Orolig!!
heej, jag är orolig om jag ska våga para brokad med brokad eller inte någon som skulle vilja ge lite råd om det??
mvh
skulle inte para brokad+brokad.
Para dem inte, det kan bli vitsheck, vilket gör att kaninen endast lever en kort tid och dör en plågsam död.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
okej tack men är det säkert att den blir så då eller måste det hända något med ungarana?
#3 de finns en chans att de händer, en otroligt onödig risk så para inte de.
Det är inte helt säkert att det blir vitsheck, men varför inte ta det säkra före det osäkra?
~ Kram Nadja ♥
okej då jag hade planerat detta ganska länge med en kompis men jag antar att det bara är en riktigt dum ide nu om det kan skada min lila sötnos men hon vill ju värgligen ha ungar jag har gjort alla test för att veta om hon vill hon håller på att försöka bara sig med sin bror som är kastrerad!!! du vet jag inte vem jag ska bara henne med isåfall måste jag para henne snart hon är 8 veckor och måste ta vaccinspruta inna den 2 april!
oj nej jag bara skoja hon är 8 månader!! hehe
Kaniner vill nästan alltid para sig, men man ska inte para kanien bara för att den vill.
Nu när det är vår så får de lite 'vårkänslor' med.
~ Kram Nadja ♥
ja okej men asså efter att dom har begåt 1.år så är det riskabelt precis som brokad med brokad att hennes livmoder stelnar om man parar dom efter ett år och man märker på henne att hon blir agresiv och så och att hon värkligen vill ha en kull jag vet liksom inte vad jag ska göra??!
Måste du para henne överhuvudtaget? syfte me kull?
Din kanin skadas inte av att du parar med en annan brokad. Problemet blir att det finns en risk att ungarna blir vitscheckar (25% risk). Vitscheckar kan leva lika långa och friska liv som andra kaniner, men det finns en sjukdom som kallas megacolon som kan drabba vitscheckar. Om den kommer att drabbas eller inte syns inte utanpå. Dock ska väl nämnas att de flesta uppfödare av scheckraser alltid parar scheck på scheck (samma gen som brokat och manteltecknat) och tar bort de med lite teckning som riskerar att vara vitscheckar.
Men sen är det ingen jättebra idé att para bara för att honan verkar vilja det. De fletsa honor brukar bli lite glada i hanar den här årstiden ;) Man måste ha en plan för vad man ska göra med ungar osv, men det kanske du har? :)
Ljustadalens kaningård
#9 Tänk innan du tar en kull, har du ett syfte med kullen? Dessutom borde du kanske läsa på lite mer innan du tar en kull, de finns många bra artiklar på sajten du kan kolla :)
jo ja asså jag har läst allt jag kan om kull jag vet väldigt mycket om just KULL men om vad som kan rskera att hända med honan det är liksom det jag inte vet!
#13 Med honan händer det inget speciellt bara för att du parar med en annan brokad, det är som sagt ungarna som kan bli sjuka.
Om du tänker på åldern så är det viktigaste att hon är i bra kondition. Ettårsåldern är ingen magisk gräns, men om honan är i dålig kondition så ska hon inte paras oavsett hur gammal/ung hon är. Saker kan tyvärr alltid hända vid en förlossning. Det viktigaste är väl att ta reda på varför man tar en kull.
Ljustadalens kaningård
#13 men med tanke på att du inte vet något om genitik eller så vad man kan para så bör du ju läsa på det, samt vad är syftet med kullen?
okej nej men det kan ju också hända saken med honan något med tarmen osv!
#16 Som sagt, tycker du ska lära dig mer innan du tar en kull, och om du tar en kull tycker jag att du bör ha ett syfte med den mer än att de är söta kelkaniner.
jojo jag fattar ju syftet med det det är ju inte som sagt bara för kaninungarna utan för mamman också att hon mår bra av det och att hon ska hålla på att göra det med sin bror som vet att han inte kan göra det och bara springer iväg hon bli skendräktik ofta och lite agresiv och ja osv!
sära på dom ifall det inte funkar?
sära vill jag inte för att dom är trots allt syskon och dom jag ju inte få kul för det hade inte varit bra och dom är likadana och båda är fläkiga men huvudsaken är att dom trivs ihop med varandra klipte nys naglarna på båda idag dom va riktigt långa för jag hade inte tänkt på det!
Om du ska ha ungar ur din hona måste du ju sära på dem! :)
#21 Det måste hon faktiskt inte alls, vet flera gånger där kastrerade hanar (eller honor med för den delen) har gått tillsammans med en hona med ungar, har gått jättebra. Men visst, det behöver ju inte betyda att det funkar för alla. =)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#22 om honan redan är agresiv mot hanen lär de ju inte funka dock, bättre o sära dom redan nu.
jo men nu har honan och hennes bror inte fårr kull än eller med den andra vi tänkte men hennes bror är nog den lungnaste kanin jag känner han vågar inte äta samtidigt som henne för att han väntar tills hon äter klart fast hon äter ju inte upp allt han väntar altid på sin tur och är jätte lungn och lite nyfiken men bara ibland han är kälen förutam om man håller honom fel för då spratlar han elller andra asaker!
TS, du kan inte ta kull på henne varje gång hon vill det? Då skulle hon gå med kullar konstant, mina honor som har bebisar nu vill gärna ha fler men det är inte sunt för dom.
Ursäkta men ärligt talat så som du skriver så skulle du nog behöva lära dej mer om kaniner överhuvudtaget…
Om din hona blir skendräktig? stup i kvarten och är så stressad av sina hormoner som du beskriver, är det en kastrering hon behöver. Inte en kull med ungar!
Får hon ungar kommer hennes beteende garanterat bara bli ännu värre.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#22 Ja i vissa fall det funkar det ju :), men ha en hona ihop med en annan när hon ska ha/ har ungar, det är ju ungefär som att para en brokad med brokad/mantlad. Man får ta risken. ;-)
jo jag har oxå tänkt på det men ursäkta mig men jag vet mycket om kaniner men jag kanske inte vet just detta okej!
#27 Jo, visst;)
Nu vet jag inte om det är helt sanning, men jag har förstått det som att i det vilda så tar honorna hand om varandras ungar (de som "tillhör" varandra), men som sagt, vet absolut ej om det stämmer. Men det jag sa innan om att kaniner gått tillsammans och honan fått en kull, då har även hanen (eller den andra honan) hjälpt till med "passning" och liknande för ungarna. :)
Men som Clariz säger så tycker jag att TS bör pröva kastrera honan.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#29 Det har du nog rätt i :)
aa det tror jag men att du har!
jag har ett till svar till du som skrev att jag skulle ta och veta mer om kaniner i överhuvudtaget:
det är såhär att jag vet faktiskt en hel del om kaniner och det känns precis som om att du tycker att jag inte kan någoting men just det här med kul och såna ovanliga saker jag aldrig sätt förut nej det vet jag inte vad det är för något såklart så… !
Du verkar inte tillräckligt kunnig för att ta kull.
Man parar inte brokad med brokad, mantlad med mantlad eller brokad med mantlad just för att honan kan få vitscheck-ungar vilket är väldigt onödig risk och onödigt lidande för ev. vitscheckungar.
Och en hona mår inte bättre av att få kull. Har själv 2 honor, 1 som är 2 år och en som är 11 månader. Ingen av dem har fått kull men dem mår bra ändå. Som sagt, en hona mår inte bättre av att få kull.
Och om honan är på sin burkompis för mycket bör du sära på dem och ha dem åtskilda i varsin bur bredvid varandra eller ev testa att kastrera honan för att se om hon lugnar ner sig.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kaniner kan klara av hur bra som helst att få ungar även om det finns en till vuxen i samma bur, men som det låter så verkar inte klimatet i buren speciellt bra om honan är dominant och hormonkänslig. Så jag skulle nog sära på dem och ha dem i separata burar, men kanske så att de ser varanda och kan lukta på varandra. I en hormonisk "flock" så äter inte en först och den andra resterna, de äter samtidigt.
Jag tycker att det är ett varningstecken att honan är så hormonkänslig och att du då vill ta ungar efter henne. Hon är inget bra avelsaterial då detta är starkt nedärftligt, och jag antar att ungarna kommer att vara till enbart kel? En kelkanin i Avel ska ju verkligen ha något att tillföra, tex ett otroligt trevligt temperament, och en hona som blir skendräktig/brunstig/aggressiv så ofta är inget som man vill avla vidare på.
Men jag antar att du gör som du vill ändå, så lycka till :)
Ljustadalens kaningård
asså fårlåt att jag va så otrevlig igår om att jag kan så mycket om kaniner narturligt vis kan jag ju inte allt. Så jag hoppas att ni kan förlåta mig för det. Tack så mycket för eran råd. Det va jag och min kompis som ville ha kull men jag tror inte att jag ska ta den risken! men tack för allt.
Det finns mycket som kan gå snett när en hona är dräktig och föder sina ungar. Oavsett om man parar brokat/brokat eller ej.
Jag håller med de andra, dels om att du inte verkar tillräckligt kunnig för att ta ungar på din kanin, och dels om att hon inte verkar särskilt lämplig att avla på med tanke på hormonsvängningarna…
Läs på ordentligt, så kan du kanske ta ungar på nästa kanin i stället.
säger som andra…para ej! vf ta den risken? och varför är det så viktigt med Att ta en kull? lär dig lite mer om kaniner sen kanske du är redo men jag tycker inte att du är det än! ;)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Förstår inte att man över huvud taget funderar på att para brokat med brokat, skulle aldrig komma på tanken i och med att man aldrig kan veta vilka ungar som är vitscheckar, man kan ju inte sälja ungar som "kanske" är vitscheckar och troligen kommer att bli sjuka och dö tidigt.
där har du en poäng.
Som #38 säger så går det inte att se på utsidan vilken som är vitscheck, även en enkelbrokad kanin kna se ut som en vitscheck.
Riskerna för honan är bla kejsarsnitt, likförgiftning, förblödning, livmoderlinflamation, mjölkstockning och att hon helt enkelt dör.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Ingen här kan säga riktigt ''nej då det blir ingen vitscheck'' och ingen kan säga ''det kommer bli vitscheck'' om du har otroligt tur så kanske det inte händer men jag skulle INTE riskera mina kaniner för det.
Så NEJ jag tycker inte du ska para dem ;)

#41 Fast riskerna för honan anser jag inte vara speciellt stora, av alla kullar jag haft har det bara gått tokigt en gång, då hona dog strax innan ungarna föddes, vet inte varför, sen har det även hänt en gång att en hona dog från sina 3½ veckor gamla ungar, men vad det berodde på vet jag inte. Då har vi väl haft minst 70 kullar genom åren. Sen händer det ju ibland att kullar dör för att inte honan boar ordentligt eller om det är första kullen att honan inte vet vad hon ska göra, föder ungarna lite överallt osv. Men risken för honan bedömer jag som väldigt liten.
Varför vill du ha en kull? :-)
#43 Visst är risken liten, men det är inte obefintlig och det bör man veta innan man tar en kull.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D