Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 821 ggr
Anema
0

Beige & Isabella?

Vilka anlag krävs för att få fram Beige respektive Isabella?
Finns det både ljusa och mörka exempel på dessa färger?

Jag kan tycka att det är väldigt svårt att se skillnad på dessa i och med att de är rätt lika fenotypiskt ;) Hade gärna uppskattat bilderFlört

Zvintos
0

Isabella är gult + blå + enfärg, genkod A_ bb C_ dd gg.
Beige är gult + blå + brun + enfärg, genkod A_ bb cc dd gg.

zezagena
0

Så fint med beige (o ovanligt)- brukar själv tänka "gul madagaskar" om beige.

Zvintos
0

#2: Fast en madagaskar ÄR ju gul. Glad Själv brukar jag enkelt förklara beige som "brun isabella".

Anema
1

Tack för svaren ;) Har ännu en fråga. Är dessa färger "blåaktiga" när ungarna är små?  Hade nämligen en unge som var blå första veckan, sen fick den sin gula färg. Antar att denna unge kan ha varit isabella? ev beige? Krångligt det här. :P

zezagena
0

#2 Ja det låter ju ännu bättre, känner du till ngn uppf med beige dvv..?

stal jag tråden nu..?

Anema
0

Ingen fara ;) nej jag känner inte till någon, färgen verkar vara ovanlig haha

zezagena
0

Har faktiskt en kull nu som havana/egern ( med gul o blå anlag) så kanske man kan få till det nån gång framöver.. Skrattande

Zvintos
0

#4: Isabella ungar brukar vara lite "blågula" som små. Beige skulle jag tippa på blir mer "lila-aktiga", dvs man bör kunna se nyansskillnad precis som nyansskillnad på blå och egern. Isabella och beige är ju deras gula motsvarigheter.

mlinz
0

Beige är ingen Godkänd färg? så det är ju ingen som föder upp sådana med stamtavla :)

Om jag minns rätt så är det dessutom svårt att "få till" gula (bb) och bruna (cc) färger samtidigt? Jag avlar inte på brunt så jag har ingene erfarenhet :)

zezagena
0

#9 Jomenvisst, beige är Godkänd färg? enl standarden

Jo kanske därför det sällan dyker upp beige i kull, fast gul+brun är väl kanel o inte så ovanligt (dock ej godkänt)..

Zvintos
0

Det blir väl så att ju fler gener som ska kombineras, desto mindre chans/sannorlikhet att det dyker upp.

zezagena
0

Jo förmodligen o kanske just därför så spännande o lockande Flört

Cloudberrys
0

Du kan gå in på www.Kaninfarg.se där står det allt om dom olika färgerna på kaniner. Även hur du får fram färger!

Riktigt bra sida enligt mig! :)

Mvh Wellingtons Kaningård
Wellingons.weebly.se

<3 Mvh Wellingtons Kaningård ~||~ Lejonhuvad Dvärgvädur <3

Wellingtons.weebly.com

mlinz
0

Ja just ja, det är kanel som inte är godkänd! My mistake :) 

På beige är det ju tre locus som ska kombineras (fyra om man räknar med gg) , och som sagt, har för mig att jag har hört att bb + cc är svårt att "få till"

Anema
0

Spelar det någon roll hur nära färganlagen ligger? För att få t.ex beige?
Behöver båda föräldrarna ha anlagen eller räcker det med ett brunt anlag från modern, och gult o blått från fadern exempelvis?

mlinz
0

Det är det som är de svåra! Blått, gult och brunt är reccensiva anlag - alltså måste kaninen ha anlag från bägge föräldar för att bli beige. 
Så det är tre anlag man ska få till :)