äta ensilage eller måste de vara hö? Om inte, kan man torka ensilaget och sedan ge?
6. Är det enkelt att vänja en kanin med sele? Och hur snabba är de egentligen?
Kommer inte på fler funderingar just nu, men det kommer säkert. En sak jag aldrig förstått är varför kaniner hålls i burar… Jag tycker kaniner är ett så pass stort djur att det är självklart att man håller dem i en box…
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
nr 3 Ja det är ju olika min yngsta kan vara fri på gräset han bara äter och äter :)
Mvh Stephanie
Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus
Klart du kan ha den i en box om du ger den bra Motion ;)
vissa kaniner kan man ha två och två men man ska inte ha två okrastrerade kaniner i samma bur då blir det slagsmål och dom försöker att kastrera varann och det går inte och lära bort! :)
kaniner brukar inte vara så jätte snabba men vissa är snabbare än andra men oftast lagom så man hinner ifatt om den skulle springa iväg eller smita på nåt vis :)
Om du vill ha en dvärgvädur som kan hoppa så tipsar jag om www.enboangen.se det kanske ligger för långt bort aja det ligger iallafall i dyltabruk och det är typ bara hoppisar där! :) dom har parat 5st honor som givetvis är med ungar i magen som kommer senast på söndag om jag minns rätt tänkte att jag skulle tinga en hona då :) jag har en kanin där ifrån han är supertrevlig han är från en tidigare kull därifrån från sanna o polarn 2011 :) lycka till ps:det är han som är på bilden där :)
1. Jag har både kaniner och katter. Fungerar bra. Bara man inte lämnar dem utan uppsikt. Och lär katterna att inte vara på kaninen/kaninerna när man är med.
Har 3 dvärgkaniner och 1 jättekanin. Fungerar bra med vilket som.
2. Nej måste dem inte ha. Mina får grönsaker 1-3 dagar/vecka. På sommaren äter dem mycket utifrån. Man bör undvika/vara försiktig med kålsorter som t.ex vitkål osv för det kan ge kolik och gasbildning i magen osv.
3. Alla kaniner kan inte det nej. 3 av mina 4 kaniner kan det.
Gäller att träna dem och att kaninen är lugn och trygg.
Kaninungar t.ex brukar ju vara busiga och spralliga och är kanske inte lämpliga att ha lösa. Bättre att ha sele (från 3 månaders ålder) eller Hage i så fall :)
4. Kaniner är ju kolonidjur så dem behöver inte ha burkompis. Alla kaniner gillar inte sällskap. Och har man kaniner bör man ha kastrerad hane och hona ihop eller 2 honor som växt upp tillsammans. Inte hanar ihop.
Går även bra att ha 2 kaniner i burar bredvid varandra eller ensam kanin.
Har 2 honor ihop och 2 hanar som går var för sig. Dem är lika lyckliga vilket som :)
5. Hö är bäst för tändernas skull. Ensilage är blött och det luktar (tycker jag).
Och tror hö är bästa för deras magar med. Plus att ensilage håller bara 2-4 dagar max efter att man har öppnat den stora balen, så svårare att få tag på och att förvara hemma.
Ensilage blir inte bra om man torkar det tror inte jag. Däremot brukar hösilage gå bra att torka om det är mer åt höhållet än ensilagehållet.
6. Mina har lärt sig väldigt snabbt. Aldrig haft problem att lära en kanin att ha sele. Man börjar träna dem från 3 månaders ålder (ej tidigare).
Jag brukar börja med att ta av och på sele innan jag börjar ha den i koppel också :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1. Katter och kaniner kan funka okej ihop, beror dock på individerna. Hade en katt förut som låg och blev slickad av vår ena kanin medan han sprang som en galen efter en av våra andra kaniner, min lillasysters katt är livrädd för kaniner. Hon fräser och springer sen som en galning, så det beror som sagt på individerna. Men dem ska aldrig vara utan uppsikt tillsammans, man vet inte vad som kan hända iom att katter ju faktiskt är rovdjur.
2. Nej det behövs inte, det kan dem få ibland som godis.
3. Det beror ju helt på, vissa har ju kaniner lösgående på tomten medans några skulle försvinna direkt. Dem kan ju också bli skrämda och då är dem borta snabbt. Kommer ihåg att vi besökte en gård när vi bodde en sommar på Gotland, dem hade två kaniner som bodde ute löst på gården natt och dag.
4. Dem är kolonidjur, så dem behöver inte bo två och två. Vissa kaniner trivs bättre ensamma medans vissa verkligen vill ha en kompis.
5. Ingen aning faktiskt, jag ger bara mina hö.
6. Det är väldigt olika det där med sele, Busen och Bella har ju sele på sig utan att vara besvärade och dem vande sig fort, men vi har också haft flera som försöker dra av sig selen. Och stackars Klara som sprang runt i en ring och skrek när vi satte på henne selen, sen dess har vi inte ens prövat att ta på henne en sele igen. Dem kan vara riktigt snabba också, när dem vill det. Men inte några längre sträckor, till sist saktar dem ner.
Tack för de bra svaren
Ja, angående dem som har dem helt lösa, jag tycker det är sjukt! Har halva släkten i holland så är i det landet ganska ofta, där skuttar tama kaniner runt i villaområdena, alltså de har sina kaniner som katter och släpper ut dem på dagarna när de är på jobbet, haha hade jag aaaldrig vågat, och absolut inte i ett tätbebyggt villaområde.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus